LARS
RESTIPS + ESKADER, översikt:
(Se även kalendern
med FlyIn , Tourist )
Se även sidorna:
Lars Petersson har ställt
sig positiv till att förmedla litet av sitt rika kunnande på
denna sida om resmål och restips för privatpiloter i
Kristianstads
flygklubb. Håll ögen öppna och kolla in på denna
sida ibland.
SIDANS MENY:
-
Aktuella
restips
-
Dagbok
med restips
-
UL tips för
utlandsflyg
-
Länkar
-
Lästips:
Börjes
flygbetraktelser
-
Minneslista
glöm ej ta med
-
Finn flygplatser
-
Eskaderturer och
andra turer från
KFK,
de flesta på separata
undersidor:
-
2015-09-18--20
Minieskader Tyskland
-
2015-08-21--23
Minieskader
till västra Polen och området runt Berlin
-
2015-07-18
Mallorca med Allan L, Niklas K och Joakim H
-
2015-06-04
Årets andra Eskaderflygning till Strausberg,
Vilshofen och Ganderkesee
-
2015-05-13
Årets första eskaderflygning startade idag med
mål Bratislava
-
2014-09-05
Minieskader
till EDXO, EDWI, EDCR, EDCX
-
2014-09-04
Peenemünde på Usedom
-
2014-07-25--07-27
IFR-eskader
söderut
-
2014-06-04---06-08
till
Tyskland
-
2014-05-29--06-08
till
Corsica
-
2013
juni
-
2013
januari Föreskader
till Helgoland
-
2012
sept Palanga
i Litauen
-
2012
sept Bagic
-
2012
maj
-
2011
juni till Tyskland, med onlinefilm
-
2011
maj Ketrzyn i östra Polen
-
2010
juli Femö
i Danmark för lunch (separat sida)
-
2010
april Kolorbzeg/Bagicz i Polen
-
2010
maj -10, med
onlinefilm
-
2009
juli Bunge på
Gottland
-
2009
maj till Kiel, Celle, Meschede, Winningen,
Bielefeld, Rotenburg-Wümme
-
2008
sept till Tempelhof, Berlin
|
Finn
flygplatser: 2011-03-01
UL
utomlands flygtips:
- 2015-11-08 Roger:
MLAs lista med uppdaterade regler för UL flyg för resp
land i Europa finns på http://emf.aero/.
Välj meny "MLA flying in Europe", sedan klicka mittbilden så
hämtar du pdf-fil, eller direkt
här >>> . På sida 3 finns lista med senaste
datum för uppdatering för resp land.
-
2012-02-28 Daniel
E: Länder
som är problematiska av olika anledningar att flyga UL i (och
som
är rimliga ur eskaderperspektiv): Danmark, Nederländerna,
Belgien, Frankrike (alla dessa kräver speciellt tillstånd
som
antingen är krångligt att få eller är ganska dyrt).Österrike
(kräver PPL-cert), Schweiz är faktiskt helt öppet precis
som Tyskland, Polen, Tjeckien och kräver inget
tillstånd.Italien
har varit ganska knepiga (speciellt kul var kravet på hjälm
och max flyghöjd 500 ft…) men har nu (sedan nov 2010)
liknande regler
som Frankrike m fl länder. Norge och Finland tror jag har
samma regler
som Sverige (alltså att det krävs ett tillstånd från
resp. luftfartsmyndighet, men kostar inget vad jag vet). Det
kan vara olika
regler beroende på vad man har för cert (UL eller PPL),
detaljerna
har jag inte koll på. /Daniel Eriksson
Minneslista:
Glöm
ej ta med:
(eller se Tommy
J:s kompletta minneslista worddoc här)
-
Till planet:
-
Bränslesticka
-
Dräneringsflaska
-
Torkpapper till
planet
-
Dragstång
-
Parkeringsrep 3 st
med gräskrok
-
Parkeringsklossar
-
Sittkudde
-
Verktyg
-
Evt sandpåse (även
vid
2 pers fram om ej fulla tankar)
-
Personliga prylar:
-
Pilotvärska inkl
kartor o
bestick o pennor, knäbord m driftfärdplan, ats-färdplan,
gps, batterier till hörlur, vid Tysklandsresa gärna den
lilla
blåa "Flieger-Taschenkalender", vid Danmarksresa gärna den
lilla
"FlyvepladsGuiden".
