Nyårsafton
strax före lunchtid lyfte våra 3 klubbkärror för traditionsenlig
formationsflygning. Jenny
hälsar gott nytt 2012 med ett trevligt film- och bildmontage från
sin mobil , se det nedan:
2011-12-30
Följande som gäller för 2012 om timpriser, Fast avgiftsystem,
medlemsavgifter:
Fast avgiftsystem
2012: Den som betalar fast avgiftsystem kan bara
utnyttja 1:a halvåret 2012 som det ser ut nu, du kan alltså
betala 1500:- (men ej 3000:-).
Se
kostnadssidan här för resulterande timpriser.
Medlemsavgifter
2012: Det är dags att betala in medlemsavgifterna
för 2012, (samma som under 2011), se
kostnadssidan här >>> .
2011-12-30
AOPA om kommande easa-certifikatregler som träder i kraft den 8 april
2012:
Martin Antvik
vid aopa.se har gjort info ( publ
aopa här ) om vad gäller om kommande easa-certifikatregler
som träder i kraft den 8 april 2012. Regeländringarna gäller
för såväl oss piloter som flygskolor mm och finns nu publicerade
hos EASA enligt följande på svenska
resp pdf-fil
här, engelska
resp pdf-fil
här .
Frågor
och Svar: Vi har fått ett antal frågor om de nya reglerna
och har även bollat vidare dessa till Transportstyrelsen. Våra
svar på frågorna finner du här nedan:
Vad gäller
fram till den 8 April 2012? Fram till den 8 april 2012 kommer alla certifikat
behörigheter, skoltillstånd med mera att handläggas enligt
dagens föreskrifter. I Normalfallet kommer också alla certifikat
att fortsätta gälla även efter den 8 april. Aopa rekommenderar
därför piloter att förlänga behörigheterna före
den 8 april om datumen ligger i gräns-zonen.
Kan jag flyga
mitt Veteranflygplan eller mitt X-klassade flygplan på mitt EASA-Cert
efter den 8 april 2012? EASA kommer inte att reglera flygning med X-klassat,
Veteranflygplan m.m. (EU-förordning 2162008). Här måste
alltså TS i Norrköping ta ett beslut (ännu finns inget
sådant).
Kan jag förlänga
mina behörigheter(t ex Single Engine Piston Land) på ett EASA-Certifikat
med enbart flygtimmar från mitt X-klassade flygplan eller Veteranflygplan?
TS har inte kunnat ge oss ett definitivt svar på denna fråga
ännu. Ett problem kan uppstå när de som bara flyger X-klassat
ska förnya sina EASA-certifikat – då EASA per definition inte
reglerar flygning med X-klassatVeteranflyg.
AOPA kommer
att följa utvecklingen för att kunna ge så bra info som
möjligt under våren.
Slutligen
informerar Martin A om att det INTE längre är någon panik
att byta ett svenskt BCL-cert till JAR-FCL nu till nyåret, enligt
senaste besked från TS räcker det med April enligt dagens regelverk.
/Martin
Antvik Vice Ordf AOPA-Sweden
Se även
mera
aktuellt notat 2012-02-02 om framskjutet införande av nya cert-regler
1 år (samma gäller bytet av svenskt nationellt certifikat
till ett JAR-FCL certifikat).
2011-12-23
God Jul:
JULMEDDELANDE
FRÅN KRISTIANSTADS FLYGKLUBB
GOD JUL
o GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA.
Tomie
Svenre, Kristianstads Flygklubb
2011-12-17
AOPA påminner igen: Du som har nationellt cert måste byte till
JAA-cert omgående!:
Du har
väl inte glömt att byta ditt nationella certifikat mot ett JAA-cert?
Efter
årsskiftet blir det för sent! Du
som fortfarande har ett nationellt certifikat måste för att
få fortsätta flyga nästa år snarast byta ut detta
mot ett JAA-certifikat. Transportstyrelsen gick enl. uppgift ut med ett
brev om detta till berörda för en tid sedan. Dock har långt
ifrån alla skickat in ansökan.
En vanlig
fråga från medlemmar är hur man vet vilket cert man har?
Alla cert ser ju nästan likadana ut! Därför skall vi här
snabbt reda ut begreppen:
Ett JAA-certifikat
har
följande text på förstasidan (Nedanför TS-loggan):”Joint
Aviation Authority” – ”Flight Crew License” – ”Issued in accordance with
ICAO-standards and JAR-FCL standards” – ”Utfärdat i överensstämmelse
med ICAO-standards och JAR-FCL standard”
Ett nationellt
certifikat har följande text: ”Privatflygarcertifikat flygplan
– Private pilot licence - aeroplane – Issued in accordance with ICAO standards
– Utfärdat i överensstämmelse med ICAO standard” . Om
Du har den senare varianten rekommenderar vi att Du omgående skickar
in ifylld blankett L-1661 (länkar nedan)
till Transportstyrelsen. Om Du stöter på problem vid ifyllandet
– Kontakta Certifikatkontoret på tfn: 0771 - 503 503.
Flygradar
online finner du numera på www.flightradar24.com
. Tips: vill du se info om ett visst plan direkt så häng
på dess callsign bak slash på URL http://www.flightradar24.com,
exv http://www.flightradar24.com/JTG271 .
ATC-radiokom
vid världens stora flygplatser finner du numera på www.liveatc.net
.
Ta in
båda och njut. Radar kan ibland flimra i Explorer, enl uppgift ska
Firofox då kunna funka bättre.
