TIPS:

(Se även vår klubbkalenderrestips, sidan med tekniktips, teoriutbildning, resp gamla godbitar )

Sidans tips för:

Har du spännande info eller tips så sänd dem till webbmaster på adr: anders.tronnberg(AT)gmail.com . 

Det kan gälla:

  • hur man flyger
  • hur man sköter planen
  • referat från ditt senaste resmål
  • annan erfarenhet eller kunskap som du vill sprida till medlemmarna
Jag klistrar in ditt bidrag till passande sida.

Allmänna tips här:
 


2013-09-04 Starthjälp vid trögt batteri och svårstartad motor :
  • Vi hade andledning hjälpa en gäst med sur motor i helgen. I gamla hangaren finns en varkstadsladdare som kan ladda upp tötta batterier, och även användas som starthjälp. /Anders S, Allan, Anders Tr

  •  

    Bruksanvisning för snarlik verkstadsladdare finns här >>>
    Laddaren har 3 knappar för funktionsval. Vi valde läge 1 (av 2), samt knappläge min vilket gav 7 Amp vid anslutning till flygplanets utvändiga eluttag, och det räckte för att motorn startade. Den 3:e knappen ställde vi i batteriläge. Om du i stället väljer startläge går visarinstrumentet går upp till över maxvärdet 40 Amp, men det går bra enl Tomie. (Obs att ej ta ansvar från kunden, det är den som beslutar vad som ska göras). 
    Välj bland kontakterna för anslutning till planet.

    2010-08-20 Lars Peterssons vädertips:
    Lars föreläser meteorologi för KFKs flygelever. Han har därmed anledning följa med och värdera den snabba utvecklingen av vädersajter på nätet. Han ger följande vädertips:

    2010-07-06 Hög oljetemp varma sommardagar:
    2010-04-13 Motorvärmare: Då nattemperaturen kryper mot noll är det tid att ha motorvärmarna på


    2010-01-10 Tips om avisning:
    2009-12-26 Tips om omdrag:
    2009-09-10 Testa bedömningslandning från högre höjd:
    2009-08-03 Tips för markering av landningstillstånd:
    2009-07-27 Kommunicera bilder eller filer mellan klubbdatorn och din laptop:
    2009-12-29 Tips om lävågor:
    2009-02-29 Tips markera vindriktning inför bana i användning:
    Det är mer än en som "tänkt fel" och landat en runway i medvind. Visst kan den längsta bana bli ruskigt kort vid medvindslandning.
    2008-02-22 Magringstips:
    2007-06-21 Gräsbana 01-19:
    2006-12-20 Höjder i trafikvarvet:




    Åter till början av denna sida
    Åter till start wap-html
    Åter till startsidan

    Webbmaster Anders Trönnberg
    Kontakta webbmaster här >>>
    Kristianstads flygklubb
    Senast ändrad 2014-11-26