-
Pass, pengar,
kontaktkort, regnskydd,
tröja, mobil, kamera?, plåster?, mediciner?, dator?
-
Samt våg för
bagagevägning
(worddoc
för
print)
Aktuella
restips:
-
2015-09-18--20
: Flyger en minieskader till Tyskland med Roger
och Allan
-
2015-08-21--23
Minieskader till västra Polen och området runt Berlin
>>>
Dagbok:
(senast överst)
2015-08-31:
2014-09-05--07
Minieskader
med KDZ, VPF, och VSA till EDXO, EDWI, EDCR, EDCX:
2013-09-18--19
Eftereskader
till Gdansk:
Lech
Walesa airport EPGD i Gdansk med hemsida
resp AIP
-
2013-09-19 Lars P,
PIREP: Eftereskadern
hemma igen. To em satte Cessnan: SE-MET hjulen i banan på
ESMS efter
ett drygt dygns bortavaro. 2h + 40 min tog såväl dit som
hemresan
som gick över Bornholm. Höjdrekord: Cessnan var ffg över
12000 ft p gr av CB över norra Polen. Gdansk (EPGD) var ju
målet
detta år. Pärnuu samt Prag fick skippas pga stor
frontaktivitet.
Gdansk
(EPGD) är en stor flygplats med chartertrafik mot
Turkiet, Spanien.
Dessutom linjetrafik bl a med Wizzair till Malmö. Flygplats
byggnaden
är helt nybyggd och mycket elegant. Bygge för spårbunden
trafik till city pågår. Agenten var snabbt framme vid fpl,
men avvisades vänligt då det inte är obligatoriskt.
Reflexvästar
måste bäras. Landn+park en natt + 2 pax kostade 223 ZL (ca
480
SEK). Vid utpassering skrevs ett kvitto av Security som
gjorde inpasseringen
smidig. Givetvis hade vi ledsagare. Säkerhetskontroll.
Landningsbier: 7 Zl o,5
l.
Accomodation var inte
helt
lätt p gr av många bussar med tyska panschisar. Men en flink
dam på flygplatsens Touristkontor fixade en 2-rummare
mittismeten
för en svensk 1000-lapp. 100 SEK med Taxi dit. Mycket god mat,
goda
drycker till hyfsade priser. Trevligt ressällskap. /Happy
landings
Lars Pe
-
2013-09-19 Lars P:
Efter
en vederkvickande natts sömn i Gdansk city gör nu
eftereskadern
en dagstur till Sopot för ännu mer kultur. Hälsn /Mari,
Lars, Niklas, Joakim.
2013-09-18 Lars P
rapporterar:
"Eftereskader"
med Cessna från Sturup med avresa idag. Planerna var Pärnuu
i Estland, men det verkar i stället bli Gdansk
(EPGD) pga ocklusion över Pärnuu (EEPU). Palanga besökte
vi förra året. Där var fint. Riktig öststatsflygplats,
se
notat nedan. Återkommer med PIREP /Happy landings
Lars
Pe
2013-05-16
Ölanda ESMZ i Byxelkrok på norra Öland har fått 600
m asfaltbana:
2013-02-01
För dig som vill flyga längre annonserar här FK Nordvingen
Gällivare ESNG ett restips:
-
Flygklubben Nordvingen
har en jättefin
klubbstuga ute på flygfältet, där finns
övernattningsmöjligheter.
Stugan har Kök med kyl/frys, spis och ugn, toa med dusch och
två
sängar i ett enskilt rum. Om man vill går det att utöka
sängplatserna beroende på vilken komfort man kräver. Vi
har även en mysig grillplats utanför stugan alldeles vid
flygfältet.