Vid julfikat
idag kunde vi här följa strömavbrottet (med fungerande radiokom
på reservkraft?) på Arlanda med massor av plan i holding runt
omkring. Det hela löste sig på en knapp timme ...
15-talet
medlemmar kom till Tomies julfika på klubben . Vi umgicks
och pratade flyg till glögg, jultallrik och julgröt mm. Vi tackar
Tomie för hans alltid lika mysiga tillställningar.
Tomie la upp jultallrikar
i köket medan Allan m.fl underhöll
Bertil hitrest från Malmö,
Arne, Johan, Lars och Allan låter sig väl smaka.
Roger, Tommy och hans Agneta.
Tomie och Ulo.
2011-12-01
Julfika på klubben 16/12 kl 16:
Fredag
den 16/12 har vi julfika på klubben kl 1600. Alla medlemmar
välkomna. Du som vill hjälpa till hör av dig.
Deltagande
anmäls senast 14/12 till tomie.svenre(AT)hotmail.com . /Tomie
2011-12-01
Nu slår vi på motorvärmarna i hangaren:
Kallt nu. Det är dags hålla
motorvärmarna påslagna hela tiden i hangaren, se Dynamic
resp PA28. /Tomie
2011-12-01
KSAK inbjuder till föredrag om Akka-One 2012-01-18 i Stockholm:
Välkommen
till
KSAK-DMs första föredrag på vårens program onsdagen
den 18 januari 2012 kl 18.00.
Plats:
Tekniska museet, Museivägen 7, Stockholm
Ämne:
AKKA ONE. Ted Hagelborg tillsammans med hustru Christina berättar
om projektet och om sin underbara resa i Nils Holgerssons spår. Projektet
var inte bara en resa i ett UL-flygplan för eget nöjes skull
utan också i syfte att engagera skolor i och väcka intresse
för flyg.
Ted Hagelborg
har sitt ursprung i Flygvapnet och i både Linjeflyg och SAS. Som
pensionär har han fortsatt med flyg i det lilla formatet som flyglärare
både för PPL och UL. För sina plika insatser utsågs
han till Årets Flygare 2011.
Alla
är välkomna! Fritt inträde från kl 17! Det innebär
möjligheter att titta på museet under en timme innan föredraget!
Kungliga
Svenska Aeroklubben, Rolf Björkman, KSAK!
2011-11-13
Om startavgifter på främmande flygplats för våra
PA28:or:
Vi har ett
startårskort för KVT som kan landa/starta fritt på LVF
flygplatser (KDZ har inget sådant kort). Kortet gäller 2011
ut och det är tveksamt om det kommer att förnyas sedan, då
det gäller på allt färre svenska flygplatser, (jmfr UL-maskiner
som andar/startar fritt på statliga flygplatser). Du som landar
på främmande flygfält får själv stå för
de startavgifter som ej täcks av startkortet. Ibland inkommer
fakturor till Martin med debitering av startavgifter. Han får då
lägga ned ganska mycket jobb för att få fram vem som han
i sin tur ska debitera. Tag för vana att hålla reda på
om det kostar att landa på din destination! Mer
info finns på sidan startavgifter >>>
2011-11-13
Mange påminner om klubbens webbkamera:
Du har
väl ej missat att klubben har en webbkamera mot hangarplattan.
Du finner den på hemsidan längst upp till vänster
(under KFK-loggan) .
2011-11-07
Du som prenumererar på Svenska Flygfält har den nu även
som app:
KSAB meddelar
att man släppt Svenska Flygfält även som app den 1 november.
Du som har en prenumeration på Svenska Flygfält kan maila info(AT)pilotshop.se
för att få personliga inloggningsuppgifter. Den här e-postadressen
är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat
för att visa den. Glöm inte att ange namn adress och för
säkerhets skull även telnr eller prenumerationsnr, så får
du ett mail i retur under de närmaste dagarna! Hälsningar Susan
Fritz på KSAB
Transportstyrelsens
avgifter: Beslut om avgifter för 2012 finns nu. Certifikatsavgiften
och flygplansavgiften för de flygplan som är aktuella för
oss hålls oförändrade.
KSAK/KSAB
flyttar: Denna vecka flyttar KSAB till nya lokaler i Kista, en av Stockholms
norra förorter, och nästa vecka flyttar KSAK och M-KSAK till
samma lokaler. Alla uppgifter om den nya platsen finns i kommande Pilot
Briefing. Vi kan under några dagar vara svåra att nå
på de ordinarie telefonerna. Vid brådskande ärenden finns
mobilerna. Kolla på hemsidan www.ksak.se,
resp www.pilotshop.se.
Vissa ärenden tar lite längre tid att handlägga de närmaste
veckorna.
/Rolf
Björkman, Generalsekreterare i KSAK2011-11-06
Förnyat flight crew licence anger UL-behörighet bara nationellt:
Har just
förnyat mitt Flight Crew Licence PPL för ett par nya spännande
flygår. Ser att baksidan tar upp ratings som tidigare, exv Ultralight
class B, men denna gång med tillägget "valid only ... within
Swedish airspace". Efter kontroll med Roger H är detta helt
i sin ordning. UL-cert är nationellt nu liksom tidigare. Vissa länder
accepterar ändå svenskt UL-cert (exv Tyskland), så det
gäller att kolla i god tid före inpassering (se nedan). Du
får själv hålla reda på och ansöka när
ditt innevarande cert går ut. Obs att nya slutdatumet ej förnyas
från förra certet utan ändras från dagens datum.
