2012-06-28
Rekommendation att du lämnar PA28 med max standardtankar:
Tomie S rek
max standardtank då du lämnar en PA28. Den efterföljande
pilot som planerat flygning med 4 personer måste annars ställa
in för massiv överlast.
2012-06-28
Anders Hjortenbrink flög EK i dag:
Anders Hjortenbrink
har idag flugit EK med SE-VPF. Läraren Roger samt styrelsen gratulerar!
2012-06-21
Sv Flyghistorisk Tidskrift på klubben - tack Ted :
Ted H har
lämnat ett antal årgångar av Sv Flyghistorisk Tidskrift
till klubben för allmän läsning. Tack Ted! /ATr
2012-06-20
Nu hjälps vi åt hålla maskinerna rena:
Det är
gått om insekter i luften och planen blir snabbt svartprickiga. Alla
uppmanas att hjäpas åt. Se till att hålla flygplanen rena
efter flygning. Ha en skön sommar o fin midsommar. /Tomie Svenre
2012-06-16
Rapport från landningsträningen KFK lördag 16/6:
Vädergudarna
visade sitt rätta ansikte. Enbart ett par regnstänk på
morgonen, men sedan perfekt för landningsträningen som började
kl 10. 6 st piloter tränade varav 4 på KDZ, Björn Alfer
från Bokeberg flög sin egen kärra, och någon flög
vår Dynamic. Alla gjorde fina resultat med medelfel på upp
till 20-25 m vilket får ses som klart acceptabelt. Ni som missade
dagens övning, eller vill öva mer är välkomna på
kommande
landningsträningar KFK lördagarna 14/7 resp 11/8. Självklart
bokar du dagarna redan nu! /ATr
Foton:
Jenny
2012-06-13
Landningsträningen KFK lördag 16/6, kom i tid!:
2012-06-15
Väderprognos lördag: Räknar med duggregn kl 11-15, sedan
tilltar regnet . Vi bör kunna genomöra landningsträningen
som jag ser det. Välkomna till klubben, men kom i tid. Vi förbereder
kl 09 och börjar träna kl 10. /ATr
2012-06-13
Påminner om lördagens landningsträning. Det är klart
att du ska vara med. Anmäl dig till Ulf L på adr: ulf.krfk(at)gmail.com
!
2012-06-13 Väderprognos
till lördag: Kanske hinner vi före lördagens lågtryck
över Storbritannien på väg upp över Nordsjön.
Risk för regn under dagen in över västra Götaland,
rör sedan sig vidare åt nordost. Vindarna beräknas bli
måttliga från syd eller sydväst. /Anders Tr
2012-06-01 Nu är det dags
att bli säkrare på att landa. Det gäller träning
snarare än tävling. Målet är ökad kunskap och
förmåga, samt att vi har det trevligt tillsammans, ju fler dess
bättre. Självklart är även medlemmar från andra
flygklubbar välkomna att delta.
Boka dagen 16/6 med samling
i klubbstugan kl 09, några får ansvar för att sätta
upp banan och några fixar kaffe på termos som vi tar med oss
bort till gräsbanan. Start träning kl 1000. Ca 3-4 piloter per
timme. Paus i halvlek för korvgrillning.
Regler(för de som önskar):
Minuslandning: ger 2 poäng
per m upp till -30 m, därutöver 100 poäng.
Pluslandning: ger 1 poäng
per m upp till + 50 m, därutöver 100 poäng.
Bedömningslandning ger halverad
poäng inom -30 till +50, utanför 100 poäng . (Om bedömningslandning
avbryts och övergår i vanlig landning så blir det poäng
enligt vanlig landning)
5 landningar per deltagare, varav
max 2 bedömningslandningar, sämsta landningen räknas bort.
Ingen övningslandning.
Anmäl gärna deltagande
till
ulf.krfk(at)gmail.com
/Hälsningar Ulf L , Allan
L och Anders Tr.
Vi har ett återbud som gör
KSAKs hus i Siljansnäs ledigt 7-14/7. I övrigt är det fullbokat
fram till mitten av augusti. Fler och fler upptäcker vilket fantastiskt
fint hus vi har och vilken medlemsförmån det är att hyra
till det låga priser, läs
mer på KSAK här >>> (länken uppdat 2013-10-13).
Många återvänder gång på gång.
Hälsningar /Rolf Björkman
2012-06-15
Inte läge att landa/starta på Ängelholms flygplats:
Landningsavgifter Ängelholms
Flygplats:
Flygplan med årskort gäller
tv enligt tidigare.
Flygplan Veteran, UL, Segel som
tidigare var avgiftsbefriade får nu betala startavgift 150:-/ton,
dock minimum 500:-/start.
2012-06-13
Påminns om miljöhänsyn med "Flygfria" söndagar 8/7
och 22/7:
Påminns om miljöhänsyn
med inskränkt flyg 8/7 och 22/7 (”Flygfria söndagar"), då
flygningar med upprepade starter och landningar ej tillåts. Se sidan
Klubb-notam.
2012-06-12
Fyra plan besöker oss från Hässlö flygförening
i Västerås:
Vi har idag besök från
Hässlö flygförening i Västerås http://www.hässlö.se.
11 medlemmar har flugit hit i 4 plan, en PA28 Warrior II, en PA28 Archer,
en Cessna 172, en Diamond DA40. För natten är alla inkvarterade
i Åhus vandrarhem. I morgon flyger man vidare till Höganäs.
Avsikten detta år är att göra en runda i Sydsverige samt
på vägen hälsa på sin tidigare medlem Mathias W som
nu är medlem hos oss i KFK. Förra året gjorde man stora
Norrlandsturen. /ATr
2012-06-07 Göran Falkenberg
tillhandahåller sin Diamond DA40 med reg-beteckning SE-LOY för
flygning av KFK medlemmar. Det krävs en skillnadsutbildning för
ställbar propeller inskriven i ditt PPL-cert, se
teorisidan för skillnadsutbildning och familjaritetsutbildning.
Utbildningen tillhandahålls av någon av våra
PPL-lärare, se kontaktsidan här. Ägaren
ställer som krav att alla medlemmar som vill
flyga maskinen genomgår en typinflygning med lärare
oavsett
om piloten tidigare gått krävd skillnadsutbildning!Planet
är IFR-utrustat och har höjdhållande autopilot. Motorn
är en Lycoming 360 på 180 hkr. Den tankas med Avgas 100 LL på
bensinnyckel nr 7 som sitter ihop med startnyckeln. Därmed har klubben
nu 4 flygplan tillgängliga för medlemmarna. /Styrelsen
2012-06-09 Martin M meddelar:
Vi har nu lagt upp en DA-40 i MyWeblog som klubbens medlemmar har rätt
att nyttja efter godkänd inflygning hos lärare. Flygningar loggas
på samma sätt som klubbens egna maskiner. Timpriset är
1 300 kr inkl bränsle. /Martin Malm
2012-07-12 Läs
Kristianstadsbladets artikel: Kristianstads
flygklubb växer. Nu har klubben bestämt sig för att bygga
en ny hangar på flygplatsen.