Skoterled går ända
fram till klubbstugan. Om någon vill nyttja stugan så finns
möjligheter till detta efter överenskommelse med någon
ur styrelsen. Det är perfekt om någon kommer med eget flygplan
då vi har en stor parkeringsplats på plattan (Fältsidan)
vid hangaren.
Möjlighet till tankning
100LL på Lapland Airport finns samt motorvärmaranslutning 220V
för flygplan.
Exempel på
aktiviteter:
Skidåkning på Dundret,
utför eller på längden. Flyg upp , stanna en helg i vår
stuga åk skidor eller hyr skoter och äventyra.
Grilla på kvällen
vid fältet.
Passa på att flyga
i vår fjällvärld, ta en tur mot Stora sjöfallet
och Akka eller flyg runt Kebnekaise.
Besök det stora
segelflyglägret
i Pirttivuopio 2013-03-23 till 2013-04-07.
Det evenemanget som
ligger
närmast är 2013 års version av Arctic baloon adventure
går av stapeln 6-14 februari 2013! Under Arctic Balloon
Adventure
2012 hade arrangemanget flera fina flygdagar med över 150
passagerare
som fick se Gällivare och Lappland från ovan.
http://www.gellivarelapland.se/sv/balloon/
Gästmedlemskap i
Nordvingen
kostar 100 :- (Om man även är KSAK ansluten så får
man efter kontrollflygning nyttja klubbens fina cessna 172)
Hör gärna av er om
ni har några funderingar.
Välkomna till
Gällivare
(ESNG) och FK Nordvingen /Mvh Kjell-Ove Mickelsson
kjelle69(AT)telia.com
Ordf. FK Nordvingen. 070 319 62 43. http://www.nordvingen.se.
Nordvingen på facebook
här >>>
2013-01-08
Föreskader till Helgoland:

-
Eskadervänner! Den
26/7 2012
bar det av, årets föreskader/eftereskader 2012. Målet
var Helgoland Düne EDXH,
www.flughafen-helgoland.de
. Många har varit där. Dagen före oss var där 100
gästande flygplan. Vi (Team-MET) behövde dock bara trängas
med 6 holländare som snabbt taxade till tankanläggningen
(1,79
€/l). Flygplatsen ligger på den minsta av två öar
som består endast av sanddyner och camping. Huvudön är
röd sandsten och nås med gratis färja. Det kostar dock
5 € att åka tillbaka. Övernattning i juli borde varit
omöjlig
men löstes elegant på turistbyrån. Sedan smakade
landungsbieren
extra gott. Öarna är tullfria och besöks varje dag av 6
färjor som ankrar på redden. Barkasser för passagerarna
till en pir. 3 reguljära flyglinjer går till fastlandet.
Opereras
med Islandermaskiner. Numera går det också att flyga UL till
öarna. Färdplan krävs dock även inom Tyskland. Mellan
12-14.20 sover tyskarna middag, då får man inte flyga. Man
får heller inte cykla. Endast 2 cyklar finns. Polisen har
den ena
brevbäraren den andra. 2 bilar sågs. En på var ö.
Första eftermiddagen ägnades åt kultur och natur. En
vandring
i öns tunnelsystem och fågellivet studerades. Maten är
utmärkt: fisk, hummer och krabba. Hummersoppan kan
rekommenderas.
Dryckerna som alltid i Tyskland excellenta.
-
Vi ses lördag 19:e
på
Bishop's. Obs föranmälan till Martin
Malm, martinmalm(AT)bredband.net,
044 - 931 52 (hem), dagtid når ni mig lättast på 0708
- 22 62 27, 0704 - 19 24 85, 044 - 24 63 80 (arb).
/Happy landings Lars Pe
2012-10-08
Besøg en Dansk flyveklub:
2012-09-17
Årets 3:a eftereskader gick till Palanga, Litauen:
-
Palangaresan (15/9-12)
var en höjdare.
2 timmar 10 min dit (ESMS_EYPA) med en max GS på 140 Kt med
Cessnan.
Medvinden var imponerande. Landningen kan vara knepig
eftersom banan (01-19)
är parallell med kusten och bara 1500m från den fina
sandstranden.