Det alltså kan vara lämligt ansöka om nytt först ca
2 veckor före utgångsdatum. Ansökningsblankett finner du
på vänstermeny blankettsidan.
/Anders Tr
Planering
för UL utlandsflyg se eskadersidans regler
för ULflyg till Danmark resp Europa >>>. För Danmark gäller
att man i förväg måste sända kopior på cert,
försäkring mm för att få tillstånd landa eller
tanka där.
2011-11-02
Trött på att inta kunna spara ifyllda blanketter och mallar
i pdf-format?:
Christer
Wretlind besökte oss i dag med sin Lancair SE-XXX, ett vackert x-klassat
hemmabygge som han flög IFR från Bromma. Med en marschfart på
225 kt (turbomotor) gick resan hit snabbt och han satte ned hjulen kl 0910.
Planet är 4-sitsigt, likväl ser det klart mindre ut än en
PA28. Hemflyg beräknat till kl 1530 i dag. Det lär finnas
3 st Lanceair i Sverige. Se även vacker
flygbild med samma maskin här >>> . /Anders
2011-10-25
KSAK om utmärkelsen Årets Flygare 2011:
Rolf Björkman
ordf KSAK sänder ett Grattis till KFK med följande pressmeddelande:
Ted Hagelborg
från Åhus och aktiv i Kristianstads Flygklubb har utsetts till
Årets Flygare 2011. Tillkännagivandet skedde i samband med den
årliga konferensen Flyg med Framtid den 24 oktober i Sky City, Arlanda.
Ted tilldelades samtidigt KSAK förtjänstmedalj i guld.
Kungliga
Svenska Aeroklubben (KSAK) har haft nöjet att under många år
få utse Årets Flygare. För 2011 föll valet på
Ted Hagelborg. Motiveringen var att han
Med sitt
ultralätta flygplan och tillsammans med hustrun genomförde en
flygning runt Sverige ”i Nils Holgerssons spår” under benämningen
Akka One. Flygningen var en fin PR för flyget där ungdomar och
skolor fick delta i projektet.
Har bidragit
till att utveckla Kristianstad flygklubb till en klubb med positiv utveckling.
Har lagt
upp och genomfört en mycket bra utbildning för instruktörer
och piloter i förbandsflygning, där det numer krävs särskild
utbildning för att få flyga närmare varandra i förband
än 150 meter.
Ted har sin
bakgrund i Flygvapnet men gick sedan över till civilflyget och började
i Linjeflyg. 2006 pensionerade han sig som flygkapten i SAS. Sedan dessa
har han fortsatt flyga på klubbnivå bl a som instruktör.
2010 köpte han en Eurocub, ett tvåsitsigt ultralätt flygplan
döpt till Akka One.
Rolf Björkman
Generalsekreterare
i KSAK
Åretes
Flygare 2011 Ted Hagelborg med KSAK förtjänstmedalj i guld som
han just tilldelats av KSAK:s generalsekreterare Rolf Björkman
2011-10-25
Ted Hagelborg fick i går utmärkelsen årets flygare av
KSAK:
2011-10-25
Vid en ceremoni på Arlanda igår fick Ted Hagelborg utmärkelsen
"Årets Flygare" i samband med konferensen Flyget i framtiden av KSAK,
samt KSAKs guldmedalj.
Kristianstads
flygklubb är stolt över sin mångsysslande medlem, flyglärare
mm, och vi gratulerar honom till en välförtjänt utmärkelse!
Ted med sin Akka
One på Fly n Ride på Ljungbyhed i september.
Ted slukar en surströmming
på KFK flygklubb för 1 månad sedan.
Ted sänder hälsningar
(över Frankrike på väg till Spanien) till tjejerna och
grabbarna på klubben. Han är förtjust och tycker det är
fantastiskt att få denna utmärkelse som ej fanns med i hans
värld över huvud taget.
2011-10-16
Besök av 4 maskiner från FFK-Skaraborg:
Vi fick i
dag besök av 4 plan från FFK Skaraborg; SE-GVT från Lidköping
FK, SE-IIN från Skövde FK, SE-FCN från Karlsborg FK, samt
SE-EAU från Falbyggdens Flygklubb. Efter övernattning på
Lungbyhed gjorde man i dag en navrunda. Före hemflygning valde de
ca 10 piloterna att besöka oss. Alla njöt av Tomies goda mackor
till trevligt kaffesnack.
2011-10-08
Rapport från dagens aktivitetsdag på klubben:
Det blev
en stimulerande aktivitetsdag på klubben som inleddes med en flygsäkerhetsdiskussion
som Allan L ledde. Diskuterades verkliga olyckor med sidvind och för
låg fart vid start. 14 medlemmar från klubben deltog. Alla
uppskattade aktiviteten som var kunskapshöjande för den egna
flygningen.
Därefter
fortsatte vi med ladningsträning på gräsbana 11/29
som Tomie S och Anders T hade förberett. Här ingick både
sidvindsträning och presicionslandning på en noll-linje som
var utmärkt. Tre landningar med motor och en bedömningslandning.
Eftersnacket var att vi bör
planera in flera sådana här aktiviteter. Det var en kul och
intressant dag. Hoppas ännu fler medlemmar kan delta vid nästa
tillfälle.
Mycket av flygutveckling sker i
USA. Massor av filmer kring denna utveckling finns på aero-tv.net
(adr: http://www.aero-tv.net
). Huvudfönstret till vänster visar ett kort urval filmer.
Välj gärna i stället flikarna Sport Aviation, resp General
Aviation vars innehåll då listas i högerkollumnen.