2012-06-09
Pressmeddelande om KFKs nya hangarbygge: På ett extra
föreningsmöte i förrgår beslutade Kristianstads Flygklubbs
medlemmar att utöka sin verksamhet genom att investera i ytterligare
en hangar. Läs
pressmeddelandet här >>>
2012-06-07 På dagens extra
föreningsstämma beslutade medlemmarna om nybygge av hangar.
Materialet med ritningar, bilder, offerter, samt mötesprotokoll med
beslutet finns på på
separat
sida med medlemsinloggning (info om medlemsinloggning
här) .
2012-06-06
Grattis Stefan Bergvall till dagens EK-flygning:
Henrik A meddelar att Stefan Bergvall
flög EK idag! Grattis från styrelsen!
2012-06-04
Stöd nytt förslag till allmänflygplats i Stockholm - Värmdö:
Dan Wimund PPL-elev i Stockholm
och tidigare USA-pilot har sänt oss en vädjan att enkelt e-signera
ett upprop för byggande av allmänflygplats i Stockholm -
Värmdö. Detta gagnar även oss flygande gäster från
övriga Sverige.
För att kommunen ska ta
upp Dan Wimunds e-inlägg på den politiska dagordningen behövs
1900 e-signaturer. Det är här du kommer in. Om du vill stödja
är detta en enkel process,
gör så här:
Klicka på länken nedan
Välj menypunkt Aktuella e-förslag
Sök i huvudfönstret (obs
EJ sökrutan upp till vä!), fyll i söktext: FLYGPLATS
Klubben har fått möjlighet
utnyttja Göran Falkenbergs DA40 SE-LOY till samma timpris KVT.
Vi återkommer och startar upp verksamheten då formaliteterna
klarats av.
Ny teorikurs startar 2012-09-02
6 personer är med i arbetsgruppen
Kristianstad Airshow 2014: Viktoria, Daniel, Allan, Tomie. Jan och Martin.
Det blir extremt mycket hoppaktiviteter
vecka 25 (midsommarveckan, man har 3 hopparplan igång).
Skolrabatten justeras till 210
kr från 2012-07-01 p.g.a. ökat bränslepris.
Flygplatsen håller sommarstängt
veckorna 28-31.
2012-06-02
LFV slopar METAR/TAF mobilversion:
LFV-FPC har beslutat att slopa
gamla mobiltelefonlänken för METAR/TAF för en enskild flygplats.
Hemsidans blåa
toppmeny hade en sådan METAR-TAF-snabblänk till vänster
(röd elips på bilden). Den länkas nu om till Nordic
SWC-kartan med Mouse-over-funktion från Julaair för
METAR-TAF. Klicka nya METAR-TAF-länken och prova låta musen
vila över en flygplats (utan att klicka) så får du praktisk
snabbinfo för flygplatsens väder. (Tack Lars P för länken!)
2012-06-03 Maths H: METAR-TAF
direktlänk till ESMK som fortfarande funkar: http://193.181.1.126/wapmet/met.asp?Aerodrome=ESMK
. Länken läggs i vä blå toppmeny som "KR" .Tack till
Maths H som hittade länken
2012-06-01
UL-kommitté bildad, ersätter UL-rådet o håller
årsmöte vid EAA-flyin i Karlskoga 9/6:
Rolf Björkman meddelar
kallelse till UL-Rådets öppna möte. UL-kommitté
bildad. UL-rådet läggs ner: UL-rådet kommer att hålla
sitt årsmöte den 9:e juni kl 1500 i Karlskoga i samband med
EAA:s huvudflyin. Exakt plats kommer att aviseras under Fly-inet. Då
intresse och engagemang för UL-rådet varit lågt så
kommer en nedläggning av UL-rådet i nuvarande form att föreslås.
KSAK:s styrelse har tillsatt en arbetsgrupp kallad UL-kommittén
som i stora drag kan ta över nuvarande UL-rådets funktion och
UL-kommittén kommer att presenteras i samband med UL-rådets
årsmöte. Skillnaden mellan UL-rådet och UL-kommittén
är att kommittén är utsedd av KSAK:s styrelse och jobbar
betydligt närmare styrelsen än det gamla UL-rådet som mer
var likt ett nätverk av personer intresserade av UL. UL-kommittén
kommer att arbeta med specifika UL-frågor och vara ett direkt bollplank
mot KSAK:s styrelse och vice versa. Kommittén har redan sammanträtt
flera gånger och tex arbetat med remissen från TSL rörande
framtida materialbestämmelser och samtliga av kommitténs synpunkter
beaktades i KSAK:s remissyttrande till TSL. UL-kommitténs avsikt
är att fortsätta att ha informationsmöten i samband med
tex EAA:s huvudflyin eller i Siljansnäs. Alla är välkomna
till dessa möten med idéer och synpunkter. UL-kommittén
är tillsatt efter att en motion tillstyrktes på KSAK:s årsmöte
i Linköping 2011. /UL-rådets ledningsgrupp.
2012-05-31
Stort tack till Inger Reinfeldt för hennes föredrag om flygturen
till Venedig med egenbyggd EuroStar:
2012-05-31 Föredraget:
Förväntningarna
var höga då Inger Reinfeldt kom till KFK i kväll för
att berätta om sin flygning över alperna till Venedig med egenbyggd
EuroStar slutet av juni 2011. Flygvägen ned syns på kartan ovan
(klicka den för större bild), och gick i ganska vackert väder
med stopp vid Berlin, sedan Weimar
EDOU för tankning, samt trevliga Dingolfing
EDPD nära München för övernattaning. Nästa
dag vidare in i Österrike längs floden Inn till Küfstein
- Langkampen LOIK . Vi fick se häftig film med sväng
till final nära bergvägg i brant dyk för att komma rätt
till finalen. Det var ett jättetrevligt fält med god mat och
dryck. Det fanns möjlighet att tanka. En mycket gästvänlig
flygklubb. Av lokala piloter fick hon sedan förslaget att flyga till
Italien utan färdplan vilket visade sig ej vara möjligt såvitt
hon ej låg på högst 500 ft i Italien. Så det var
bara att vända om och göra färdplan. Så iväg
igen, och denna gång gick det bra med vacker passage vid vackra Brennerpasset
in i Italien. Landade sedan problemfritt på Lido
LIPV utanför Venedig. Efter en vecka med vänner där,
blev det åter hemresa i molnigare och disigare väder vilket
krävde övernattning i S Tyskland. Dag 2 blev det 8 timmar i luften
inkl ett tankstopp för billigaste tyska bensinen i Anklam
EDCA innan hon åter landade hemma i Halmstad kl 21 på kvällen,
fortfarande pigg och på allerten vad vi förstod. Så vi
fick lära oss att man kan om man vill och har kunskapen. Stort tack
för att vi fick följa med i en briljant och inspirerande presentation
av ett stort äventyr! /ATr
2012-06-01 Inger svarar på
hälsning med tack för senast: Tack
för en jätte trevlig presentation av mitt föredrag. Det
är alltid roligt att dela med sig information till sådan trevliga
piloter! Som information, det kostade 350 kronor för en veckas parkering
av plandet på Lido flygplats vid Venedig. Weimar
EDOU var ett litet privat fält med möjlighet
att tanka, som önskade kontakt och besök av fler flygare!!! Jag
bifogar gärna en bild eller två! Hoppsan, det några stycken!
