(Du behöver ej längre fylla i Blankett Ansökan medicinskt intyg L1630-7, används ej längre efter övergång till datajournal EMPIC mars 2013 ).
Privatflygare flygplan och privatflygare helikopter: Första läkarundersökningen och förnyelseundersökning ska ske hos en auktoriserad flygläkare klass 1 eller klass 2. Segelflygare, ballongförare, förare av ultralätt flygplan: Första läkarundersökningen ska ske hos en auktoriserad flygläkare klass 1 eller klass 2. Förnyelseundersökning kan också ske hos varje legitimerad läkare men certifikatet begränsas då till svenskregistrerade luftfartyg och svenskt luftrum. AFIS-personal: Första läkarundersökningen och förnyelseundersökning ska ske hos en auktoriserad flygläkare klass 1 eller klass 2. Trafikflygare flygplan och helikopter samt flygledare: Första läkarundersökningen får endast utföras vid något av de flygmedicinska centra som godkänts i Sverige.
I det nuvarande systemet: arbetar flygläkaren formellt som Transportstyrelsens ombud men blir i EASA-världen en självständig operatör som fattar självständiga beslut och som verkar under eget ansvar. Enligt de nuvarande reglerna är det myndigheten som utfärdar medicinska intyg på grundval av de undersökningar och bedömningar som flygläkaren gör. I Sverige har myndigheten, med stöd av regelverket, delegerat stora delar av denna verksamhet till flygläkaren. Myndigheten granskar dock samtliga inkomna ärenden. I EASA-världen: är regelförfattarens intention däremot att flykläkaren i normalfallet undersöker, utreder och fattar beslut - antingen godkänt eller underkänt. Överprövning: Piloten kan vända sig till myndigheten och begära omprövning av ett negativt beslut. Enligt det regelverk som nu införs är det alltid flygläkaren som utfärdar och förnyar medicinska intyg utom i de fall där ett ärende har hänskjutits till myndigheten (gäller exv införande av OML (Multi-crew) begränsning, efter hjärtklaffop, efter hjärtinfarkt eller op på kranskärlen, förmaksflimmer, medicinkrävande astmasjukdom, kroniskt inflammatorisk tarmsjukdom. När det gäller klass 2 finns istället ett tvingande krav på samråd med myndigheten i bl.a. följande: Vid införande/upphävande av OSL (krav på säkerhetsförare), vid införande av OPL (inga passagerare), efter hjärtklaffsoperation, symtomfri sökande efter hjärtinfarkt eller op på kranskärlen, vid återkommande vasovagal svimning. Driftsättning: Det nya systemet EMPIC för datahantering hos flygläkare och myndigheten har för Sveriges del tagits i drift okt 2012. Febr 2013 kommer bara svenska flygläkare anslutna till EMPIC att kunna utfärda medicinska certifikat. EASA har en sista tidpunkt för genomfört införande 2013-04-08. Detta datum gäller även för medicinskt intyg för Light Airoplane Pilot Licence/LAPL (även om LAPL som certifikat inte införs förrän senare), och CC (Cabin Crew). |