Varje flik är omfångsrik ( = tar lång tid att ladda).
För att se den film du väljer till höger får du sedan
scrolla till längst upp där filmfönstret finns till vänster.
Du får stå ut med att varje film börjar med en helt kort
reklamsnutt. /ATr
2011-09-29
Prova på Avancerad flygning nu på söndag!:
Daniel E meddelar:
Lennart Wahl som skolar AVA med sin Bellanca Decathlon kommer till ESMK
nu på söndag den 2 oktober för att flyga med några
av oss som har gått AVA-kurs i år, men där finns lediga
pass över, så ta tillfället i akt att testa på att
flyga AVA. Du får prova exempelvis Looping, Roll, Hjulning, Kubansk
åtta och Spinn. Jag garanterar att det blir en av de roligaste flygupplevelser
som du har varit med om! Anmäl ditt intresse till mig på
tel 070 - 322 47 11 eller e-post till daniel.eriksson(AT)nibe.se . /Daniel
Eriksson
2011-09-26
Välj SE-KDZ i första hand vid VFR flygning:
Välj SE-KDZ
i första hand vid VFR flygning p.g.a. höga kostnader i samband
med CAMO/Service på SE-KVT som behövs för IFR -skolning
och FFK flygning. /Stryrelsen
2011-09-23
Eslövs asfaltbana 12/30 är tillfälligt stängd:
Nya
banorna: (obs bild o playt delvis felaktiga,
kommenteras av Sten S nedan)
Ändringar
mot tidigare:
Gräsbana
15/33 ersätts av 799 * 20 m asfaltbana i ny riktning 12/30.
Ny kortare gräsbana
12/30, 450*30 m (rättelse av Sten
S) med begränsat underhåll, öster
om asfaltbana 12/30.
Gamla gräsbanan
06/24 är förkortad till 450m
(rättelse
av Sten S)
Sten S uppger
att gamla gräsbanan 15/33 är tillfälligt iordningsställd
igen, dock bara medan man jobbar på 12/30, sedan stängs den
för gott. OBS bankantsmarkeringar (konor) endast var hundrade meter
mot normalt var femtionde.
Landningsvarvet
har ny placering.
/ATr
2011-09-22
Eskaderfest 8/10:
Martin meddelar
att det blir efterfest för senaste tysklandseskadern på Kristianstads
flygklubb den 8/10 kl 18 .
2011-09-17
Rapport från dagens landningsträning i Bokeberg:
Stort tack till HFK för att
KFK fick delta i dagens landningsträning på Bokeberg! Vi föreslår
att samarbetet mellan klubbarna kan fortsätta med ett besök hos
oss på vår
aktivitetsdag 8/10.
Vi tänker då bl.a. landningsträna på vår gräsbana
11/29.
Referat: Lördagsmorgonens
avfärd till Bokeberg kl 09 fick skjutas upp pga metar med BKN 400
ft. Först kl 11 kom litet vind och drev undan de låga skyarna.
De 6 deltagarna i träningen fick använda rwy 22 med rak sidvind
från sydost. De byiga vindstötarna på sen final ställde
till det en del för våra ultralätta maskiner, främst
Staffans 2-vingade maskin kastades omkring litet. Det blev därmed
inte bara skicklighet som avgjorde, även ett moment av tur spelade
in. KFKs Lars Ohlsson (med KDZ) och undertecknad (med VPF) är helt
nöjda med den 2:a plats sammantaget vi tog. Att HFK placerade sig
etta var i sin ordning. Trevligt hade vi, och Bernts grillkorv på
viltkött smakade förförande gott (och likaså även
Kurts våfflor). /Anders Tr och Lars O
Här följer Jerry Perssons
vackra bilder (bilderna är klickbara ):
Tack för bilderna Jerry!
2011-09-15
Sista krabbelurkvällen övergick i surströmming!:
I kväll var det sista krabbelurkvällen
för säsongen. Det började med en oskyldig navrunda efter
krabbeluren...
Och slutade med surströmming,
importerad av Ted pr eget flygplan direkt från Kallax för 2
år sedan.
Ted sprayar litet doft för
att få upp stämningen. Sedan serveras det.
Och de herrar som hörsammat
dagens allmänna utskick lät sig väl smaka!
Därmed
har vi avslutat krabbelursäsongen för denna gång.Men
det hindrar inte att du kan komma på besök för kaffe, eller
grillkorv, eller varför inte en surströmming? ... /Tomie, Ted,
Anders Tr
2011-09-15
Nu komposterar vi matavfallet på klubben:
Vi har startat en
kompost vid klubbens norra gavel. Härefter läggs allt komposterbart
här i stället för i soporna. /Tomie
2011-09-13
Flygtidsstatistik KFK t.o.m. aug 2011:
Styrelsen har tagit
fram och sammanställt siffror på flygtidsuttag i KFK t.o.m.
aug 2011. Materialet bör även vara av intresse för medlemmarna,
och presenteras nu här. Jag har använt myWeblogs loggar efter
flygning 2008 t.o.m. aug-2011 kompletterat med manuellt mtrl sedan 1995,
samt gästlandningar sedan sept 2009. Presentationen (senare uppdat
till sept 2012) ligger i en powerpointpresentation
här >>> (kan bara nås med medlemsinloggning (info
här) . /Anders Tr/Anders Tr
2011-09-05
Flyg i formation med Ted till Ljungbyhed för det sista FlynRide 10/9:
2011-09-05
Ted H meddelar: Följ
med Akka One och flyg i ett ”Gåsastreck” till årets sista FLY
N´ RIDE på Ljungbyhed lördagen den 10 september!
