IR-KURS:
(åter
till efterutbildningssidan)


Flygpraktiken görs på
PA28 SE-KVT, samt 2-motormaskinen Gulf Stream 7 SE-MBO
(löpande notat nedan,
senast överst)
2013-09-07
SSSA South Sweden School of Aeronautics på Sturup, kursstarter IR,
ME, FI:
2012-01-23
Ny IFR kurs startar den 17 mars i Eslöv:
2011-09-26
Vi tecknar inga nya IFR paketavtal tills april 2012:
-
Styrelsen meddelar tillfälligt
stopp för nya IFR-paket-avtal: KFK tecknar inga nya IFR paket
avtal enl notatet nedan. Orsaken är att ingen vet vad servicekostnaderna
blir efter april 2012. Redan tecknade avtal berörs ej.
-
Utbildningen fortsätter självklart
som förr och nya elever är välkomna att anmäla sig.
2011-06-21
Paketerbjudande för hyra av flygplan PA-28 för
IFR skolning:
2011-01-20
Vår 1:a godkända IR-uppflygning gordes i går!:
2011-01-17
IR-kursen på KFK är nu igång med många elever!:
-
Den första IR kursen i KFK:s
regi hade kursstart igår den 16 jan, 7 elever!!!!!!! (bl.a. från
Halmstad och Malmö) . Kursdag varje söndag mellan 10-16, lärare
Ulf Nyström. Vi kan vänta oss stor efterfrågan på
simulator, och framöver förväntat ökat timuttag på
våra maskiner. /Filip Nilsson.
2010-12-11
Dags anmäla till nya IR-kursen på KFK jan 2011: Nu
drar vi igång IR utbildning i Kristianstad(klubblokalen). Kursen
vänder sig till den som vill utöka sitt certifikat med IR-behörighet.
-
Information: se
infomöte 2009 nedan.
-
Teori: Startar 16 januari
2011 i samarbete med Bo Gartner Eslövs flygklubb
-
Praktik: Görs på
KFK:s PA28-or.
-
Avgift: se
nedan
-
Planerad start är den
16 januari 2011. Teoridelen genomförs varje söndag mellan kl
10.00-1600, under ca 6 månader. Ansvarig för utbildningen är
SSA i Eslöv.
-
Priset för teoridelen
är 15.000 + litteratur ca 5.000. Simulatordelen 20 tim a 500:- och
praktisk skolning ca 30 tim à 1.500 ink lärare.
-
HELA UTBILDNINGEN, TEORI+PRAKTIK
GENOMFÖRS PÅ KRISTIANSTAD FLYGKLUBB I KRISTIANSTAD(unikt tillfälle).
-
Anmäl dig omgående till
undertecknad och gör det nu!!!! /Filip Nilsson, Kristianstads Flygklubb
, info(AT)ivoklack.se , 0706 - 08 41 00
Har ni frågor så går
det bra att ringa!
Med vänlig hälsning
Ulf Hansson, skolchef
uh.1053(AT)gmail.com
044 - 20 97 11, 0707 - 13 57
50
2010-11-22
Ny IR-kurs på KFK jan 2011: Vi
planerar att köra igång en IR utbildning jan 2011 i samarbete
med Bo Gartner. Passa på att kompetensutveckla dig med IR-teori under
den mörka tiden, praktisk skolning kan göras i vår egen
regi med KVT, och du skall ju flyga dina timmar ändå, då
kan du lika gärna skola IR samtidigt. Priset hamnar på ca 15
tkr för utb + litteratur ca 4,8 tkr, simulatorflygn 20 tim à
500 + praktisk skolning med KVT (som ingår i tillståndet).
Du
som är intresserad hör av dig med intresseanmälan snarast
till irskolning(AT)krfk.se , eller direkt till Filip på info(AT)ivoklack.se
. Hittills har 4 intresserade anmält sig men plats för fler.
/Filip N
2009-12-11
Informationsmöte om IFR-kursen KFK:/Bo
Gartner, Eslövs FK (referat av ATr)
Utbilning ges av en FTO,
Flight Training Organisation vilket tidigare bara funnits i Linköping,
men nu även hos Bo i Eslöv. Han har bl.a. jobbat mångårigt
som pilot vid KLM och tagit med sig säkerhetstänkandet därifrån.
-
Kursstart: Teorin startar
vecka 4, någon av dagarna 20-25/1 2010. Teorikursen är
på 200 tim , och ges 1 gång/v á 5 tim (varav 3 tim är
CBT, Computer Based Training) i 40 veckor. Man kan tänka sig att läsa
på halva tiden genom att läsa 2 ämnen samtidigt,
varav det ena i Eslöv, det andra i filial som öppnas i Landskrona,
och evt även i KFK om intresse finns. Teoriläsningen är
tung och kan evt delvis ersättas av CBT för den som ej orkar
med all läsning.
Jmfr ATPL-kurs i Backamo
N om Göteborg ges med 800 tim motsvarande 1 års studier på
högskola. Man reser dit 1 vecka var annan månad för korvstoppningskurser,
läser sedan in allt detta under kommande 2-månadersperioden.
-
Praktik: Tot 30 tim i flygplan
(varav 10 tim som nav, varav 8 långnav ned i Europa), 20 tim i simulator.
Simulator FNPT1 (bygger på Microsofts FlightSim) finns i Bos källare
i Eslöv. Görs 10x2 tim simulator, där varje pass följs
av ett lika långt flygpass på flygplan. (om du har CPL får
du tillgodoräkna 5 tim simulator, 5 tim flyg).
-
Pris: Totalt 70-80 000,
dvs som ett PPL i dag. Simulatordelen kostar 500:-/tim inkl lärare.
Teoridelen är värd 10000 + böcker 10 000:-.
-
Krav inför IR-kursen:
-
PPL med 60 tim flygtid som pilot
in command med distansflyg (25 Nm ut), räknas praktiskt som notat
i loggboken med >=½ tim varighet (dock ej studsar).
-
NQ (godkänd nattkompetens)
-
Tenta: Tentas ett ämne
i sänder, först görs delprov, resp skolprov lokalt, sedan
prov via Transportstyrelsens provförrättare (linns enl lista
i Malmö Medborgarskolan, resp Lund mm), (efter 3:e gången ej
godkänd tenta i ämnet får du ej vara med längre)
-
Underhåll av kompetensen:
1
PC pr år, kan enl Ulf evt skjutas på till 2 år och då
sammanläggas med den vanliga PC SEP för PPL.
-
Flygplanet: Godkänt
flygplan kräver:
-
Tillgång till F-verkstad
(F-verkstad tar max 5700 kg plan), finns på Eslövs flygplats.
Eller 145-verkstad (tar alla plan), närmaste finns i Roskilde.
-
CAMO-avtal (Bergstrand i Malmö).
Möjligen kan man övertala CAMO i Halmstad (som bara sägs
ta lokala maskiner där).
/ATr
2009-12-11
Två-motorsystem: Bo
Gartner håller även Multi Engine kurser för den som är
intresserad, se
sidan övriga kurser >>>
Litteratur
och Lagregler: (laglänkar
uppdaterade 2010-09-14)
-
2008:30
serie PEL/FSTD om flygskolor, certifikat, behörigheter och auktorisationer
för flygplan.
2007:58
serie OPS om Privatflygning med flygplan.
Åter
till början av denna sida
Åter
till utbildningssidan
Åter
till start wap-html
Åter
till startsidan
Faktaansvarig
skolchef
Ulf H
Webbmaster
Anders Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2013-10-22