Hör gärna av er när ni ska flyga iväg nästa gång!
Det finns kanske någon i klubben som har lust att flyga med mig till
Frankrike. Ett UL cert är inte ett måste. /Med vänlig
hälsning Inger, inger(AT)laholm.com
Var noga med att fylla i tachotiderna
på rätt sätt när ni loggar era flygningar. Både
utgående och ingående tider ska fyllas i. Görs inte detta
på rätt sätt hamnar flygningarna i fel ordning i resedagboken
och det ser väldigt konstigt ut.
Det är alltså
bra om man tar för vana att skriva upp tachotiden BÅDE när
man sätter sig i maskinen och när man lämnar den. /Hälsn
Martin
M
2012-05-27
Dagens öppet hus med spakasjälv var mycket lyckad:
50-60 personer besökte flygklubben
under dagen. Vädret var prima, och många njöt av sin flygtur.
Det bjöds korv, kaffe med kaka, läsk, glass. Samt flögs
med VPF eller KDZ, som var i luften mest hela tiden. Flygklubben tackar
alla medhjälpare för god insats. /ATr
2012-05-23
Månadsblänkare mars-maj 2012 är nu utlagd:
Saxat ur innehållet,
läs om :
Vart ska jag flyga i sommar? Låt
dig inspireras från vår flygkalender, samt från restipssidan.
Flyg gärna till Tyskland men
se upp med tyska bränslepriser.
Bunge på norra Gottland ett
utmärkt mål för en weekendtripp i sommar.
Flyg till oss -KRABBELUR-flyin
torsdagar kl 17.30 från 24/5 hela sommaren.
Inger Reinfeldt från Laholm
är inbjuden tala vid vårt krabbelurflyin torsd 31/5 kl 18.
2012-05-22
Vem vill följa med på Allans gruppflyg till Bornholm lördag
26/5?:
Allan meddelar: Hej, VPF
och några fpl från HFK flyger till Bornholm på lördag.
DZ är bokad om någon eller några vill hänga på.
Bokningen av DZ tas bort på torsdag. /Med v hälsning Allan
2012-05-15
KSAK Rolf Björkman KSAK tipsar:
Flygplansförsäkring:En
reflektion med anledning av hangarbranden i förra veckan i Höganäs
flygfält, samt ytterligare en storbrand samma dygn i området:
tänk på att ha gällande försäkring!
Matflyin: Påminner
om många flygaktiviteter som drar igång, särskilt flygkvällarna
varje vecka med Flygfisk i Höganäs tisdagar, våffelonsdagar
Hässleholm, Krabbelurer i Kristianstad, och Örestens pytt i panna
torsdagar (se matflyin).
Flyga till Norge: Om du
avser at flyga VFR till eller i Norge i sommar så läs den nya
versionen av Norwegian CAA “VFR-guide Norway”. Börja med www.Luftfartstilsynet.no
och sök länken till VFR-guide for Norway – 2012 Edition.
/Rolf Björkman KSAK
2012-05-16
Lektionssalens FlightsimX har fått nya flygplaster:
Lektionsdatorns FlightSimX
har fått ett antal nya detaljerade flygplatser från SwedeFight
(se
tidigare
notat 120327 här >>>). Du rör dig bland ett stort antal detaljerade
byggnader vid taxning och överflygning. Det blir mycket verklighetstroget. Nu
kan du även flyga Dynamic! (finns högst upp i flygplanslistan
under Aerospol ):
Arlanda
ESSA
Bromma
ESSB
Skavsta
ESKN
Landvetter
ESGG
Göteborg City (Säve)
ESGP
Kristianstad
ESMK
Växjö
ESMX
Jönköping
ESGJ
Köpenhamn
EKCH
Prova flyg på simulatorn
FSX i lektionsrummet:
Startplats: Defaultflygplats
i uppstart av FSIM är nu ESMK med en Cessna 172 uppställd på
gräset utanför klubblokalen. Vill du i stället stå
direkt i startposition bana 01, så välj Arkiv (menyraden får
evt först tas fram med Alt+Enter), End flight, "byt flygplats" till
ESMK (skriv in platskoden) och "Börja flyga". Testa gärna byta
till någon av ovanstående flygplatser.
Reglage:Du
kan
styra
med tangentbordet men bättre är att låna Manges joystick.
Tangentstyrning: Numeriska tg-bordet (evt behövs
"Num lock" först):
9 ökar gasen, 3 minskar
. (punkt) för att släppa
bromsen
P för toggla paus
4 för skeva vänster,
6 för höger
2 för spak bakåt, 8
för framåt
0 för vä sidoroder, Enter
för hö
Rogers tips för bättre
utsikt: Toggla tangenten "w"
ett par gånger så visas bara viktigaste flyginstrumenten längst
ned, resten av skärmen blir prima utsikt.
Flera val ser du med
Meny, Hjälp, Tangentstyrning.
Tidningen
Pc Pilot. Du kan ladda ned Scenery Gran Canyon här, notat 2012-08-22
/Anders Tr
2012-05-09
Sju flygplan gick åt i nattens brand i Höganäs:
2012-05-09 I går brann det
stort i en gård ca 1 km från flygplatsen i Höganäs,
se
rapport HD. I natt brann det sedan rejält i flygklubbens stora
hangar med förlust av sju flygplan, mest PA-28:or i 2 av skeppen.
Även i det 3:e skeppet i längan värmeskadades flygplanen.
Läs
mer om hangarbranden via HD . Bränderna bedöms preliminärt
som mordbränder. Flygklubben och privata flygplansägare drabbades
hårt. En RV6 på långservice klarade sig helt sedan delar
nyligen flyttats från den aktuella hangaren.
2012-05-09 Från Per F:
Tråkig nyhet i morse; två stora anlagda bränder i Höganäs,
varav den ena en hangarbrand på flygfältet nu i natt. Fem
flygplan gick åt, plus två skadade. Bl.a. den unika ryska SP-95
Technoavia samt Lennart Wahls 150-hästars Bellanca är borta.
/Per F
2012-05-06
Viktigt från utbytarmötet med ESMK 2012-04-25:
Militärövningen MBÖ12
pågår runt Ravlundaområdet 2012-05-05 -– 05-10:
Observera att militärövningen MBÖ12 börjar redan 5/5,
och pågår hela följande vecka. Denna övning kommer
att påverka ”småflyget” och skol-flygningar i södra delen
av Kristianstad TMA. R34 & R35 Ravlunda +
utökade områden runt omkring kommer att vara aktiva och skarpskjutning
kommer att förekomma! All icke militär flygning undanbedes i
området under denna period. Obs
att Ravlunda/ Rinkaby alltid skall anses som aktivt! För
frågor ang övningar och aktiva R-områden, kontakta tornet
044-23 88 58.
