Att
landa Sporre med RV6, SE-XZZ
Anders Tr erfarenheter av
skillnadsutbildning till sporrflyg sommaren 2007
Det finns 2 sätt att
landa: hjullandning (engelska: wheeler), resp 3-punktslandning.
-
Allmänt:
-
Sväng: se först
åt sidan – ingen trafik resp i varvet läge av flygplatsen, fixera
nu rakt fram och börja sväng, ger harmoni. Sjunk ej i svängar!
-
Teori: Tyngdpunktsläge
i förhållande till hjulen gör sporrflyg till dynamik: som
att kasta en dartpil baklänges, den vill vända med tyngden fram.
Det innebär att så fort planet vill vrida åt sidan måste
jag i princip redan ha korrigerat. Alltså, håll nosen i banriktningen
då hjulen går i. Korrigera flitigt med sidoroder hela tiden
på marken ända tills stopp. Det är lätt att råka
sluta pumpa sidoroder då man tänker på klaffen eller annat.
Använd finalen till att ställa in. Evt strunta i att trimma på
finalen och i stället koncentrera sig på att flyga planet så
kan landningen slutligen gå bra.
-
Taxning: Alltid spak i magen
även på sporre (om stark motor annars risk att man snubblar
framåt vid gaspådrag).
-
Starta: Inför start,
byt mentalitet: känn att du är ifred, prata ej. Starta med full
gas och spak bak. Snart spak fram vilket lyfter sporren. Start exakt i
mittlinjen, driv ej åt höger. Ingen fara för ground loop
då motorvarvet är högt i start! Lyft med spak bak men missa
därför ej att styra planet som drar åt höger, plus
evt sidvind från vänster, (det är jag, ej planet som har
kommandot!). Lagom högt ta in klaff mjukt, fortsatt stig. Minska varvet
till 2300 redan före svängen. Fortsätt stig till 1200 ft.
-
Öva vingtippningar:
1: tipp utan pedal, sedan tipp symetriskt med skev och pedal, lugnt och
bestämt, håll ut tills tipp lugnt och bestämt i andra ytterläget.
Fixera horisont.
-
Basics för lågfartsflygning:
-
Farten ställs rätt
med höjdroder först (sedan gasen v.b.): Omedelbar farteffekt
av höjdroder (uppförbacke, nedförbacke), gasreglering ger
farteffekt först efter en stund.
-
Sjunket/höjden ställs
rätt med gas.
-
Varvet: Följande hastigheter
gäller:
-
Medvinden: Landningscheck
= 90 kt, 1200 ft + bästa tank + rik blandning + varmluft + 1 steg
klaff, behåll höjden! Detta är inledningen till en god
landning.
-
Till bas: minska gas. Hitta
höjden = gas och fart 80 kt, sjunk ned till strax under 700 ft före
svängen till final.
-
Final: Fart 70 kt,
tröskel 65 kt (wheeler +5 kt), (stallfart 52 kt utan klaff 2 personer
fulla tankar, 51 kt 1 steg klaff, 49 kt 2 steg klaff). Ta evt ut full klaff.
Kalluft. Hitta stadig bana och rytm ned på final. Plana ut.
-
Landa hjullandning = wheeler:
(för landning ganska plant på bara framhjulen). Fortsatt samma
gas över tröskeln. Genast då man anar att hjulen slirar
till möt marken med spak fram (annars kommer studs), rör ej klaffen!,
fortsätt styr. (Studs undviks med mjukare sättning, just då
hjulen tar i första gången lyft harmoniskt aktern 30 cm (spak
litet och mjukt fram) märks knappt. Därmed blir det bara max
ett par små minskande studstendenser.) Sedan spak successivt allt
längre fram tills det ej håller mer, sätt då ned
stjärten ganska distinkt och medvetet. Hela tiden rak kurs, fortsätt
styr! Klaff in, evt till 1 steg för gas och ny start.
-
3-punktslandning: Se ovan,
sedan flyt ut. Gas av, spaken succ i magen, försök att ”Landa
inte, landa inte, LANDA INTE”. Efter sättning fortsätt styr sidroder
hela vägen ut.
-
Stallfart: 52 kt utan klaff,
48 kt med 2 steg klaff
Åter
till början av denna sida
Åter
till flygplansöversikten
Åter
till SE-XZZ sidan
Åter
till start wap-html
Åter
till startsidan
Faktaansvarig
Anders Trönnberg
Webbmaster
Anders Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2008-09-23