Akka One avser starta ESMK den
10/9 kl. 0930. Flygväg via ESMK - ESFA – ESTL (IP: Hyllstofta).
Jag hoppas på att fler är intresserade av att flyga dit i ett
”Gåsastreck”. Beräknat återresa kl. 14
De som är intresserade
av att flyga i formation med Akka One maila till tedpilot(at)hotmail.com
senast 8/9 /Hälsningar Ted
Det blir MINGEL för alla MOTOR
INTRESSERADE på flygfältet vid hangarområdet på
Ljungbyhed Park kl 10-16 (tag twy B norr om rwy -österut så
långt det går). Vi träffas och fikar, kollar in alla flygplan,
veteranbilar och motorcyklar. Passa på att kika närmre på
några av luftens legender!
2011-09-05
Daniel E:s framgångar i AVA fortsätter, nu brons i Danska öppna
AVA-mästerskapen:
2011-09-05 Daniel E meddelar:
Jag
flög i Danska öppna mästerskapen i konstflygning i helgen
(på EKVH) och tog brons i Sportsmanklassen. Det är ett
relativt stort steg att tävla i Sportsman jämfört med Basic
som jag flög i det Nordiska mästerskapet i Norge i juli.
MVH Daniel Eriksson
2011-09-05
Se Jennys bilder från Jönköpings flygplats 50 år:
Här
är en länk till några av de bilder jag tog under det
fina och välarrangerade flygkalaset i Jönköping (med anledning
av att flygplatsen fyllde 50 år). M v h Jenny
2011-08-31
Se Jennys bilder från Roskilde airshow, länken funkar nu:
2011-08-31
Ulf Liedholm godkändes för PPL-cert vid dagens uppflygning:
Ulf Liedholm flög upp för
Olle Bertilsson i dag och fick godkänt PPL-cert, klubben gratulerar!
2011-08-28
GRATTIS Mickael Lindemann till "återerövrat" PPL certifikat:
Efter ett antal
års uppehåll har Mickael Lindemann 28:e aug "återerövrat"
sitt PPL certifikat meddelar hans lärare Ted Hagelborg. Mickael flög
upp för Ulf Hansson. Vi gratulerar!
2011-08-27
Anders Cederholm klar med sitt UL-cert i dag, grattis:
Anders Cederholm
är klubbens senaste UL-pilot. Anders flög upp för Skolchefen
Ulf Hansson.
Gratuleras
här efter landing av sin flyglärare Ted Hagelborg.
En ny UL pilot
taxar in till sin flygklubb efter en lyckad uppflygning. Kollegorna väntar
för att gratta.
Någon
mer flygning blev det inte, vädret packade ihop liksom vi andra. /Hälsningar
Ted
2011-09-01
Planerat elavbrott på hela flygplatsen och flygklubben 2011-09-03--04.
OBS Du kan ej tanka!
2011-09-01 OBS Allan meddelar:
Inget
bränsle tillgängligt vid elavbrottet!Strömavbrottet
innebär att tankning av flygplanen ej kan göras när flygplatsen
är strömlös . Jocke ser till att tanka upp maskinerna i
morgon fredag. Den som behöver mera bränsle får tanka på
annan flygplats. Som tips kan nämnas att Bokeberg använder UL91-96.
Kolla först om någon finns tillgänglig där som kan
hjälpa dig .
2011-08-31 Tomie meddelar: Strömavbrott
3-4 sept. Vi kommer att vara utan ström på flygplatsen lördag
samt delar av söndag. Jag kommer ut till klubben på lördag
morgon och fixar med reserv-generatorer så vi kan bevara allt som
finns i frysen, koka kaffe mm. /Tomie S
2011-08-23 Tillägg till
utskicket den 16/8 -11 nedan från Jörgen Stålhammar angående
strömmen till reservkraft: Det har visat sig att det på
ett visst antal platser i våra ställverk och kiosker har uppstått
oljeläckage och detta måste rättas till snarast. Eftersom
EON-ES är här under helgen 3 - 4 september så passar vi
på att åtgärda detta problem under samma tid.
Detta kommer att innebära
att all ström in till flygplatsen kommer
att brytas lördagen den 3 september klockan 08:00 fram till söndagen
den 4 september klockan 14:00. Funktionen på reservkraften
tas bort redan på fredagkvällen efter sista landning med Skyways.
MVH/Jörgen Stålhammar, Flygplatschef, Kristianstad Airport
2011-08-16 Utskick från
Jörgen Stålhammar: Nu är det tid för fortsatt arbete
med vår reservkraft "fält" uppe i norr vilket innebär
att vi stänger av reservkraften fr.o.m. fredag 2 september efter att
sista Skyways har landat. Arbetet kommer att fortgå hela lördagen
och söndagen fram till klockan 14:00 då allting ska vara i full
funktion igen. KFK kan tända banbelysningen som vanligt med nyckel,
skillnaden blir att vid ett strömbortfall kommer inte reservkraften
att automatiskt gå in och tända upp banbelysningen. Hälsn
/Jörgen Stålhammar, Flygplatschef Kristianstad Airport
2011-08-24
Segels kräftfest 26/8 är inställd:
2011-08-24
Mathias Svennesson meddelar att segelflygklubbens kräftfest 26/8 är
inställd. Det blev för få anmälningar för
att genomföra. /ATr
2011-07-19
Från segelklubben M Randau: Hej Medlemmar och övriga! Ni
är hjärtligt välkomna på kräftskiva den 26 augusti
med start kl 19.00. Platsen är givetvis segelflygklubbens egen hangar
där vi dukar upp med långbord. Styrelsen köper in kräftor
etc. Ni tar själva med dryck. Kräftor med tillbehör betalas
på plats till självkostnadspris. Givetvis är ev. respektive
också hjärtlig välkommen! För er information har vi
också bjudit in KFK , tälltleverantören och ramppersonalen
samt flygplatsbolagets vd som alla hjälpte till att förverkliga
bygget av vår hangar. Önskar en respons om ni kommer (eller
inte kommer) senast den 20 augusti med ett mal till
m.randau@telia.com
. Låt oss se till att detta blir en trevlig och årlig tradition!
