ULTRALÄTT (UL-B):
(Se även flygutbildning
startsida, PPL-utbildning , teoriutbildning,
efterutbildning,
Dynamic-sidan,
Utlandsflyg
med UL se Restipssidan)
Kristianstads
Flygklubb satsar på Ultralättflyg:
För dig som avser ta ett billigare ultralätt certifikat: Klassen
har med modern teknologi nu utvecklats så långt att de i allt
väsentligt är att likna vid traditionella privatflygplan. Vi
är i Kristianstads flygklubb stolta över att tillhandahålla
det allra modernaste flygplanet i klassen för din UL-utbildning -
en Dynamic WT9, läs mera här.
Praktiskt
komma igång:
-
Innan
du börjar: För UL så behöver du få ett elevtillstånd
från transportstyrelsen och för att få ett elevtillstånd
så fodras:
-
Läkarintyg
för flygcertifikat. Endast flygläkare utfärdar detta intyg.
-
Personbevis
(hos skattemyndigheten).
-
Ansökan
om elevtillstånd.
Transportstyrelsen
utfärdar ett elevtillstånd som får lösas ut på
posten.
-
För allmän info
se KSAK
UL-info här.
-
Se vår Broschyr Lär
dig flyga.doc 150114
-
Tveka inte! Gå direkt
till sidan för kontakt och intresseanmälan
här!
-
Eller kom ut till klubben en helg
för att känna på stämningen på klubben. Vi brukar
grilla korv om vädret tillåter, annars kaffe inne. Samtidigt
hör du våra medlemmar dela med sig av sina flygerfarenheter.
Du kanske övertalar någon av dem till en flygtur...
-
Provlektioner – en utmärkt
början... Att ta en provlektion tillsammans med en av våra flyginstruktörer
är ett bra sätt att bekanta sig med flygning.
UL-utbildning:
Det Ultralätta flyget
(UL) är en snabbt växande sportflygningsgren i Sverige p.g.a.
sina väsentligt lägre utbildnings- och driftskostnader.
UL-flyget har utvecklats från ren hobbyverksamhet till att idag erbjuda
moderna flygmaskiner med god prestanda och bekvämlighet - den nya
lilla sportflygklassen. Läs mer om den svenska UL klassen nedan under
”Vad är då egentligen UL?”.
Kristianstads flygklubbs flygskola
påbörjade hösten 2005 utbildning till UL-B piloter. Flygutbildningen
sker i egna teorilokaler och på flygfältet i Kristianstad -
Everöd. Teorikurserna håller mycket hög nivå och
vi läser huvudsakligen tillsammans med kurserna för privatflygarcertifikat
PPL som traditionellt bedrivs i klubbens regi. Kubben har tillgång
till en grupp flyglärare/flyginstruktörer med mångårig
och mångfacetterad erfarenhet av flygutbildning.
UL-flygningen:
-
Du behöver i din Pilot Logbook
minst 18 flygtimmar med flyglärare varav minst 4 tim enkelkommando
(EK). Du kan börja nästan direkt ! – vi skolflyger veckohelger
nästan hela året och i veckorna efter överenskommelse med
flyglärarna. De allra flesta brukar behöva drygt 20 timmar i
praktiken. Eftersom UL-utbildningen är kort och fokuserad så
behöver man enligt bestämmelserna sedan ytterligare 10 timmar
loggad tid för att få ta passagerare.
-
Anders
flygerfarenheter av Dynamic
Kostnader:För
detaljer se vår sida för flygkostnader.
Vad
är då egentligen UL:
– vi saxar ur motorflygförbundets
ul-hemsida om allmän UL-information:
UL-flygplan är flygplan
som bestämmelsemässigt inte omfattas av den internationella ICAO-konventionen
(International Civil Aviation Organisation). Flygplan som omfattas av ICAO:s
regelverk brukar benämnas “normalklassade”. Flygplan som inte fyller
dessa krav klassas under kategorin “Experiment/privat” och dit hör
de ultralätta flygplanen. Skälet till detta är att UL-flygplanen
inte följer ICAO:s konstruktionsnormer. Det kan ge intryck av att
det inte finns normer för UL-flygplan, men så är det lyckligtvis
inte.
Varje land i Europa som tillåter
flygning med UL-flygplan har regler för hur dessa flygplan skall vara
konstruerade. Dessa regler är nationella och gäller inte med
automatik i andra länder, även om reglerna i de flesta länder
i allt väsentligt liknar varandra. I Sverige är det KSAK:s Konstruktionshandbok
som är normerande för byggande av UL-flygplan. Denna norm är
i sin tur ett derivat av JAR 22, den internationella Europeiska normen
för konstruktion och byggande av motorsegelflygplan.
I ett avseende finns det en
europeisk internationell överenskommelse vad avser UL-flygplan och
det är gränsdragningen mellan lätt flygplan och UL-flygplan:
JAA har antagit följande
regel: Ett UL-flygplan är ett en- eller tvåsitsigt flygplan
vars maximala flygvikt för de tvåsitsiga inte får överskrida
450 kg och 300 kg för de ensitsiga. Detta avser landversion. I sjöversion
tillåts en viktsökning med 10 %. Dessutom får flygplanens
stallfart aldrig vara högre än 65 km/h. Sverige kommer att antaga
denna regel och har för närvarande ingen egen viktsgräns
för ensitsiga UL, utan även dessa får väga 450 kg.