Grov tallskog ger mek turbulens. Handlingagent mötte då
flygplatsen
är stängd. Regulartrafik finns ett par gånger om dagen.
SAS till Köpenhamn och Norwegian till Oslo samt Air Baltic
till Riga.
Snabbt och enkelt (8min) till turistbyrån med taxi (75 SEK).
Promenad
till Baltic Inn där enkelrum kostade 350 SEK med fin
frukost. Eftersäsongen
syntes men lagom med folk på gågatan som slutade i en lång
pir ut i Östersjön. God lunch (pepparschnitzel med
landungsbier).
Folkdans i centrum innan omklädsel och supe´på en elegant
fiskrestaurang (färserad gös med persiljefyllning). God
sömn,
god frukost, promenad till bärnstensmuseet. God lunch på
flygplatsen.
Säkerhetskontroll, taxfreeshop, tankning, briefing med
färdigutskrivna
väderuppgifter gick förvånansvärt smidigt och kostade
300 SEK (AVGAS 27 SEK/l). Flyttfåglar passerar 2ggr per år,
karta finns för deras rörelser. Returresan hade motsvarande
motvind
på Fl 100 och tog 3 timmar 10 min. Ytterligare en lyckad
eftereskader
var ill ände. /Happy landings Lars Pe, Niklas K, Joakim H
2012-09-10
Årets eftereskader gick till nygamla Bagicz, Polen:
-
Årets eftereskader
gick i
går till nygamla Bagicz, Polen i utmärkt väder med
20 KT i tailwind från ESMS med SE-MET.
Transportministern
passade
på att klippa röda bandet till nya TWR (118,825). Förutom
alla andra honoratories kunde bland VIP-gästerna märkas:
Joakim
H + Sara B Sjöbo FK, Niklas K Sturup FK, Lars Pe Kristianstads
FK.
Efter ceremonin blev det Polsk flygdag med uppvisningsgrupper.
Den gamla ryska
basen kan
verkligen rekommenderas till "Fly and swim", endast
200 m till
utmärkt sandstrand. Nybyggd cykelväg längs Östersjön.
70 minuter från ESMK resp ESMS. Passar till dagsutflykt
eller buss
5 till Kolobrzeg med bl a www.hoteldivaspa.pl
. ICAO-koden EPKG är tveksam, pröva med koordinater
541201N
0154112E i stället. För PPR ring: 0048604078879
/Happy landings Lars
Pe
-
Se även förra
resan till Bagicz april 2010 här >>>
2012-05-22
Tyska bränslepriser varierar kraftigt :
-
ni ändå är
ute och flyger nån gång - ta gärna vägen om Göteborg
City Airport o gör ett besök på Aeroseum. Kolla på
våra hemsidor vad det finns att se och göra. Ta kontakt med
eventavdelningen 031 - 55 83 15 så får ni info om vad
vi kan erbjuda och vad det kostar. Se http://www.aeroseum.se/flygplan.html
, flygföremål att beskåda, dessutom simulatorer och mycket
annat. /Hälsningar Lennart Almqvist City Airport Göteborg
2011-02-07
Vinterflygning till Möckeln:
2010-07-16
Lunchutflykt till Femö i Danmark med DZ:
2010-05-31
Tysk gästpilot har gett ESMK och vår flygklubb högsta poäng
i PIREP:
-
Äntligen, vårt jobb
på att visa upp ett intressant mål för gästande piloter
har gett resultat. Den tidigare så ljuma kritiken i PIREPs
från
tyska gäster har vänt till full pott (5 stjärnor) vid ett
besök nyligen! Vi tackar dem som satsade tid och intresse
för
gästens trivsel. Läs PIREP på http://www.eddh.de/info/lande_pireps.php?pi_icao=ESMK
. Visst är det bra att gästerna äntligen förstår
vilken fantastisk flygplats vi har i NO Skåne! /ATr för
landningsgruppen
2010-05-29
Fluget i helgen:
-
I dag flög VPF och
KVT
på rundtur till Danmark (Samsö EKSS
resp Odense EKOD).