Vid militärövningar, kolla MIL-NOTAM ( www.lfv.se/sv/Tjanster/LFV-Flyginfo-SE/MIL-AIPNOTAM
) .
Då de gula RGL-ljusen
blinkar är tornet öppet. Kolla NOTAM för öppettider
m.m. Är ni osäkra, ring gärna tornet, tel.nr 044 – 238858.
Lämna gärna mobilnummer till tornet om radion inte skulle fungera.
Väderminima för Speciell
VFR har ändrats: Oavsett sikt gäller speciell VFR om molntäckeshöjden
är lägre än 1500 ft.
Uppträdande på gräsbanan:
Jörgen
påminner om att ropa upp tornet för att få tillåtelse
att komma ut på gräsbanan, och anmäl även efter att
ni passerat ut. Reflexkläder / roterande ljus skall alltid användas
när ni befinner er på manöverområdet. Rapportera
alltid på radion, även när tornet är stängt.
Bonden Leif Björk kontaktar fallskärmsklubben när han vill
korsa gräsbanan då tornet är stängt, annars ringer
han till tornet. Korna kommer att släppas ut snart.
På taxningsvägen
från plattan till Kristianstad flygklubb sker taxning med egen
uppsikt enl färdtillstånd från tornet.
”Flygfria” söndagar i juli:
Enligt
miljöavtalet kommer vi som vanligt att ha ”flygfria” söndagar
i juli, dvs flygningar med upprepade starter och landningar tillåts
inte. I år gäller den 8 och 22 juli. Eventuellt kommer Porscheklubben
att vara här under de dagarna. Se flygplatsens hemsida www.kidairport.com
för vidare information.
Under Skyways semesteruppehåll,
den 9 juli – 4 augusti, kommer flygplatsen att vara stängd. Observera
att man inte heller kommer att kunna tanka under denna period.
Hoppveckor: Skånes
Fallskärmsklubb SFK meddelar att man har hoppveckor Vecka 25 samt
28–30 . Vecka 25 väntas tre flygmaskiner flyga hoppare, övriga
veckor endast en.
SM i motorflyg i Sjöbo:
Flygklubben där kommer att vara värd för SM i motorflyg
16-19/8. Banan kommer att förlängas till 950 m och förses
med belysning, klart under sommaren.
Vendance Aviation: Ulf Hansson
är delägare i två små jetflygplan, varav minst
ett kommer att vara baserat här i Kristianstad. De planerar flyga
taxiflyg och verksamheten beräknas starta inom kort. Vendace Aviation
kommer att ha kontor här på flygplatsen.
2012-05-06
Referat från dagens landningsträning på Bokeberg:
Jag och Allan har idag varit i
Hässleholm och landningstränat. Vi var totalt sett bara 5 som
deltog, det var väldigt jämnt poängmässigt. Björn
från Hässleholm knep första platsen och Allan andraplatsen.
Vi konstaterade allihopa att det finns en tydlig förbättringspotential
på bedömningslandning. Vi avslutade det hela med lite korvgrillning
vid klubbstugan.
Narturligtvis måste vi
göra motsvarande här i Kristianstad, mitt och Allans förslag
är att lördagen den 16:e juni så har vi landningsträning
(reservdatum sönd 17:e). I Hässleholm så hade vi bara avståndsmarkeringar
på ena sidan och ingen krita och det fungerade utmärkt och spar
ju lite förberedelsetid. Vi är ju inte ute efter millimeterrättvisa
utan först och främst att man blir bättre på att landa.
/Hälsn Ulf L
2012-05-05
Se Jennys härliga bilder från dagens flygfest i Växjö:
DZ flyger här som nr 4
framifrån
Hej, Här är en länk
till några av mina bilder från Flygfesten i Växjö.
/Jenny Eliasson . (Anders tips: tryck F11 för att ändra Internet
Explorer till fullskärmsläge så visas bilderna snyggare,
sedan åter F11 för normalläge).
2012-05-04
Major ICAO flightplan changes in effect 15 November 2012:
ICAO genomför Flight Planning
modifications for worldwide implementation in November 2012 affecting
the very core of flight plan processing. Motivering till förändringen:
"The
nature and scope of the amendment is to update the ICAO model flight plan
form in order to meet the needs of aircraft with advanced capabilities
and the evolving requirements of automated air traffic management (ATM)
systems, while taking into account compatibility with existing systems,
human factors, training, cost and transition aspects."
Se
e-learning module som bör gås igenom av
alla som lämnar in eller tar emot en ATS-färdplan efter 2012-11-15
!
Länkar:
Läs mera om significant changes
på Eurocontrol här.
Dokumentation
här, exv users
manual för IFPS - Integrated Initial Flight Plan Processing
System, (ter sig dock för den oinvigde möjligen alltför
komplex och omfångsrik som stöd, bättre då kanske
att genomföra e-learningen ovan?).
Genomförandeflöde
i Central Flow Management Unit (CFMU), inkl e-learningmodulen ovan.
/ATr
2012-05-04
Meddelande från Ljungbyheds Flygklubb - Formationsflygning 4/5 kl
13.30!:
OM i fall att Ni befinner Er
i närheten av Ljungbyhed på fredag vid lunchtid idag - genomförs
en unik formationsflygning i regi FM och SwAFHF med preliminär
formering:
I spetsen JAS 39 Gripen
Flank vänster J 29 Tunnan
och J 35 Draken
Flank höger SK 60 och AJS
37 Viggen
I kolonn bakom Gripen mellan flankerna
J
32 Lansen och J 34 Hunter
Således 7 flygplan varav
Tunnan och Viggen är de enda flygande i världen. Detta under
förutsättning att väder och teknik så vill.
Flygningen genomförs
således fredagen den 4 maj med avsikt att passera Ljungbyhed,
f.d. Kungliga Krigsflygskolan, F 5, fotbollsplan
klockan 1330 på
höjd 400 meter med fart 500 km/h. Inflygning mot Ljungbyhed sker från
Markaryd via Östra Ljungby, alltså från väster till
öster. Efter formationen kommer även en rote med en SK 16 och
en SK 50 att flyga över f.d. F 5. Samtliga flygplan utom Gripen, Draken
och Hunter landar på Ljungbyhed .
/MVH Bert Stenfeldt M/General
Air Force (Ret) Karl Erik Måbrink, Ljungbyheds Flygklubb
2012-05-02
Ronnie Olsson har flugit EK idag:
Bilden föreställer
Ronnie in action
Henrik Anderberg
meddelar att Ronnie Olsson utförde sin första ek flygning för
sitt PPL idag, vi gratulerar.
2012-05-02
Med PA28 över Los Angeles:
Anders Tr o Carin är just
hemkomna från en rundtur pr bil i Californien där vi 15/4 besökte
Van
Nuys flygplats i Los Angeles (en av många flygplatser i
staden), se pilotinfo
här . Vi hyrde en PA28 Warrior III med instruktör i 40 min
för bara 79 USD (!). Det var nattflyg över en stad med yta av
Skånes storlek, stadsljus så långt ögat nådde,
urvackert!
