FLYGBRÄNSLE/FUEL:
(Se även sidorna: bränsleskatten
i praktiken, kostnader,
startavgift,
resp Dynamicsidan om vår tankanläggning
för UL)
Translate
this page, info
Flygbensin:
(OBS klubbpriser uppdaterade
2012-07-14)
-
AVGAS 100 LL (tankas
via flygplatsens anläggning på plattans norra ände. Återstart
av bränsledepån efter spänningsbortfall se
pågångnotat >>>). HO på
klubbnotamsidan.
UL
91-96 blyfri tanka
via vår pump vid klubbhangaren, se sidan med vår
tankanläggning för UL. Kodlås
för tankpistolen här
>>> (glömt medlemsinloggning?
läs
här). Pumpen låses upp av medlem som sedan tar emot kontant
betalning och lägger i kuvert till Martin med enkel redovisning. OBS
tankande gäster till KFK betalar oss alltid med kontanter! Vi tar
inga kort. Kvittoblock
finns
i baren, (eller printa
här ), KFK-stämpel finns på klubbexp.
Mera om handläggning
enl
anvisning separat sida under medlemsinloggning.
-
Pris: för
klubbmedlemmar 20:-/liter
-
För externa köpare
22:-/liter
-
För utländsk pilot
med Euro 2.70 €/liter.
-
Jet A1Flygande
gäst med dieselmotor:
-
Alt1/
Kontakta rampen ESMK. Tankning via flygplatsens anläggning
på plattans norra ände. (Bränsleansvarig/Fuel Master: Lars
Schrewelius, Tel: /Phone: +46 44 238855, E-post: /Mail: lars.schrewelius(AT)kidairport.com
).
-
Pris: enligt kontakt med
flygplatsen.
-
Alt2/
Kontakta hopparklubben: Om rampen ej är öppen kan man kolla
med fallskärmspiloterna om tankning från farmartanken
(som står hos falskärmshopparna). Enligt Ilkka E går det
att ringa fallskärmsklubben på 044-238240.
-
Pris:
Om
det finns piloter där kan de sälja fotogen för 10:-/l +
skatt. /Lars Pe 2012-06-16.
För medlem: som flyger
med klubbflygplan gäller att logga kostnader (bensinkostnad ingår)
i MyWebLog efter flygningen. Den medlem som flyger eget plan och bara köper
bensin loggar ej på myWebLog, utan betalar på postgiro (PG-nr
finns längst upp på kostnadssidan).
Olja:
-
AeroShell 10W50 finns i hangarens
oljeskåp. Pris 2012-07-25 är 125 SEK/liter inkl moms.
-
Exon finns i hangarens oljeskåp
Allmänt
om flygbensin:
-
Oktantalets innebörd
är enbart att beskriva knackningsbeständigheten. Lägre oktantal
har alltså inget att göra med max uttagbar motoreffekt. Oktantalet
är definierat i motormanualen. Om du har fel oktantal kan cylindertemp
gå över max!
-
Etanoltillblandning: Man
bör avstå från att använda etanolhaltigt bränsle
(= bilbränsle) av följande skäl:
-
ger vatten vid förbränning
och därmed kondens i motor (riskerar kortare livslängd)
-
ger risk för is av vatteninnehållet
-
ger risk för ånglås
av värme- och höjdorsak (ger risk för motorstopp). Ånglåsrisk
beror ej enbart på etanoltillsatsen, utan på att bilbensin
har annat ångtryck.
-
ger nedsättning av max uttagbar
motoreffekt
-
om planet har bensinslangar av
gummi så skadas de
Shell Bi-Power är etanolfri,
kostar som bilbensin + 1:-
-
Trygghet: För flygbensin
är innehållet definierat. För bilbensin gäller ej
detta, bara oktantalet är definierat.
-
Bensinsorter:
-
Traditionell AVGAS 100 LL,
(oktantal 100). Blyad, och därmed dåligt miljöval. Tankas
på plattan.
-
AVGAS 91-96 UL (oktantal
91-96) är en bra svensk produkt (Hjelmco). Den är blyfri men
har en massa andra hälsovådliga tillsatser och kan gärna
hanteras med försiktighet. Den är ett bra miljöval. Även
motorn blir renare och mår bra av den. Nästan(?) alla Lycomingmotorer
kan köras på oktantal ned till 91.