Deltagare: I SE-VPF satt Roger & Oskar. I SE-KVT Tomie,
Ülo &
Jenny (fotgraf). Här är en länk
till FlygJennys 180 bilder från gårdagens fina flygtur
>>>:
"Tack för en fin tur och trevligt sällskap! (jag hade gps
kopplad
till kameran så är det någon som är nyfiken på
koordinater och höjd till någon bild så har jag
uppgifterna).
/Hälsningar, Jenny . E-adr: flygjenny(AT)bredband.net ".
-
Vi tackar Jenny för en
fantastisk
bildpresentation! /ATr
2010-05-02
Fluget i helgen:
2010-04-26
-
I
dag gjorde
Lars Petersson och Per-Åke Persson och Anders Trönnberg en
tur
till norra Polen t.o.r. med SE-KDZ. Det blev en härlig
resa till Kolobrzeg/Bagic
. 75 min tog det enkel resa på flygnivå via Bornholm. Läs
mer här >>>
2010-02-01
Årets (2010) eskaderflygning:
Se
separat sida
2009-10-23
Massor av klickbara danska flygplatser:
Kolla http://airfields.dk
. Här finner du en läcker karta med massor (149st !) av danska
flygplatser. Obs att dom är klickbara. Happy landings Lars Pe
2009-07-30--08-02
Weekendtur
till norra Gottland, Bunge vid Fårösund via Öland):
Anders Tr o Carin M
har kommit
åter från en fantastisk weekendtur med SE-XZZ till norra
Gottland
med Bunge flpl (vid Fårösund), via Sandvik på Öland:
-
Öland: 1:a
dagen flög
vi ESMK-ESFS Mellanlanda (Sandvik) på 60 min. Vi
övernattade
i vackra Sandviks Hamncafé 0485 – 262 70, där vi även
kunde hyra cyklar ett par timmar för 50:-/st.
Vandrarhemmet hade en
helt utmärkt kvalitetsresturang med god mat och viner.
-
Gottland: Nästa
dag
flögs till ESVB Bunge , det tog 40 min.
Vackra vita sommarcumulus
över Visby, vi hittade igenom vackert. SAS-kapten Gert
Martinsson
äger fältet som du ser
på google mapskarta här, notera närheten till
underbara
vandrarhemmet där vi övernattade, 0498 - 22 14 90 http://www.bungevandrarhem.com
. Playt
har du här . Gerts familj bjöd på muffins och
kaffe. Sedan hyrde vi hans gamla SAAB-96 två dagar för
utflykter
till Fårö, resp Visby. Du kan kontakta Gert här:
0498 - 22 11 92 , 0702 - 15 30 00, gerts(AT)hotmail.com .
Bunge_flygfält:
http://www.bungeflygfalt.se
(hemsidan
rudimentär) . Bra recensioner på : http://www.flygkartan.se/052742/Bunge_flygfält.
-
Hemresa: Via
ESMB Borglanda,
55 min för tankning http://www.borglanda.se
, bana 03/21, 625m, välskött gräsyta. Därifrån
hem till ESMK på 55 min.
2009-05-21
Årets (2009) eskaderflygning:
Se
separat sida
2009-02-26
Eskaderupprop 2009:
-
Upprop från Tommy
Jönsson
inför eskaderturen 2009-05-21--24. Läs
mera här>>>
2008-10-05
Kommande eskaderfunderingar med KFK:
-
2008-10-05 Från
Lars Pe:
Hej!
Tjeckien låter kanon. www.eddh.de
rekommenderar där LKHS med en viss närhet till http://www.budvar.cz/en/index.html.
Ett lämplig mellanmål (för dem som gillar vin som omväxling
till öl) kan vara något fält i närheten av Leipzig,
världens nordligaste kvalitetsvindistrikt. Återkommer med
förslag.
/Happy landings Lars Pe
-
2008-10-02 Från
Martin:
Låter
spännande båda delarna så då har vi teman för
två eskadrar redan ... Fortsätter det såhär så
blir det eskader varje månad nästa år. /Hälsningar
Martin Malm
-
2008-10-02 Från Per
H:
Hej!