En film
3 min från flygturen ser du här :
2012-05-01
Landningsträna på Bokeberg 6/5, KFK är inbjudna att delta!:
Nu är det dax för
landningsträning! HFK bjuder in oss för landningsträning
på Bokeberg söndag den 6:e med start kl 11. De har med
en PA28 och 3 Eurostar! Vi deltar förstås med KFKs plan. Eftermiddagen
avrundas med fika och korvgrillning. Visa att vi är en aktiv klubb
och anmäl intresse till Allan allan.ljungqvist(AT)telia.com
, 0451-858 26, A: 0415-189 66, 0702 - 08 59 06, eller bara flyg till
Hässleholm. Välkomna! /Allan L.
2012-04-29
Berlinflygplatserna Tegel o Schönefeld stänger ned för gott
2/6:
Sydsvenskan meddelar stängning
av flpl EDDT Tegel
och EDDB Schönefeld
2012-06-02. Från andra världskrigets slut 1945 till 1990
ockuperade de fyra segermakterna Berlin. De skaffade var sin flygplats.
I juni stängs de 2 sista Tegel och Schönefeld och ersätts
av en ny supermodern Berlin
Brandenburg "Willy Brandt" intill Schönefeld, som därefter
blir Berlins enda kvarvarande storflygplats. Tempelhof i amerikanska zonen
var i drift 1923 till oktober 2008, samt Gatow i den brittiska 1935 till
1994.
Dags för lite nya artiklar.
Denna gång hur man bygger en avancerad flygsimulator. Det är
en fortsättning från IDG:s skribent Jörgen Städje
om hur kilarna i Årsta gick till väga då dom byggde sin
simulator. Skickar första
länken här, det har även kommit en del
2, länk här. /Mvh Lars Wåhlström
2012-04-10
Vacker inflygning & landning Rio de Janeiro:
2012-04-11
Tips: Bunge på norra Gottland ett utmärkt mål för
en weekendtripp i sommar:
Vårhälsningar från
Bunge Vandrarhem: GLAD PÅSK! Vintern har hälsat på
igen, men värmen skall väl komma snart. Nytt för i år
är att i restaurangen kommer det finnas fyra maträtter serverade
på tallrik istället för den tidigare buffén. Bunge
flygmuseum invigs i sommar. Det finns en alldeles ny bok som handlar
om Bunge Flygfälts historia, och bl.a om Lottaskolan som var inrymd
i våra lokaler. Vi ses, Varmt Välkomna! / Micke, Anki, Isak,
David och Erik Boman, STF Bunge Vandrarhem Fårösund, www.bungevandrarhem.com
, 0498-22 14 90 , bokning(AT)bungevandrarhem.com.
Niklas Anderberg flygplansbyggare
berättar om sitt projekt ECO1. Visning och möjlighet till provflygning
efter föredraget. Plats klubbhuset 1 Maj kl. 14:00. Tag med filt och
fika eller köp varm korv med dricka. Mer info kommer på hemsidan.
Arrangören förbehåller rätt att ställa in vid
dålig väderlek.
Se även Flygbladet
ESME med Pilotrapporter med utgångspunkt Eslövs flygfält
(där du halvvägs ned finner länk till Skånska dagbladet
om ECO1).
2012-04-04
ESMK Utbytarmöte 2012-04-25:
2012-04-04 Påminnelse
från Helene: Hej på er! Ni har väl inte glöm
boka in årets utbytarmöte på Kristianstad Airport? Hög
tid att anmäla er nu, välkomna! Samtidigt önskar jag er
alla en God, Glad Påsk! Med vänlig hälsning Heléne
Rosenqvist, Heléne ATS
2012-03-01: Hej allihop! Vårsolen
tittar fram i molngluggarna och jag kan tänka att många flygentusiaster
står i startgroparna, eller hur? Till gamla och nya mötesdeltagare
vill jag hälsa er alla: Varmt välkomna till LFV’s Utbytarmöte
på Kristianstad flygplats onsdag 25 april klockan 17.00! Utbytarträffens
syfte är att utbyta erfarenheter och information om allas våra
verksamheter, samt ev planerade aktiviteter för året. Vi tar
också gemensamt upp sådant som kan främja flygsäkerheten
ytterligare, i luftrummet och på marken runt flygplatsen. Det kommer
bl a att informeras om kommande militärövningar i Skåne.
Jag återkommer med dagordning när det närmar sig. Alla
som nyttjar vårt luftrum och Kristianstad flygplats är välkomna!
Givetvis bjuder LFV än en gång på smaskig smörgåstårta
och fika. OSA senast 10 april! Passa gärna på att göra
ett studiebesök i tornet innan mötet. Anmäl er i så
fall till tornet, tel 044-23 88 58, senast några dagar innan. Väl
mött! Med vänlig hälsning Heléne Rosenqvist Jörgensen,
Operativ chef ATS Kristianstad, Flygtrafiktjänsten , helene.rosenqvist(AT)lfv.se
2012-04-06
Nya hemsidan - vänstermenyn har flyttat upp till gul menybox:
För att att skapa större
huvudfönster har vi nu flyttat upp vänstermenyn till en liten
gul valbox överst som alltså från nu ersätter den.
Om du ej trivs med detta finns gamla gränssnittet med vänstermeny
kvar här
>>> .
Tid: Tisdagen den 24
april kl. 18.30-21.30.
Plats: Kristianstad
Flygklubb, Degebergavägen, Everöds Flygplats.
Kostnad: Gratis, ledarförsörjningsmedel
från SISU Idrottsutbildarna bekostar deltagaravgiften.
Anmälan: Anmälan
senast den 15 april till Egon Ny, Skånes Flygsportförbund på
e-adr egon.ny(AT)telia.com.
Frågor: Har ni
frågor om utbildningen kan ni kontakta Sussie Tägt på
Skåneidrotten/SISU Idrottsutbildarna på e-adr susanne.tagt(AT)skaneidrotten.se
, eller ring 040-600 59 34 .
/Allan L
2012-03-29
Rapporter om den förvirrade USA-piloten:
2012-03-28
Föredrag tekniska muséet 18/4 om tidigare Air Francehaveriet
i Atlanten:
Välkommen till KSAK-DMs tredje
föredrag på vårens programonsdagen den 18 april 2012 kl
18.00.Platsen är Tekniska museet, Museivägen 7, Stockholm: Den
1 juni 2009 havererade Air France Airbus A330, med registrering F-GZCP
och flight nummer AF447, på resa Rio - Paris i Sydatlanten.
Alla 228 personerna ombord omkom. Ännu finns ingen slutrapport från
den franska haverikommissionen. Nicolas Seger från den Statens haverikommission
(SHK) kommer att dels redovisa fakta från den franska preliminärrapporten
dels ge en teknisk beskrivning av luftfartygstypen Airbus A330-203.
