Informationsträff
kring vår Dynamic på Kristianstads flygklubb 060304
med Björn
Ek tenkisk chef för klubbens Dynamic, samt Ulf Hansson skolchef:
DYNAMIC WT-9, SE-VPF:
Vingbalken: (korrektion:
vingbalken är gjord av trä /ATr).
Styrsystem: är av
konventionell typ (skev, höjd och sidroder). Manövrering sker
med hjälp av styrspak. Klaff i 3 steg finns också.
Instrumenteringen: är
nedbantad för att klara UL-flygets snåla viktkrav om max 275
kg grundtomvikt. Dynon är ett skärminstument med många
funktioner samlade. Motorinstrumenten och en extra fartmätare är
dock av konventionell typ. Förutom detta finns i princip endast Radio,
Transponder och Magnetkompass.
Bromsarna: är även
dem av viktskäl nedbantade och således en aning klena
men det gör ej så mycket då markfarten är låg
och bromsarna ej behöver användas för att svänga planet
som ju har styrbart noshjul i stället. Bromsarna bör altså
ej användas för att få ner farten efter landning på
t.ex ESMK eftersom det är nästan 2000m bana kvar efter utrullning.
Propeller: 3 bladig av
komposit, ställar på mark.
Bränsle: Avgas 91/96
UL är bäst. Avgas 100 LL är blyad till 2007 och kan användas
i nödfall, men vid ständigt bruk fås beläggningar
i motor som dock kan mötas med ökad oljekvalitet och tätare
byte av olja och tändstift.
Bränslesystem: Den
mekaniska bränslepumpen suger bränsle från vald vingtank
(vänster eller höger). Vid bl.a start används även
en elektrisk pump som pumpar endast från vänster tank. Den,
tillsammans med den mekaniska pumpen ger mer bränsle än motorn
behöver vilket resulterar i att överflödigt bränsle
leds via returledning tillbaka till vänster vingtank. Konsekvens:
-
kör ej helt tomt i vänster
vingtank.(då har du ju ingen nytta av el-pumpen längre) Vänster
vingtank ska användas vid start och landning.
Motorkylning: 100 hkr Rotax
med vattenkylning på cylindertopparna. Värmeväxlare mellan
olja / vattensystemet. Ej vattentermostat. Det innebär att man får
hålla kontroll på temperatur i vatten och olja. Konsekvens:
-
Maxgas kan efter 10 minuter evt
ge övertemp.
-
Motorplané från hög
höjd kan ge undertemp som får mötas med ökat gaspådrag.
Magring: sker automatiskt
styrd av tryckhöjden.
Förvärmning:
är konstant genom vattenmantlade förgasarhalsar och sköts
således automatiskt.
Choke: i stället
för snapspump.
Oljesystem: Torrsump
innebär att oljan ej "förvaras" i motorns oljetråg (sumpen)
utan istället i ett externt kärl med ventilation och överloppsrör.
Oljenivå vid daglig tillsyn förutsätter att olja som står
i ledningarna och ev runnit tillbaka i motorn dras in i oljebehållaren
genom runddragning av propellern för hand 5 varv i rätt riktning
(vänstervarv frammifrån), (fel riktning ger luftinblandning
i oljan). Därefter kan oljestickan avläsas.
Varmkör motorn före
motorcheck, tar upp till 5 minuter.
Flygkänsla:
-
Liten vingbelastning pr yta jämfört
med t.ex PA28 vilket ger känslighet för turbulens.
-
Stall: Låg stallfart 35 kt.
En teknik för att få ned farten som användes av vår
polska demopilot var att lyfta nosen och dra 3 steg klaff varpå planet
gick snabbt nedåt. Vi har ingen stallvarnare, men Dynon kan programmeras
att ersätta denna. Har fjädring men ej stötdämpare
vilket ger risk för studs i landningen. Hög motorstyrka i förhållande
till låg vikt ger rollningsrisk med fullt gaspådrag vid låg
fart. Mer arbete med sidroder krävs speciellt vid låga farter.
Krav och förutsättningar
för att flyga UL:
-
Tekniskt prov: avläggs
av den som vill flyga in sig.
-
Utbildning: PPL piloter
får räkna med 3-4 flygpass för lärare på totalt
ca 3 timmar. Tillgängliga flyglärare Henrik A, Tenghagen, Ulf
H, Kalle? Den som ej flugit UL på 3 månader måste göra
en timmes uppfräschning.
-
Det krävs en 2-taktkurs
eftersom
många UL har 2-taktsmotor (även om vår Dynamic ej har
2-taktsmotor): Flygplan med 2-taktsmotor kräver betydligt mer och
nogrannare underhåll för att få ut maximal prestanda och
tillförlitlighet ur motorn. Man bör därför vara väl
förtrogen med hur motorn arbetar och beter sig innan man flyger ett
flygplan med 2-taktsmotor. Sammantaget innebär detta i praktiken operativa
begränsningar bl.a i flyg över öppet vatten. Höjden
bör vara sådan att man kan glidflyga in över land.
-
Regler och råd för
UL:
-
Vid utlandsflyg: Olika regler
gäller för olika länder. Tyskland inga problem. Danmark
kräver ansökan flera dagar i förväg inför inresa.
Åter
till början av denna sida
Åter
till start wap-html
Åter
till startsidan
Faktaägare Björn
Ek post: bjorn.ek(AT)kund.biknet.se
Webbmaster
Anders Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2 sept 2006