Jag tänker nog åka till Dover 25-26 Juli. Då skall Micke
Carlsson flyga sin Bleriot över Kanalen. Exakt 100-år efter
Louis gjordse det. Kul om vi kunde va där och gratta honom!
/Mvh Per
-
2008-10-02 Från
Daniel
E: Jag kollade lite på nätet efter flygevenemang i
Europa
2009 och jag hittade detta: http://www.expo.aero/prague.
General
aviation flygmässa strax utanför Prag passande
nog just
vid normal våreskadertid 22-24 maj (Kristi
himmelfärdshelgen).
Detta skulle väl kunna vara ett lämpligt (del)resmål som
kan engagera lite fler klubbar att hänga med på! Om vi tar
tag
i detta redan nu så kan vi nog få med ganska många. Vad
tror ni tidigare eskaderdeltagare? /Daniel
2008-09-08
Hyr KSAK-huset i Siljansnäs:
Flera har hyrt huset för vecka eller enstaka dagar. Det
samfällda
omdömet är att huset är mycket fint. Trakten är vacker
erbjuder mycket fin natur. Du kan för resten av året boka in
dig för en vecka eller för enstaka dagar. Introduktionspriset
för medlemmar är 2000 kr för vecka och 500 kr för enstaka
dagar. Du är välkommer antingen med flygplan eller bil. Läs
mer
>>> . /Hälsningar Rolf Björkman
2008-08-20
Till Anklam - EDCA:
-
Äntligen! Efter många
års försök har man nu nått fram till: Anklam
- EDCA. Tyvärr per bil. Stan har ett utmärkt litet
museum
vid järnvägsstationen bara några km från fältet,
Klart nåbart med cykel. Man hyllar Otto Lilienthal, en av
dom verkliga
pionjärerna. Han var en av dom första som flög "tyngre än
luft" med sitt glidflygplan. Det serietillverkades sedan i
Berlin för
export till många länder. Otto slutade sina dagar i
Stölln/Rhinow
- EDOR , några NM väst Berlin. Fältet är klart synbart
från luften då Interflug lyckades landa sin fyrmotoriga IL-
62 på 850 m gräs 1990. (Hepp) Detta är också ett
trevligt resmål. Happy landings /Lars Pe
2008-08-11
Eskaderflygning sept 2008 till Tempelhof, BERLIN:
Se
separat sida
2008-02-25
Årets (maj 2008) eskaderflygning:
Se
separat sida
2008-02-14
Flygresor bortom Malmö TMA... , titta in på Nordvästra
Skånes Flygklubb:
Tag
en tur på Norges flygmuseum i Bodö:
-
2008-01-21 Äntligen en
glugg
i molntäcket. Men dåligt med bokningar. Men, gå på
museum. Tidningen Metro rekommenderar idag en tur på Norges
flygmuseum
i Bodö. Långt att åka men internet finns: www.luftfart.museum.no
. Varför inte? Individerna verkar ha hög kvalitet.
/Happy
landnings, Lars Pe
Hamburgare
i Roskilde:
-
2007-12-27 Kan man
flyga långt
i december? Javisst, åtminstone i ett högtryck med 1043 hPa
med molnbas på 1500 Fot. En blänkare på bokningssidan
öppnade för en 100$ hamburgare på Roskilde (EKRK). 12
december:
Viss försening vid start pgra läckage fr hö dräneringsventil
samt ankommande ambulansflyg. Stabil skiktning gav en
behaglig tur fram
till EKRK CTR. Många varv i väntläge tills vi blev insläppta
för landning. Förklaringen kom när vi bänkat oss i
flygplatsrestaurangen: 5 st av CAT:s PA 28:or i varvet + 1
Pilatus + 1
Fairchild + 1 militär SAAB/MFI-15 SAFARI. Very buzy, Och
detta i december.
Väntetid på väntplats vid hemresan: 0,5 timme. Vi var dock
hemma vid solnedgången, mätta i magen och med mycket mer
erfarenhet.