Fritt inträde till Tekniska Museet från klockan 17.00. Alla
är välkomna! /Evert Lyckeborg KSAK-DM
Klubben har en efterfrågan
på hangarplatser och därför utreds nu olika alternativ
för att skapa fler platser. Det som utreds är en utbyggnad av
befintlig hangar eller att sätta upp ett hangartält som liknar
Segelflyklubbens eller få tag i en begagnad hangarbyggnad. Utredningen
och förslag skall var klar före den 1 juli. Det skall sedan tas
upp och diskuteras på ett extra årsmöte.
Airshow 2014 på Kristianstad
Airport:Vi behöver fler intresserade
som
kan ta på sig olika uppgifter i en projektorganisation. Anmäl
intresse senast 8 april till Jan Larsson på adr:
airshow2014(AT)krfk.se .
Avgående ledamöter
Peter Skoglund och Maths Holmberg avtackades på årsmötet.
Till årsmötet 25/3 kom
två separata motioner som föreslog att Tomie Svenre utses
till hedersmedlem i klubben.
Motiveringen är följande:
Tomie är en medlem som alltid
och alltid har, ställt upp för klubben och dess medlemmar i vått
och torrt.
Tomie är ett gott föredöme
för såväl gamla och som nya medlemmar.
Tomie är mycket mån
om att klubbens plan har hög tillgänlighet för medlemmarna.
En enig styrelse föreslog
därför årsmötet att Tomie Svenre utses till hedersmedlem
från 1 januari 2012 och tills vidare. Årsmötet beslöt
enl förslaget.
2012-03-28
Navdatabasen till SE-KVTs GPS är nu uppdaterad:
SE-KVTs GPS GNS430 har i
dag fått navdatabbasen uppdaterad till version april 2012.
Vi planerar uppdateringar framöver 2-3 ggr årligen, men tätare
navdatabaser finns tillgängliga för den som uttrycker ett sådant
angeläget önskemål. Flyg och njut av uppdaterade navdata.
/Anders Tr och Mange
2012-03-27
Komplettera din Microsoft Flight simulator:
Bilden skapad från min
MS Flight Simulator 2002 med ad ons: flygplats ESMK, och flygplan RV6 .
Du kan komplettera din Flight
Simulator med ned ett antal utmärkta svenska detaljerade flygplatser
(numera
gratis) från Swedflight Pro på http://www.rbdesign.se/swedflight.html
Du kan välja på
4 paket: De installeras manuellt på litet olika sätt och det
kan vara litet stuligt att "få till det". Välj ett paket som
passar din FSIM-version. Börja gärna med paket 2 som inkluderar
ESMK:
PACKAGE#1:
ESSA
Stockholm-Arlanda
ESGG
Göteborg/Landvetter
ESMS
Malmö/Sturup
2012-03-27
AOPA/EAA har gjort film om rebirth av RV1, se den här:
Richard VanGrunsven är grundare
av Van's Aircraft 1973 www.vansaircraft.com
, världens största leverantör av flygplansbyggsatser (hittills
har 7628 byggsatser levererats ... ), se Wikipedia
här. Här en intressant film om det 1:a flygplan
som Van's byggde. Filmen heter Restoring the RV-1-DE och visas genom
EAAs
AirVenture Museum. Planet hade så goda egenskaper att vännerna
och andra ville ha kopior. Det var så historien började. Se
filmen här (fullskärm får du med 2-pil ikonen som uppstår
ned höger då du startat
filmen) :
EAAs AirVenture Museum med ett
par korta quicktimefilmer om Van´s
RV3 prototype
2012-03-26
Bokeberg bjuder in oss till H50P-dag lördag 31/3 kl 10:
Nu på lördag 31/3
kl 10 kommer Hässlehom/Bokebergs FK att genomföra ett andra H50P
under ledning av Allan L på Bokeberg. Det finns plats för medlemmar
från KFK också. Ta detta tillfälle att fräscha
upp dina kunskaper i hur man planerar och genomför en fin flygtur!
Ta gärna med flygkartor över södra Sverige och Danmark.
Även GPS är tillåtet som hjälpmedel. Även flygelever
är välkomna.
Innehåll: Vi kommer
att planera ett par flygningar. Tanken är att dom som har tid
och lust ska utföra någon av dessa flygningarsom en minieskader,
t.ex. till Rönne en dag i april eller maj. Allan kommer att hjälpa
oss att tänka igenom allt som behöver planeras inför en
flygresa, och att fylla i driftfärdplaner och ATS-färdplaner
på ett riktigt sätt.
Anmäl deltagande till
Allan 0451-858 26, A: 0415-189 66, 0702 - 08 59 06, allan.ljungqvist(AT)telia.com
.
/Allan L och Björn
Alfer, HFK
2012-03-18
TV2-serie på svtplay om flygkrascher:
Ser i programtidningen att TV 2
sänder en brittisk dokumentärserie med flygplanskrascher i historien
i 6 delar. Det blir dagliga sändningar kl 18 med början i morgon
måndag. Missar du en del så sänds den i repris även
1 resp 2 dagar efteråt kl 08.10. Eller så finner du filmerna
på svtplay enl länkarna nedan:
2012-03-16 I dag öppnade
vi gräsbana 11/29 för start och landningar igen. Detta innebär
dessutom att manöverområde Öster bana 01/19 åter
är upprättat och att trafik med fordon eller människor inom
detta området åter ska använda sig av de regler som ni
tog del av och godkände 2011. Ha en trevlig flyghelg. MVH Jörgen
Stålhammar, flygplatschef ESMK
2012-03-14
Skånes Flygsportförbund har årsmöte månd 26/3
i Ängelholm:
Skånes Flygsportförbund
kallar klubbrepresentanter och intresserade medlemmar till årsmöte
2012. Plats: Vid Flygmuseet f.d. F10 Ängelholm. Hemsida www.flygsport.nu.
Se kallelse
här. Vägbeskrivning
här. Tid: Måndag 26 mars 2012 Kl 17.45. Mötet
börjar kl 18.00. För dem som önskar flyga simulator så
är detta möjligt från kl 1700 då museet öppnar.
Anmälan
skall
vara Skånes FSF uno.alpfors(AT)swipnet.se tillhandasenast
den 19 mars. Tel 0706 - 21 30 46. Den länk med vägbeskrivning
som bifogats i kallelsen är korrupt, rätt kartlänk är
http://kartor.eniro.se/m/9sAk3
2012-03-13
Vikt och balanskalkyl för KVT:
Det är smidigt att snabbt
kunna omplanera vikt o balans i en excelkalkyl inför flygning med
gränsvärden. Den gamla kalkylen för KDZ bör ej användas
för KVT som har andra värden. Jag har från POH för
KVT gjort
en excelfil
där du lämpligen väljer fliken med svenska mått. Excelfilen
varnar om gränsvärden överskrids. Filen finns även
länkad från KVT-sidan
, resp från briefingsidans stycke
om vikt o balans. /Anders Tr
2012-03-06
KVT-sidan uppdaterad med många nyttigheter:
Du som vill uppdatera dig på
KVTs instrumentpanel kan gärna titta
in på KVT-sidan som uppdaterats för GPS, radio-com1,
och autopilot. Har du förslag på ytterligare tillägg eller
ändringar så tveka ej kontakta
webbmaster här.
