DYNAMIC WT-9, SE-VPF -
publik
sida:
(Till inloggade
sidan här)
(Se även flygskola
UL , flygplansöversikt
,
Lagar
om UL, Restipssidan om att Flyga
UL utomlands)
Gör Till större
kopia på bilden som du kan göra till din desktopbild:
Klicka
bilden, sedan högerklicka nästa bilden och
"Använd
som skrivbordsunderlägg".
Dagbok:
Infolistan
nedan byggs på uppifrån efterhand:
2014-11-12
Dynamicsidan delas nu 2 delar - detta är publika delen:
2014-11-06
Ny förvaring av VPFs nycklar:
2013-05-29
Underhåll av UL-kompetensen:
2013-01-20
PPL-piloter! varför inte ta UL-kompetens?:
Klart att du som
flyger PPL även
har nytta av UL-kompetens! Läs
mera här >>>
2012-06-26
Exempel på ansökan om svenskt UL-flyg i Danmark:
2010-07-20
Flyg UL i Europa, reglerna här:
-
2006-05-06
Vi
gratulerar Peter Skoglund först ut efter Ulf H med
behörighet
att flyga VPF /Anders Tr
-
2006-05-06
VPF
nu åter hemma efter turen till Stockholm /Anders Tr
-
2006-05-04
Jag
och Stellan F kommer att flyga PetterFilip till stockholm
den 4/5 ca
1300 för service och samtidigt genomgå utbildning.
Flygplanet
är åter tillgänglig först på lördag 6/5.
/ Björn Ek
-
2006-04-05
Ärade
medlemmar, jag har den stora äran att meddela att vi nu
har fått flygtillstånd för Petter Filip! Synd att
vädret inte är det bästa för provflygning men en liten
tur mellan regn/snöbyarna försöker nog Ulf få till.
Tack alla som hjälpt till på olika sätt för att få
detta i hamn. /BEK (Björn Ek)
-
2006-03-28
Gjorde
en första tillsyn på vår nya ULkärra Petter
Filip igår inför besiktning och konstaterar att kärran
verkar vara mycket välbygd. Det bäddar för en lysande
start
på vår UL verksamhet! Dröjer nog nån vecka till
innan luftvärdighetsbeviset är klart dock. /Björn Ek
-
2006-03-25
E-post
från Ulo: Hej flygarvänner. Äntligen är vår
nya maskin hemma i Hangaren. Jag hade förmånen
flyga hem
maskinen från Roskilde, där den tillbringat
natten.Tillsammans
med Einar från LSAS flögs maskinen till Everöd i torsdags.
Vilken maskin. Nästan som att flyga Draken. Efter
uppställning
på bana 29 var det fullgas som gällde vid start. Efter 100
meter
lättade hon och farten ökade-det kändes som att sitta i
en racerbil. Farten kom snabbt upp och nosen fick höjas
markant för
att inte övervarva motorn och höjden 1500 fot som vi fick
från
tornet inte skulle överskridas. Väl i planflykt visade
EFISEN
240 knyck och gasreglaget fick dras av. Färden över till
ESMK
tog 40 minuter. En njutbar upplevelse. Mycket tyst i
kabinen och man hörde
faktiskt allt som kontrollen sa inga störande ljud.
Inflygning mot
ESMK påbörjades sent, men det var att dra av gasen, hålla
upp nosen tills farten var 140 (km/h) ta ut klaff och
sikta in mot banan.
Tre steg klaff och stötta med gasen så ligger hon i 80 på
finalen. Mycket stadig och ngt snedställd pga vind från V.
Väl
några meter över banan rakställdes hon och fick stallas
ner. Mycket lättflugen och behaglig maskin. Nu skall det
till lite
teknisk dokumentation besiktning mm innan hon får flygas.
Vi hoppas
det går fort för kön till inflygning och skolning börjar
bli lång.
KOM
till
klubben lagom före årsmötet 14 00 och bekanta er med
vidundret.
Mötet tar 1 timme sen kikar vi vidare. Väl mött ÜLO
-
2006-03-23
VPF har kommit hem! Se
Jennys bilder.
-
2006-03-19
E-post
från Ulo om vår Dynamic som sitter fast i Polska Wroclaw,
600 km hemifrån. Man startade från Slovakien i
torsdags
men mötte snö och korn snöbyar och detta har hållit
på oavbrutet. Idag på morgonen meddelade Hans (piloten)
att
dom ställer in flygningen tills kommande vecka. Vi skall
försöka
hjälpa till att få hem kärran på ngt vis. Alla i
klubben-ha tålamod. Kärran kommer hem och då skall
det flygas. Innan flygning hemma skall maskinen besiktigas
av kontrollant
från Ljungbyhed och få en stämpel från
Luftfartsinspektionen
och KSAK som är UL-huvudorganisation. Beklagar
vädersituationen,
speciellt när det är fin hemmavid. /ULO.
-
2006-03-14
Vår
Dynamic startar mot Sverige!
-
2006-03-11
Planets beteckning slutligt klar, ändras till SE-VPF
-
Vår
Dynamic startar mot Sverige 14/3
-
Till
informationsträffen med klubbmedlemmarna
2006-03-04 kring Dynamic
Kristianstads flygklubb 060304 med Björn Ek tenkisk chef
för
Dynamic, och Ulf Hansson skolchef.
-
Bilder
från tillverkaren Aerospool. Vår instrumentpanel klicka
här .
-
Dynamic länkar:
Åter
till början av denna sida
Åter
till
start wap-html
Åter
till startsidan
Faktaägare
Roger
Hörnlund, post: sportpilot(AT)live.se
Webbmaster
Anders
Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2016-09-01