Vid pennan Lars Pe, Vid roderna Daniel E, Happy landings!
Höganäs
rapporterar om flygtur till Berlin:
Eskader
maj 2007 till Tyskland:
Eskaderrapportering:
(senast överst)
-
2007-06-17
Läs Börjes artikel om eskaderflygningen: ett worddokument
i
19 häftiga sidor inkl bilder skrivet av Börje N. Filen
4 MByte lång, tar tid att ladda hem. Men den är bra, läs
den! /ATr.
-
2007-06-13 Eskadern
har landat!
Jönsson/Lars Pe rapporterar: 16.20 lokal tid Sö
20/5 -07
satte DavidZäta hjulen i bana 19 på hemmabasen ESMK efter
sedvanlig
fly-by. NicklasLudvig hade då lämnat formationen för
ESMS. Ännu en eskaderflygning var slut. Dvs den praktiska
delen. Flera
briefingmöten återstod och återstår. Men tillbaka.
Många deltagare hade anmält sig och avbokat. Nya tillkom.
Redan
i april hölls "Eskadermöte I" för grovplanering. Färska
kartor beställdes av Tommy J och vid "Eskadermöte II"
delades
dessa ut för påläsning. Tidigt Kristi Himmelfärdsdag
samlades 6 förväntansfulla (Josefin, Viktoria, Daniel,
Allan,
Börje och Lars + gäster) i klubbstugan. www.ippc.no
kontaktades. Sträckvädret var uruselt. Vid middagstid sköts
avfärden upp 1 dygn. (Man lär sig av rymdfärderna.)
ATD 08.25 lyfter
eskadern verkligen
mot Tönder för billig landninng och rel billig bensin.
Något lågt i tak över Linderödsåsen men sedan
öppnar sig Europa. Det blir 2 timmar på marken. EKTD saknar
restaurang. Det blev medhavd lunch. Spännande flygning över
tyska
Nordsjökusten, sedan floder (Elbe) kanaler, tätt mellan byar,
städer, järnvägar. Ett gräsfält i mellersta Tyskland
kan vara svårt att hitta. Men Oldenburg-Hatten
(DavidZätas andra hemmabas) låg på plats. ATA 14.20
Landungsbier
(flera), Spektakulär aerobatics av en YAK med rök och allt.
Stortaxi,
hotell, restaurant allt fixades av den flinka damen på EDWH.
Efter välbehövlig sanering samlades gänget på krogen
för: Sparrissoppa, filetplatta med sparris och jordgubbsglass,
till
detta ett par flaskor Grauer Burgunder 2005.
Nästa resmål???
Tips på flygplatsen + nattens frontpassage + önskemål
om stad gav Borken
1h och 20 min bort. ATA 13.09 Lätt att hitta p gr av många
segelflygplan
på marken. EDLY är klubbägt, billigt att landa men bränslet
2,90euro/l Hepp. Där går skeppskassan. Landungsbier (igen) 2
st Taxi till stan och sandwiches i solskenet. Uppgiften om att
det bara
var vattensängar i hotellets annex visade sig vara falska.
Promenad
till City som hade festival. Italiensk restaurang med
nya fileter,
rött vin samt jätteglassar på uteservering. Det
snarkades
gott på Haus Fliederbusch denna natt.
Söndag tidigt på
fältet. Segelflygarna sov. Briefingen här består av lokalt
trådlöst nätverk. En Tiger Mothägare hjälper
oss. Noggran bestämning av vind, gräslängd. fuktighet,
trädridåer
ger avdragspunkt. Då kommer segelflygarna. Dom bestämmer sig
för den andra banan. Rwy 30 blir rwy 12. DavidZäta begär
sedan Fl 75. Gubbarna vill flyga högt och fort. Där uppe är
det medvind. Vi loggar GS 148 kt och åker förbi
NicklasLudwig
som nöjer sig med 4000 ft. Detta gör att vi är hemma 1/2
timme före ETA. Ursäkta välkomstkommittén. (Vi tankade
givetvis i Tönder igen). /Flugsportgruppe Jönsson/Lars Pe:
-
2007-05-19 kl 14
meddelar Börje
via kort SMS att Lars rattar radion medan Börje
spakar. Man verkar
ha hög stämning ombord och har nu tagit sig vidare till
Borken.
