PA-28-161
Piper Cherokee Warrior II:
Historik:
Modellen infördes 1978,
detta ex är byggt 1981.
Tillverkningsnummer:
28-8116137
1994 köpt av NSF/Höganäs
flygklubb från Finland.
Sedan privatägd av
Fernando
Dinis Viseu i KÄVLINGE, varifrån vi köpte den till Kristianstads
flygklubb 2009-07-11.

Interiört prima, skön
att flyga enl Ulf och med prima funktion i radio och intercom.
Specifikationer:
Effekt: 160 hp (119 kW)
MTOW: 1055 kg
Toppfart: 126 kt
Tomvikt: 610 kg
Marschhastighet: 118 kt
Bränslekapacitet: 181
liter
Stallfart (dirty): 44 kt
Räckvidd: 525 nm
Rate Of Climb: 644 ft/m
Ceiling: 14400 ft
Vikt
och balansberäkning:
-
Det är smidigt att
snabbt
kunna omplanera vikt o balans i en excelkalkyl inför
flygning med
gränsvärden. Den gamla kalkylen för KDZ bör ej användas
för KVT som har andra värden. Anders Tr har från POH för
KVT gjort en excelfil
där du lämpligen väljer fliken med svenska mått. Excelfilen
varnar om gränsvärden överskrids.
Innan
du flyger 1:a gången:
-
Familjaritetsutbildning
på
pilotens anvar: Vårt flygplan har ny radio. För att
flyga
det har varje certifikatinnehavare ansvar att känna till
bestämmelser
enl serie PEL/FSTD - om FAMILIARISATION
TRAINING/FAMILJARITETSUTBILDNING LFS 2008:30:
Om
utbildningen gäller ett annat flygplan av samma fabrikat,
och skillnader
finns på typen, som man redan har i sin behörighet krävs
en s.k. Familiarisation Training. Denna utbildning består av
egenstudier
av POH-Pilot Operating Handbook (Flyghandbok). Piloten
ansvarar själv
för sin familjaritetsutbildning, vilken får göras utan
behörig flyglärare eller instruktör. Det finns inga krav
i JAR-FCL när det gäller dokumentation av en Familiarisation
Training men krav på att den genomförs. Ett tips är att
göra en notering i flygdagboken om att denna utblidning har
genomförts
under "egenutbildningar". Naturligtvis, som alltid, vid
minsta osäkerhet
kontakta "Din" flyglärare. /Hälsningar Ted
-
"Ringrostig" på
PA28?
gå då igenom Anders flygdata här
>>> (wordfil)
GPS
Garmin GNS 430, inkl Com1:
KVT är utrustad med en
Garmin GNS 430 som innehåller både Com1 och en GPS med
kartdisplay.
Com1 radiofrekv ställer du in med vredet ned vänster. Ljudvol
lilla vredet upp vänster. GPS-knappar till höger om displayen.
Obs att Ut-zoom-knappen
upp till höger är trög, felet funnits "alltid", tryck
hårt en gång så funkar det sedan. /Ulf H
-
Simulator: På
följande
länk finns det en simulator till Garmin 430 att ladda
hem till sin dator (obs 107 MB stor fil...). Den kan
vara bra öva
på hemma i lugn och ro för att lära grunderna innan man
sätter sig i maskinen. /Martin Malm
-
Länkar om
GPS-delen:
-
Mer
om GPS
se GPS-sidan
Autopilot
Operators Manual
för CENTURY 21 skannad till pdf-fil. Finns under
medlemsloggin
här
>>> (info
om medlemsloggin
här). Se även pågång
notat
2012-02-16 här >>> .
Direktlänkar
till manualens resp kapitel till höger >>>
 |
Contents:
Obs
medlemsinloggning se
ovan
|
Kommentar
erfarenheter:
-
2012-03-05 Anders
Tr: Autopiloten
lyder ej heading?: Jag slår på autopiloten på ON
och väljer knappen HDG och föväntar mig att den ska lyda
min förinställda heading enl OBIs buggindikator. I stället
väljer autopiloten sväng till helt annan heading. Det
beror på
att inprogramerad rutt i GPS är vald att styra,
vilket du ser
på displayen i gröna bokstäver GPS:

Välj i stället VLOC
genom att togla GPS-knappen:

Nu styr autopilotens
HDG enl
OBIn:
Pilot
Operating Handbook SE-KVT: Innehåll
skannat från pappersoriginal till en fil pr kapitel (de flesta
filerna
är ganska stora och tar lång tid att ladda). OBS att POH
ligger under medlemsinloggning (användarnamn:
medlem, lösen:
känt bland medlemmarna):
2017-05-06 Nya manualen skannad här.
/ATr
-
Samlingspärmen. skannad
2017-05-06. Filern ligger under medlemsinloggning
(användarnamn:
medlem, lösen: känt bland medlemmarna)
Åter
till
början av denna sida
Åter
till flygplansöversikten
Åter
till start wap-html
Åter
till startsidan
Webbmaster
Anders
Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2017-05-06