Hjärtligt
välkomna önskar Styrelsen Segelflygklubben.Jan L:s kommentar:
KFK-medlem som vill vara med anmäler sig direkt. /Jan L
2011-08-23
Köpa nya Sportstar eller Eurostar?:
Hejsan! För hugade spekulanter
finns det nu ett erbjudande på nya Sportstar och Eurostar från
Evektor. Titta in på min hemsida www.cfttrading.se
för mer info. /Niklas Bengtsson, CFT Trading, cfttrading(AT)telia.com
.
2011-08-22
Trevlig flygfilm från Götebort City airport (Säve) till
Höganäs för flygfisk:
Trevlig flygfilm från Säve
till Höganäs för flygfisk. Ett och annat känt ansikte
skymtar på filmen. Varför inte dra dit själv. Flygfisken
pågår bara augusti ut, dvs bara 2 tisdagskvällar kvar!
Se
filmen här >>> /ATr
2011-08-23
Jörgen Stålhammar om gräsytan öster om bana 01/19
samt söder om twy C:
Hej på er allihopa! Som ni
kanske noterat så har flygplatsen klippt upp en gräsyta öster
om bana 01/19 samt söder om twy C, denna gräsyta är ingenting
som ni får använda för start eller landning under TWR öppethållningstid.
Flygplatsen tar inget som helst ansvar för denna yta om ni landar
eller startar där. För att ytterligare undvika att missförstånd
uppstår så äger TWR ej rätt till att ge er klarering
att landa eller starta där inte ens med egen uppsikt. MVH / Jörgen
Stålhammar Flygplatschef Kristianstad Airport
2011-08-22
Använd gräsbana 11-29 vid landning:
Teds rekommendationer:
UL:Start och landning
w
om Mil Twy. Start GB11 och GB29 w om Mil Twy. (GB står för GräsBana).
PA28:Start GB11
och GB29, utnyttja hela banlängden 600 m.
Starta GB11 med motvind >=
10 kt. Gör noggran TKOF-beräkning. Minst 40 kt vid passage av
MilTwy - annars avbryt starten.
Landa GB11: Sättning
senast vid 1:a markering efter tröskel.
Landa GB29: Varning
för nedsvep - beredd stötta. Sättning senast vid 1:a markering
efter tröskel.
Tomies rekommendationer:
Gräsbana 11/29 underhålls,
rampen
klipper den regelbundet. Kontakta dem gärna vid problem. Genom att
använda gräsbanan i betydligt större omfattning än
nu skulle vi spara 1000-lappar i minskat däckslitage vid landningarna.
En annan fördel är vindriktningen som oftast ligger i öst/väst-riktning.
Tag
alltså för vana att landa på gräsbanan.
Banan 11/29 är 600 m lång
men trösklarna är indragna då manöverområdet
för rwy 01/19 skapar ett formellt avstånd till gräströskeln
på 75 m.
2011-08-21
Börja flyga - höstens pilotkurs börjar 4/9:
Skola för: UL
(Ultralätt certifikat)
Skola för:
PPL-certifikat (Private Pilot Licence)
Årets flygkurs börjar
4/9 kl 16 i flygklubbstugan på Everöds flygplats. Väljer
du att bli privatpilot så lovar vi att du får massor av stimulans
och glädje i många år. Du får välja om du vill
göra den traditionella kompletta PPL-utbildningen eller om du nöjer
dig med den billigare ultralätta utbildningen.
2011-08-16
Bokeberg inbjuder oss från KFK till landningsträning 17/9:
Björn Alfer HFK meddelar:
Lördagen den 17 september kommer vi att ha landningsträning
på Bokeberg. Vi vill gärna upprepa förra årets lyckade
landningsträning och att detta ska vara en återkommande aktivitet
i klubben. Det ingår delvis i vårt uppdrag som flygskola att
ordna flygsäkerhetshöjande aktiviteter. Dessutom ser jag det
som en extra bonus att våra medlemmar kan träffas och göra
något kul och nyttigt tillsammans på vårt fina flygfält!
Denna gång kommer även
Kristianstads FK att medverka. Tanken är att dom ska ordna någon
trevlig flygaktivitet senare i höst eller till våren. Vi
återkommer med mer information,
så nu är det bara att boka i almanackan! M v h
/Björn Alfer HFK
2011-08-13
Tomie om avfuktaren, stänga hangardörrar, planparkering:
Motorflygchefen har ordet:
Hangardörrar stängs
åter då du hämtat ut ett plan för flygning. Skäl:
Skräp kan blåsa in under bortovaron.
Avfuktaren slås av om
fuktgivaren ej är inne i flygplan (dvs då båda PA28orna
är ute). Obs att slå på avfuktaren igen efter hangarparkering,Obs
att detta måste kontrolleras av allasom
ställer in och ansluter ett plan
efter flygning (glöms
lätt bort!)
