KLUBBREGLER:
(Se även sidorna
Blankettsidan,
Klubbnotam,
Lagar
& Regler , ringrostig?)
KLUBBREGLER:
För
den som använder klubbflygplan gäller:
-
Ny medlem: Den
pilot
som är ny medlem i klubben gör flygcheck med flyglärare
innan flygplansbokningen öppnas upp. (Ny regel beslutad på
styrelsemöte
2014-11-29)
-
6-månadersregel:
Den
medlem/pilot
som ej flugit på 6 månader ska på
eget initiativ och ansvar genomföra minst ett
utbildningspass
med flyglärare. Ett utbildningspass är minst 45 minuter.
Syftet
är att upprätthålla en minsta flygsäkerhetsnivå
hos medlemmar/piloter. (Regeln beslutad enl
styrelseprotokoll
2014-11-29 och ersätter tidigare
6-månadersregeln
nedan resp 1-årsreglerna nedan).
-
Minsta betald
flygtid med
klubbflygplan är 20 min, (gammal klubbregel).
-
Om flygtidsuttag
vid bokning
flera dagar: Klubbplan
som bokas > 2 dagar, flygs minimum 1 timme pr dag,
(gammal klubbregel).
-
Skolning vid KFK
sker
med vår egen materiel, och med vår egen organisation,
(regeln
beslutad enl styrelseprotokoll
2012-09-29 ).
-
Jmfr Gamla
klubbregler 1990 (skannat
till wordfil)
(Slopade
klubbregler enl
styrelseprotokoll
2014-11-29:
-
Vid flyguppehåll
6 månader
eller längre genomföra ett utbildningspass med
flyglärare
(beslutad enl styrelseprotokoll
2010-02-27. Ersätts med ny 6-månadersregel beslutad
enl
styrelseprotokoll
2014-11-29
-
Innehavare av
PPL- resp
ULcert skall: En gång per tolvmånads period
genomföra
ett flygpass med flyglärare (oavsett
om man flugit eller ej) för att hålla sitt flygtrim, (
beslutad
enl styrelseprotokollen 2010-02-27
resp 2010-04-24).
-
Skolning -
minimum flygtid pr
halvår: Klubben har ett minimikrav avseende flygtid
hos eleverna
på 6 timmar/halvår med undantag för den första
halvårsperioden
(före årsskiftet) då kravet minskas till 5 timmar, (regeln
beslutad enl styrelseprotokoll
2009-01-31 ).)
Jmfr
ALLMÄNNA LAGREGLER:
(se
även
sidan Lagar
& Regler , resp TS nya regler i pågångnotat
2014-12-01)
-
2015-08-15 Från Ulf
Thurban,
flyglärare Sjöbo: Om UL och krav på flygerfarenhet:
-
Beträffande
normalklass
är
det EU
1178:2011 FCL.740.A (b) 1 som styr och där får inte
tid
på UL tillgodoräknas.
-
Beträffande UL
är
det TSFS 2013:18 19:e paragrafen som styr. 12 timmar
senaste året
på någon kategori av flygplan, t.ex. UL, Annex II eller
EASA-certifierat
samt 12 starter och landningar på UL, dvs för flygtiden
räknas
timmar på normalklass med.
-
SEP-behörighet,
förlängning
se Transportstyrelsens
handbok 2015-06-09. SEP förlängs 2 år i taget.
Du måste under senaste året före utgång ha flugit
SEP eller TMG 12 tim och gjort 12 landningar. Om timmarna ej
uppnåts görs i stället PC/PFT med Ulf H eller Magnus T.
-
För information så kan
man inte använda UL- flygplan för att
göra
sin lärartimme för att förlänga sin SEP behörighet.
/Ulf H
-
PPL-regler OBS LFS
2008:30 inaktuell!,
med PEL-FSTD: Bl.a.:
-
Regel om
flyguppehåll mer
än 90-dagar, krävs 3 studs före medtagande av passagerare
(scrolla ca 20% ned till JAR-FCL
1.026 )
-
Regeln
om SEP(A) med ett flygpass med lärare var 24:e månad
(scolla
ca 30% ned till JAR-FCL
1.235 )
-
För
UL-kompetensunderhåll
gäller enl TSFS
2013:18 (ersätter
LFS 2008:7), (scrolla ca 75% ned till §19
) att se till att du
(ständigt under senaste året,
räknat
baklänges från dagens datum!):
-
dels har gjort minst
12 landningar
med UL
-
dels har flugit 12
tim på
valfri flygplanstyp.
Om detta ej är uppfyllt
så
gäller att göra "en UL-PC". /ATr
-
Övriga regler se
sidan
Lagar
o regler
Jmfr
Krav för underhåll av UL-cert/UL-kompetens:
-
Du
som
har PPL kan göra klassutbildning för UL, se sidan
efterubildning/skillnads- resp klassutbildning .
Utbildningen avslutas
med en "uppflygning" som vi utför här på klubben. Därefter
införs UL behörigheten i certifikatet mot en "symbolisk"
avgift
till Luftfartsstyrelsen.
-
För
UL-kompetensunderhåll gäller enl (TSFS 2013:18
) att du (ständigt, räknat baklänges
från
dagens datum!):
-
under de 12
senaste månaderna
ha gjort minst 12-starter och landningar på ett
ultralätt flygplan
i samma klass. Med samma klass menas: Klass-A för
tyngdpunktsstyrt
(trike), eller klass-B roderstyrt (fixed wing).
-
Dessutom ska
piloten har minst
12-timmars flygtid på någon kategori flygplan. Med
någon
kategori flygplan menas att tex en PPL-pilot med
UL-behörighet kan
flyga dessa 12-timmar på ett normalklassat flygplan, dock
så
måste dom obligatoriska 12-starter och landningarna göras
på
ett UL-flygplan.
-
För att få ta
passagerare
måste piloten även ha gjort 3-starter och landningar på
aktuell klass de senaste 90-dagarna.
-
För att flyga KFKs
UL-plan
måste du även uppfylla våra
klubbregler .
Skulle piloten inte
uppfylla
kravet på flygtid, starter och landningar måste denne göra
en PC hos en UL-intruktör som sedan antecknas i
flygdagboken.
/Mvh Roger
Åter
till
början av denna sida
Åter
till start wap-html
Åter
till startsidan
Webbmaster
Anders Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2015-09-10