2012-03-04
Artiklar på IDG om simulatorflygning av Boeing 737:
2012-03-04 Lars Wahlstrom har hittat
spännande artiklar på IDG.se från en förening som
tagit fram en egen simulator för trafikflyg. Författaren skildrar
procedurer och metoder under flygning med Boeing 737-800, se följande
länkar:
Eskader för UL Sachsen
Marathon äger rum 16-20 maj med utgångsläge Brauna,
Tyskland, nära Kamenz och rätt nära gränshörnet
Tyskland/Polen/Tjeckien. Det är en rundtur med UL-flygplan i Polen,
Tjeckien, Österrike och Tyskland. Finn Jonassen från Borås
med e-adr finn(AT)elltech.o.se är beredd att arrangera
eskader från Sverige. Kolla på
www.ulbrauna.de
.
Flygsäkerhetsvarning:
Nu närmar vi oss tjällossning och tiden för mjuka gräsfält.
Varje år har vi något haveri som orsakas av dessa problem.
Kolla noga fältbeskaffenheten innan flygning!
Kristianstads Flygklubbs 68:e
årsmöte äger rum söndagen den 25 mars 2012, klockan
14.00 i klubbstugan.
Motioner: Medlem kan
enligt stadgarna inlämna motion till årsmötet. Motion som
inlämnas av enskild medlem skall vara klubbens styrelse tillhanda
senast 21 dagar före mötet. Motioner som avser klubbens upplösning
eller stadgeändring skall vara klubben tillhanda senast 30 dagar före
mötet. Motioner till årsmötet kan insändas till styrelseledamot
eller skickas till e-postadressen styrelsen(AT)krfk.se.
2012-02-25
Tyck till om kontakter med Transportstyrelsen! - svara senast 29/2:
Transporstyrelsens enkät hittar
du på här http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Tyck-till-om-hur-vi-arbetar-inom-luftfart/
. Lite längre ner i texten står det ”till
enkäten” där du skall klicka för att komma vidare. Jag
konstaterar att det är Bo Eckerbert som är mottagare. Han var
tidigare en mycket god chef för en viktig avdelning i den gamla Luftfartsstyrelsen
och som förstod våra problem och fattade kloka beslut, ibland
mot de förslag som lades fram från myndigheten. Han lyssnade
på oss. Det besparade oss en del beslut som hade varit mycket olyckliga
för oss. Sedan jobbade han i ICAO ett antal år, men nu är
han tillbaka och detta är väl ett av hans specialuppdrag. Därför
tror jag på att det kan komma ut något bra ur denna undersökning.
Svara på enkäten utifrån dina egna kontakter med myndigheten
inte vad du tycker genom hörsägen. /KSAK Rolf Björkman
2012-02-18
Ljungbyheds S bana 29L / 11R är stängd till 1/3:
Ljungbyheds
FK Kurt Heidfors meddelar att bana 29L / 11R är avständ
t o m 1 mars. Ref Notam
South . Om TWR är öppet gäller instruktioner därifrån.
Om TWR är stängt: taxa västerut och ta första länken
till höger och därefter till norra banan (AD-Chart
här). Efter landning åter samma väg. Flyg inte över
södra banan lägre än 500 ft GND. /Kurt Heidfors, Ljungbyheds
Flygklubb
2012-02-17
KSAKs UL-kommitté är nu etablerad:
Rolf B meddelar att KSAKs UL-kommitté
nu är etablerad. Följande ingår:
Jonny Majava ordförande
Anders Liden
Anders Engvall
Robin Fjellström
Dessa tillsammans företräder
alla områden inom UL. En mejlgrupp kommer att skapas vilken gör
det möjligt att gå ut med riktad info till UL-piloter från
kommittén. Fler som vill vara med i gruppen meddelar Rolf Björkman,
08 - 764 60 93, 0703 - 42 81 61 , rolf(AT)ksak.se med angivande av namn,
flygklubb och mejladress. Kommittén kommar att presenteras noggrannare
senare. /Rolf Björkman KSAK
2012-02-17
Ny lag om prestandasäkerhet vid flygning:
Transportstyrelsen har utfärdat
nya
föreskrifter (TSFS 2011:114) om prestandasäkerhet vid
flygning som börjat gälla 1 februari 2012 och som ersätter
tidigare (LFS 2007:14). Föreskrifterna har förtydligats och strukturerats
om efter tidigare tolkningsproblem, några nya definitioner har tillkommit,
språket har moderniserats. Ett förtydligande har införts
om vind i samband med landning.
2012-02-17
Haveri vid landning på sjöis:
Rolf Björkman har sänt
ut info om senaste haveriet vid landning på sjöis. Att landa
på frusen sjöis har likheter med landning för sjöflyg
och ställer speciella krav på piloten. Läs Rolfs och andra
piloters kloka synpunkter på vår
säkerhetssida >>> .
2012-02-16
SE-KVT:s Autopilot Operators Manual finns nu skannad till fil, läs
den:
Läs om de olika sätten
att styra autopiloten i manualen
: Du styr via kompassgyron, Localizer Approach, VOR Approache, eller VOR
Navigation.
Våra erfarenheter: (Du
som har erfarenheter kring autopiloten som du vill sprida kan sända
förslag
till webbmaster för publicering här )
2012-02-16 Tomie och Ülo
har
testflugit med autopiloten i dag:
HDG: Testades vridningar
på headingbuggen upp till 90° från heading. Planet svarar
vid sväng åt höger med upp till 30° bankning. Åt
vänster upp till 40° bankning (kanske skillnaden kan det vara
effekt av slipströmmen?).
APR: Vid aproach lång
final bana 19 reagerar och fungerar autopiloten bra då OBI:s avståndsmarkering
närmar sig 2 skaldelar, och tar planet mot rwy men med ca 50 till
100 m parallellfel till höger om banan.
2012-02-09
Rapport från VM i Precisionsflygning 2011 i Sydafrika 2011-10-23--29:
Tre svenskar deltog som tävlande
i VM i Sydafrika. Våra deltagare var Håkan Sjöberg, Roland
Olsson, Erling Lindholm. Polen placerade sig högst både individuellt
och som team. Erling Lindholm kom som 1:a svensk individuellt på
28:e plats. Som team kom Sverige på 10:e plats.
2012-02-07
Kristianstads kommuns sportlovsaktivitet på flygklubben:
Sportlovsprogrammet i Kristianstads
kommun inkluderade besök på KFK:
PROVFLYGNING:
Till
våra 2 dagar för sportlovsaktiviteter på klubben vecka
8 kom ett antal ungdomar. Tanken var att de som ville skulle få möjlighet
följa med på en provflygning till en kostnad av 300:- . Dock
satte vädret stopp, och det blev visning i hangaren mm. En del av
ungdomarna har avtalat om att komma åter för flygturen vid sedare
tillfälle.