Dessutom tillåter de nuvarande bestämmelserna i Sverige att
flygplan i sjöversion får väga 500 kg. Vad vi däremot
har, är ett krav att alla tvåsitsiga UL-flygplan skall kunna
lasta minst 175 kg inom gällande maximal flygvikt, och minst 90 kg
för ensitsiga UL-flygplan. Högsta tillåtna stallfart är
densamma i de svenska som i JAA-bestämmelserna, dvs 65 km/h.
UL-flygplanen indelas i två
klasser, A och B:
-
Klass A är de flygplan
som manövreras med tyngdpunktsförskjutning, s.k. “Trikar” och
är en utveckling av hängflygets glidare där man försett
flygplanet med en “gondol” innehållande motor, förar- och passagerarsäte
samt landställ.
-
Klass B är de ultralätta
flygplan som är roderstyrda, precis som alla normalklassade flygplan.
Läget i Sverige:
Trenden
för antalet UL-flygplan i Sverige är fortfarande ökande,
men ökningen har mattats något. Enligt statistiken fanns vid
årsskiftet 2004-2005 249 st UL-flygplan med giltiga flygtillstånd.
Av dessa är 45% roderstyrda (klass B) och 55% tyngdpunktsstyrda (klass
A). Antalet giltiga UL-certifikat var samtidigt 607 st. Tre nya flygplantyper
har nyligen tillkommit: Voyageur II (UL-A 51), Zenair CH 601 UL (UL-B 42),
Tecnam P92 Echo (UL-B 44).
Regler
och författningar:
(
Se även lagsidan )
Läkar:
-
Borås
Ultralätt Flygklubb
-
Danska
Statens Luftfartsvæsen på http://www.slv.dk
med BL 9-6 med danska "Regulations
for Ultralight Aeroplanes"
-
Danish
ultralight flying association med ändringar
från 080401 i BL9-6
-
Dulfu-
Dansk ULtralet Flyve Union online, http://www.dulfu.dk/
. OBS att tillstånd krävs att flyga svenskt UL i Danmark,
kontakta
Dagmar Skov . Se även utomlands
med UL på restipssidan.
-
fly4fun.nu,
återförsäljare av SeaMax
-
Flygplanstyper: (se även
småflygplan
i pågångnotat 110314)
-
CT2 resp CTSW snabbt ul-plan, länk
http://www.mamut.com/ultralight,
länk flightdesign,
http://www.ct-fliegen.de/
. Utseendebilder: http://www.pilots.nu/CTSW%20till%20Sverige.htm
.
-
Dynamic WT9:
-
Eurocubb: http://www.swedishultraflyers.com/eurocub.htm
-
Eurostar: säljs av CFT
Trading http://www.cfttrading.se/
, http://www.ul-eurostar.de
resp http://www.eurovaasa.fis
-
FK-9
Mark IV
-
Ikarus C42 via Ikarus
Flying Centre,
http://www.elltech.o.se,
(Europas mest sålda UL-skolkärra tillverkad i 900 ex! 2006).
-
MFI, har tagits fram UL-version
av Jaroslav Najman vid LD Aviation i Prag - för info se http://www.ldap.cz/en/mfi.htm
-
SeaMax
-
Skyranger, byggsats http://www.skyranger.se
-
SportStar Max, säljs av CFT
Trading http://www.cfttrading.se/
återförsäljare av Eurostar och SportStar
-
Storch CL http://www.flyul.se
-
Texan Polaris: http://www.flyul.se/texan/texan.htm
-
Zephyr 200 c: (har vingbalken av
trä). http://www.aerotrading.se
-
Zodiac: http://www.airplane.cz/pages/ch601_zodiac.htm
,resp http://www.zenithair.com/zodiac/601-ul.html
, resp Light Sport Aircraft Sweden: http://www.archaid.se/ultralight/zspec.htm
-
Höganäs NV Skånes
flygklubb http://www.nsf.se/
med bra info.
-
KSAK Motorflygförbundet/UL
http://www.ksak.se/M-KSAK/UL/
-
KSAK
allmänt om ultralätt
-
Lagar &
regler ultralätt
-
Peltor
hörlurar: Peltor
Aviation 8003/8006/8103/8106, (resp pdf-broschyr
för dessa), samt hörlur
med Radiokom via Bluetooth, samt fyll i exv "Tvåvägs", samt
"Bluetooth" och search.
-
Pilotmix
Flygplansdatabas för ultralätt - http://www.pilotmix.com.
Med över 80 flygplansmodeller.
-
Pilots.nu
med säljannonser
-
Radiokanal
på nätet på engelska om ultralätt - http://www.ultraflightradio.com.
Sänder varje tisdag kl 16 sv tid, men du kan även ladda hem gamla
program och lyssna i efterhand.
-
Swedish
Ultraflyers SUF i Frölunda , http://www.swedishultraflyers.se/
-
Utomlands
med UL - se restipssidan
-
wikipedia
om UL bra sammanfattning om administrativa krav enl BCL, bl a
med medicinska krav.
Åter
till början av denna sida
Åter
till start wap-html
Åter
till startsidan
Faktaägare: UL-ansvarigRoger
Höglund, 0768 - 18 11 12, 044 - 12 31 12 , sportpilot(AT)live.se
.
Webbmaster
Anders Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2015-05-27