Planparkering: Plan på
gräsytan utanför klubben ska vara vackert uppställda,
dvs 1:a planet parkerar om möjligt mot vindriktning. Andra plan ställs
upp i samma riktning.
Vid parkering på hangarplattan
undviks riktning så att det blåser skräp in i hangaren.
2011-08-11
Rörigt i webbläsaren?:
2011-08-11 Ser det ut så
här med röriga fönster då du backar i webbläsaren?
Beror på en frames-brist i nya MSIE-versioner som jag ej hittat bra
lösning på. Klicka på vita texten överst "Kristianstads
flygklubb" så får du rätt startbild. /Anders Tr
2011-08-22 Har nu ändrat i
koden för index.htm, och verkar sedan fungera? ... /ATr
2011-08-10
Inför passage av R34, R35, o R38!:
Här kommer en uppdatering
vad gäller flygning i R34, R35, o R38. Flygning i R-områden
regleras i AIP ENR 5 5.1-4. Där står bl.a. "Inom restriktionsområden
får flygning utföras endast med tillstånd av myndighet
eller ATS-enhet ..." För Rinkaby (R38) och Ravlunda (R34) är
"Permission obtainable from Malmö ACC and Kristianstads ATS2. För
vår del innebär detta att vi måste
ha tillstånd från Malmö ACC för att få flyga
i Rinkaby (R38) och Ravlunda (R34) då Kristianstadstornet är
stängt. (Även om vi vet att det inte förekommer någon
annonserad skjutning!). /Hälsningar Ted
2011-08-09
Taxivarning för spår i gräset vid tankstation 91/96:
I måndags kväll svängde
tankbilen vid vår pump 91/96, det blev spår på tvären
i gräset för taxiway. Var försiktiga vid taxning tills det
har läkt. /Tomie Svenre
2011-08-09
Motorflygets dag 20/8 med Öppet hus KFK:
Allan L kallar till
sommarens spakasjälvdag 20/8. Notera dagen i din almanack. Vi hoppas
på anstrormning av intresserade pilotämnen. Vi kör igång
kl 0900 (med sista start kl 1500). Det vore trevligt om privatägda
flygplan ställdes upp ute. Annons är på G, och publiceras
även här inom kort.
Hör av dig till Allan om
du kan hjälpa till.
Har du frågor så
kontakta Allan på 0451-858 26, A: 0415-189 66, 0702 - 08 59 06,
allan.ljungqvist(AT)telia.com
2011-07-30
Daniel E rapporterar om sitt deltagande i NM i konstflygning i Elverum
i Norge!:
Bilden visar flygplanet som
jag flyger, en Bellanca Super Decathlon, OY-LUN.
Jag har idag flugit den första
sekvensen av två i Basic-klassen i Nordiska mästerskapen i konstflygning
i på Starmoen
(ENHN) utanför Elverum
i Norge. Det gick ganska hyfsat förutom att jag tappade lite energi
efter den tredje figuren (halvcuban) och var tvungen att flyga efterföljande
looping i lite för låg fart vilken gjorde den toppig, jag ska
göra bättre ifrån mig i den andra omgången som troligtvis
flygs i morgon fredag. Just nu är det paus i tävlingarna p g
a regn, men det ser ut att bli bättre strax. Följ utvecklingen
on-line
här
>>> . /Daniel Eriksson
2011-07-31 Daniel knep just
bronset i basic-klassen i AVA-NM i Norge! Vi gratulerar honom till
framgången! /ATr
Videoklipp: Se gärna
Daniels instruktiva videoklipp på youtube från hans tidigare
AVA-flygningar:
AVA-skolning: Ulf H meddelar
att klubben nu fått godkänt tillstånd för AVA-skolning.
Vi kan därmed erbjuda egen utbildning i AVA. För frågor
kring AVA-utb hänvisas i 1:a hand till Daniel Eriksson 0433 - 126
57, 0433 - 730 06, 0703 - 22 47 11, daniel.eriksson(AT)mensa.se.
Gräsbana 11/29: Tomie
har nyligen klippt banan. Bo M har erfarenhet att taxiskyltar står
ganska nära vingspetsarna för lågvingade plan. Anders har
noterat en dräneringsgrop i slutet av bana 29 till vänster om
mittlinjen och helt nära rwy 01/19. Försiktighet rekommenderas
vid taxning här tills vi har tittat närmare.
Medlem som flyger gäster:
Rekommendation om det pris man rimligen kan ta ut utan att bli misstänkliggjord
för svartflyg är flugen tid utifrån planets timkostnad
+ tillägg egen transportkostnad. Detta bör vara vad medlemmen
kan ta emot i flygersättning. Enl flygförsäkringsbolaget
Inter-Hannover i tidningsartikel i senaste Pilot Breefing är det vid
haveri ej alls självklart att de ger ut ersättning om svartflyg
påvisas.
Gå med i FFK: Det
är av värde att KFK-medlemmar deltar i FFK. Deltagande kan sökas
efter 200 timmar flygtid. Man får en bra utbildning och bra flygövning.
Styrelsen uppmanar fler KFK-medlemmar att gå med. F.n. deltar Ulf
H, Per F, Peter S, (Bo M tar paus). FFK har möten i Revinge där
våra intresserade medlemmar evt kan vara med.
Motorflygets dag: Styrelsen
beslöt att 20/8 är genomförandedag
Roskilde Airshow 27-28 augusti:
Program finner du på http://www.airshow.dk
. Det är fritt för vem som vill att organisera gemensam transport.