Vi har lyckats ställa in sqaken med spaken (vad menar han
med det)???
/ATr
-
2007-05-18 kl
20.15, telefonkontakt
med Lars Pettersson som meddelar lycklig framkomst
till flughplanz
Oldenburg Hatten - EDWH. Man övernattar på samma
ställe
som förra gången, sitter just nu på resturang och har
beställt Spargeln och därtill Burgunder 05 trocen
qualitätswein....
Kan man må bättre? Någon talar om att målet i morgon
kan bli Paris, men vi får se. Alla hälsar hem! /ATr
-
2007-05-18 Idag kom
Eskaderflygningen
2007 iväg med start från ESMK. SE-GNL med Viktoria,
Josefine
och Daniel respektive SE-KDZ med Börje, Allan och Lars
startade 10.30
(en dag försenat på grund av väder) mot nya äventyr.
/Jenny
-
2007-03-15
Inbjudantill Eskaderflygningen
Flygmuseum
på Arlanda, öppet ti, to samt lö, sö:
-
2007-04-05 Håltimmar
på
Arlanda? Tag Lfv:s gula gratisbuss 14 (alfa) till
Radissonhotellet. Gå
runt hörnet förbi Flight Academy. Här hittar Du
Arlandamuseet.
Ett något rörigt men arbetande flygmuseum. Trevliga gubbar
att
prata med. Många flyg att titta på. Happy landings /Lars Pe
Jenny
om fina flygdagar i Danmark 2006:
Eskaderflyg
från tysk klubb:
Flygklubb
med flygmuseum:
-
2007-01-18 Vad gör man
när
det inte är "flygbart väder"? Jo, varför inte "gå
på museum? I Ottawa, Canada finns en gammal militärflygplats
"mitt i stan". På ena sidan banan finns flygklubben:
http://www.rfc.ca
. På andra sidan ett av världens finaste flygmuseer: http://www.aviation.technomuses.ca
. Missa inte bushflyget. Mycken förnöjelse.
Happy landings. /Lars Pe
Schofields-flying-club:
Peenemunde
( EDCP):
-
2006-09-30 Hej Anders!
Nästa
gång skall Du åka till Peenemunde (EDCP). Endast 8 min
flygtid
från Guttin och östblockets nordligaste bas under kalla
kriget.
7800 ft bana. Dessutom fanns rymdindustrins vagga här.
Werner von
Braun jobbade med V1 och V2 här på 40-talet. Det finns ett
litet
museum på cykelbart avstånd från flygplatsen. Det går
också att åka med "Världens största buss" (2-vånings
ledbuss) och/eller gå ombord på "Världens största
U-båt" (dieseldrivna). Imbiss finns det gott om, men var
äter
man ståndsmässigt? Och inköpen?? AFIS har här också
problem med engelskan. Se också på http://www.EDDH.de
/Happy
landings Lars Pe
Utlandstur
med VPF till Güttin på Rügen:
Eskader
maj 2005 till Holland:
2005
maj Bild på klubbens Piper Warrior som gjorde eskaderflyg till
Holland
maj-05, klicka
här för 6 min film (i real
player). Mer högupplöst version finns på klubbdatorn.
Eskader
maj 2004 till Prag:
Lars
länktips:
-
Rockcliffe Flying Club
http://www.rfc.ca/
-
2007-11-23 För att
lätta
upp stratocumulusen skulle jag vilja rekommendera: http://www.pilots.dk
. Längst nere finns: Seneste artiklar, kolla t ex: Deutsches
Museum
i Munchen-et historiskt vingesus. /Happy landings Lars
Petersson
Åter
till
början av denna sida
Åter
till
start wap-html
Åter
till startsidan
Faktaägare Lars Petersson
, 0709-28 67 22 , 044-35 01 59, adr:
lars.a.petersson(AT)hotmail.com
Webbmaster
Anders
Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2015-11-08