2012-02-05
Bilder från isflyin på Möckeln:
Thordur Bjarnason meddelar från
Möckelns is: Hej! Några bilder från Is fly-in
ipå Möckeln i Älmhult. Jag gjorde en snabb sväng igår.
Isen var helt slät, tunnt snötäcke vissa ställen. Lyckades
med en fin soft-field landning så det blev inga sprickor i isen.
Det hade ändå inte gått eftersom isen var 3 dm tjock.
Hade tyvärr inte tid att stanna för ärtsoppa. Riktigt härlig
flygtur. Bilderna:
De andra tre är lokala plan
från Älmhult, dvs en Socata Rallye som ägs av klubben,
en jättefin röd RV6 som är privatägd och den
gula taildraggern är en Aeronca (föregångaren till
Bellanca-Citabria), också i privatägo. Bilder finns på
http://www.esmu.se/?flygplanen).
2012-02-19
Påminnelse: Konstflyg Syd har årsmöte på KFK 3/3:
Konstflyg
Syd har årsmöte: Tid:
den
3/3 kl 12.00
Var:
Kristianstads flygklubb
Deltagaranmälan:
till Ilkka, ihkservice(AT)bredband2.com .
/Mvh
Ilkka och Malle
2012-02-19
Påminnelse: Ni som inte änmält er än gör det
nu. /Mvh Ilkka
2012-02-02
AOPA-Sweden-info om framflyttning av nya certreglerna ett år:
Här
kommer information från AOPA Sweden angående nya certregler
som skulle börjat gälla från 8 april i år men som
nu är framfllyttat ett år:
Införandet
av de nya Certifikatreglerna Part FCL skjuts upp ett år till 8 april
2013,
se
AOPA här. Transportstyrelsen kommer under året att gå
ut med en informationskampanj om de nya reglerna. Vi fortsätter alltså
flyga enligt dagens regelverk t.o.m. 7 april 2013. AOPA-Sweden bevakar
och uppdaterar sin hemsida http://www.aopa.se/index.html
regelbundet.
Den som är
intresserad
av att gå med i AOPA Sweden kan höra av sig till Jan L.
Det finns förmåner samtidigt som vi stödjer en stor organisation
som bl. a. jobbar för oss som är piloter och/eller flygplansägare.
Se även tidigare pågångnotat
>>> .
/Jan
L
2012-01-26
Nya regler om taxningsväg gäller från 26/1:
Flygplatschef
Jörgen Stålhammar har infört nya Airport Regulations
(AR) i QDHB om hur vi tar oss mellan klubben och plattan. Du
finner reglerna i pdf-fil här. Reglerna gäller
såväl medlemmar som gästpiloter, och införs
omgående från idag.
Bakgrund:
Transportstyrelsen
genomförde en verksamhetskontroll på flygplatsen i december
2011. De kom då fram till att vi behövde en taxiväg till
och från flygklubben för taxande flygplan. Dock finns det enligt
TSFS 2010:132 något som heter Aicraft Stand Taxilane (taxningsväg).
Då måste det finnas regler för hur man uppträder
på en sådan väg. Jörgen har pratat med våra
flygledare och skrivit en AR om hur flygklubben tar sig mellan flygklubb
och ut till färdområdet (plattan). Vidare finns en ny AR om
hur vi ska uppträda på färdområdet då flygtrafiktjänst
inte erhålls. Båda finner du i pdf-länken ovan.
Jörgen
uppmanar den som finner oklarheter att kontakta honom, mobil: +46 (0)708
23 88 55 .
2012-01-26
Frågor om säkerheten på rampen - säkerhetschefen
svarar:
En medlem
har ställt ett par frågor till flygplatsen om säkerheten
på rampen. Sara Nilsson säkerhetsansvarig på Airport Kristianstad
svarar här på frågorna:
Fråga:
Om JZ står på plattan får jag då taxa en Pa28 till
tankningen och där kliva ur och tanka? Svar: Ja, det får
du. Tankanläggningen ligger utanför CSRA området.
Fråga:
Jag upptäcker under tankningen att jag behöver prata med
rampen, får jag då gå över plattan och in till ramprummet?
Svar:
Nej, det får du inte göra då CSRA är
upprättat. Om så är fallet måste du säkerhetskontrolleras
av säkerhetsvakt (Rampen)
Fråga:
Vad gäller i det fall att JZ står på plattan men är
obemannad ("nattad")? Svar:
När JZ står på plattan
och är "nattad" är det inte upprättat CSRA.
Förtydligande
om CSRA från Sara N: CSRA är en känslig del i ett behörighetsområde.
Tillträde till CSRA kräver 100% kontroll, även för
de anställda. Endast undantagen är säkerhetsvakt. Vi
har valt att upprätta CSRA endast i anslutning till kommersiell trafik
för att underlätta för både anställda och passage
in och ut från flygplatsen (tio minuter innan landning samt 10 min
efter start). (bilden hämtad från
NM i precisionsflygning KFK juni 2011)
Obs: Området
har ändrats enl senare säkerhetsmötet 121114, se notat >>>
2012-01-21
Rapport från dagens styrelsemöte - årsmöte , säkerhet
på rampen:
Senaste
säkerhetsmötet ESMK om förbud att vistas på plattan:
Flygplatsens säkerhetsbestämmelser reglerar vistelse på
plattan som bara kan beviljas via flygplatsens informationsdisk med tillträde
enbart genom flygplatsbyggnaden. Tidigare har vi kunnat gå "internt"
från klubben längs västra staketet, så länge
vi höll oss utanför röda linjen
på plattans asfalt. Detta går ej längre
om det finns ett kommersiellt flygplan på plattan. Om det ändå
sker ska dess pilot ska beordra säkerhetsgenomgång av flygplanet
av tekniker! Vid tom platta måste den av oss som då önskar
gå "internt" (exv för att besöka personalen på rampen)
under alla förhållanden först stämma av med telefonsamtal
till rampen, tel 044 - 23 88 55, eller trafikkontoret på 044-238800
om rampen ej är på plats. För frågor
och svar om hur vi gör i praktiken, se säkerhetschefens kommentarer
ovan >>> . Se även notat
ovan 2012-01-26 om behörighetsområde.
Ulf H
om KVTs autopilot: Den är litet lurig. Du som ej är van vid
den påminns om:
Kolla att
den tagit rätt heading, du får ingen automatisk bekräftelse.
Ändring
av headingbuggen kan resultera i en mycket brant sväng. Börja
då ej leta efter knappar. Du kan i stället motverka en alltför
kraftig sväng med mothåll i ratten. Klubben kommer att titta
närmare på detta.
Årsmöte
2012 hålls söndag 25/3 kl 14
2012-01-05
Gräsbana 11/29 stängd för vintern:
Gräsbana
11/29 är stängd för vintern efter ett beslut av flygplatsen
som ej kan satsa resurs på att hålla den öppen (snöröjning
etc). Banan är kryssad i båda ändar. Klubben avsynar den
ej. Se NOTAM-South
(samt scrolla ned till ESMK-Kristianstad).