-
Bilbensin:
-
96-oktanig bilbensin har 10% sprittillsats,
vilket ej är bra till flygplan på 8000 fots höjd.
-
98-oktanig bilbensin i Europa har
ej sprittillsats, men i Sverige har den en liten sprittillsats
-
Bensinskatt på flygbensin
införs från 080701 enl EU-direktiv. För detaljer se under
dagboken nedan.
Dagbok:
(notiser
i tidsordning, senast överst)
-
2012-05-23
Flygbränslepriser
i Tyskland varierar kraftigt enl airschampoo.de. Stora
pengar att förlora om du ej ser upp:
Kolla bränslepriser inför nästa resa på http://www.airshampoo.de/spritpreis
. Billigast 100 LL just nu är Helgoland-Duene EDXH med 1,99
Euro/liter. Dyrast Lübeck-Blankensee EDHL med 3.12 Euro . Tack Lars
P för länken!
-
2011-07-07
Höjda bränslepriser från både Statoil och Hjelmco
gör att vi tvingas höja vårt pris för separat köp
av AVGAS100LL och UL91-96 från idag. För klubbens medlemmar
är priset från nu: 20 kr/liter, för gäster: 22 kr/liter
eller € 2,4 . /Martin Malm
-
2011-06-20
Nytt pris på UL 91/96. Från och med idag kostar bränslet
UL 91/91 18,50 kr/liter för klubbens medlemmar. För icke medlemmar
är priset 20 kr/liter. Martin Malm,
-
2010-02-03
Paulo Pinato teknisk chef EAA-Sweden om bensin: Gummislangar bör
bytas vart 10:e år. Bäst är att byta till teflon (som ej
har gångtidsgräns).
-
Om Bilbensin:
EASA har just gett ut ett papper att etanol ej kommer att tillåtas
över huvud taget för flygbensin. Tyska
Mogas innehåller ej etanol. Risken med etanol är att 3%
inblandning kan binda en hel del vatten som kan frysa vintertid. Ånglåsrisk,
se nedan. 98 oktan innehåller mkt lite etanol.
-
Risk för
ånglås beror ej enbart på etanolen utan överhuvudtaget
har bilbensin annat ångtryck. Bilbensin har risk för ångbildning
över 26° . Dessutom kommer den ej att tillåtas över
6000 ft.
-
Normalklassat
på bilbensin kräver tillstånd från transportstyrelsen.
-
2008-07-01
Nu införs bränsleskatten: Se även
sidan Bränsleskatten i praktiken
med viktiga meddelanden från Rolf Björkman, generalsekr KSAK
(utskriftvänlig sida)
Styrelsen beslutade 29/6 om hur den nya bränsleskatten ska införas
i flygklubben, se info här>>>.
Flygbensin har tidigare varit befriad från skatt men nu införs
EU-harmonisering så att flygbensin beskattas i Sverige från
1/7 med 6:02 kr skatt för 100LL, resp 5:66 kr för blyfri flygbensin.
Emellertid kan restitution (ett slags skatteåterbäring) fås
för flyg som ej är "privat nöjesflyg" (gäller flyg
som beställts av myndighet, skolning mm, för detaljer se viktig
uppräkning i riksdagens
proposition 2007/08:122 sida 15 ). Det blir med nödvändighet
en del administration om vi vill kunna få tillbaks dessa pengar.
Vi vet i dagsläget ej hur länge vi får ligga ute med dem.
Mycket talar därför för att all vår flygning initialt
får göras till en full bensinkostnad, för att sedan kunna
justeras ned då klubben så småningom fått tillbaks
"återbäringen".
Läs
om styrelsens beslut här>>>
-
2008-05-20 Hässleholm FK
tankar 91/96 hos oss: Martin info om att det då och då
kommer folk från Hässleholm och tankar 91/96. Dom kommer att
sköta sig själva och skriva in i pärmen hur mycket dom tankar.
Jag kommer utifrån vad som bokförts i pärmen fakturera
dom. /Martin
Länkar:
Åter
till början av denna sida
Åter
till start wap-html
Åter
till startsidan
Webbmaster
Anders Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2014-07-08