Aktiviteter: Anders Tr har
efterhört med Björn Alfer ESFA om lokala landningsövningar.
Bokeberg
diskuterar att genomföra en sådan gemensam övning
någon gång i september. Vi återkommer med mera info.
Obs datum för nästa
styrelsemöte är ändrat till lörd 3 sept 2011 kl
10.00.
2011-07-26
World Scout Jamboree i Rinkaby- bilder:
Worldscoutjamboree 2011 i Rinkaby
med egen hemsida, http://worldscoutjamboree.se
. Här finns bl.a. mediaflik med radio o TV, massor av fortlöpande
blogginlägg. I blogglistan staplas senaste inlägg överst.
2011-07-26: 2 foton från
Anders Trönnbergs överflygning 2011-07-26 :
Foto i riktning sydost
Foto i riktning åt norr.
2011-08-04: Foton tagna
torsdag 4/8 inför den stora konserten. Fotograf Kickie Hagelborg från
DZ. /Ted H :
2011-07-25
Två elever är nu godkända efter senaste ”Pinch Hitter”-utbildningen:
Pinch-Hitter utbildningen är
nu avslutad. 2 elever har gjort test med godkänt resultat. De bedöms
nu kompetenta att i en nödsituation kunna ta över och stiga,
sjunka, göra inflygning till Kristianstads flygplats och sätta
ned planet någorlunda intakt. Läraren Ted H och styrelsen gratulerar
dem till godkänt resultat i denna spännande utbildning.
2011-07-25
Om Kristianstads airport i SR - Dagens Eko:
Majoriteten av
de kommunal- och privatägda flygplatserna i Sverige gick back ekonomiskt
förra året, visar en rundringning som Ekot har gjort. I många
fall krävs miljonbelopp från kommunerna för att täcka
upp hålen i kassorna hos flygplatserna. Läs
här >>>
2011-07-21
DZ bokad 27 juli - 8 augusti:
DZ är uppbokad
från den 27 juli till och med den 8 augusti. DZ kan vara disponibel
för egen bokning under denna tid. Ring Jan L 0733-73 75 70 , eller
maila jaan.larsson(AT)gmail.com så får ni besked
om DZ kan bokas för egen flygning.
2011-07-06
Välkommen till utbildningen att bli en ”Pinch Hitter” i år:
Snabbkurs för
dig som vill ha en ytlig kunskap om hur flygning går till. Varför
flyger planet? Hur gör man? Ted startar årets
utbildning 14/7
Syftet med utbildningen är
att du som passagerare skall förstå hur flygplan och flygning
fungerar och öka upplevelserna under flygningen.
Målsättningenmed
utbildningen är att med hjälp av en flyglärare:
öka förståelsen
för flygning och hur man flyger ett flygplan på enklaste sätt
få kunskap om miljön
i cockpit och instrumentering
få kunskap och färdighet
hur man kommunicerar på radio
flyg ett flygplan med enkla manövrar
genomföra ett besök i
flygledartornet
Kursstart är torsdagen
den 14 juli kl. 17.00 på Flygklubben. Flyglärare är Ted
Hagelborg.
Anmälan:
Det finns ett fåtal platser kvar. Sista anmälningsdag onsd 13/7.
Anmälan görs direkt till Ted via email tedpilot(AT)hotmail.com
.
Lars Schrewelius
på rampen informerar om Visitors-blankett
på ESMK:
Visitors-blanketten av avsedd för alla utlandsregistrerade gästplan
som ej finns i flygplatsernas tidigare register. Tomblanketter ligger bakom
gästlandningslistan på flygklubben. Syfte att ESMK eller andra
svenska flygplatser ska kunna reglera evt oavslutad ekonomi kring besöket
i efterhand. Finns även på blankettsidan
>>>. /Anders Tr
2011-07-05
Ett fantastiskt bra engagemang från er alla!:
Tack alla som
deltog och hjälpte till för att ge bästa möjliga stöd
till KSAK att genomföra NM i precisionsflygning 2011. Vi var 18
st medlemmar från klubben som hjälpte till vid olika tidpunkter.
Allt gjordes, från att resa tält, höll igång med
all mat i två dagar, stöttade tävlingsorganisationen med
vakter, piloteskorter, insamling av tävlingskartor från de tävlande
piloterna, tankning av tävlingsplan mm. Vi hade även ett mycket
fint samarbete med Kristianstad Airport och Hässleholms Flygklubb
under hela tävlingen. Det finns en person som höll ihop allt
detta från början till slut och det var Anders Trönnberg.
Alla förmöten och att samordna det minsta har fungerat oerhört
bra. Tack Anders, du gjorde ett fantastiskt jobb! Klubben har ännu
en gång visat att vi är en klubb som utvecklas och vill synas.
Fortsatt trevlig sommar. /Jan L
2011-07-03:
Nordic Precision Flying Championship 2011 är nu avslutat:
Så har
nu NM genomförts hos oss i KFK och HFK.
Det blev en spännande tillställning där vädret sköt
upp starten på lördagens navigationstävling från
ESMK med någon timme, en tidsförskjutning som sedan höll
i sig hela dagen och ledde till en hel del väntan på olika håll.
När tävlingsaktiviteterna kom igång flöt dock allt
flexibelt och smidigt. Nordiska mästerskapet vanns av Claes M Johansson,
och lagtävling vanns av Sverige. I svenska laget ingick förutom
Claes M Johansson även Erling Lindholm och Roland Olsson.
Sen eftermiddag
drog alla planen iväg till ESFA för landningstävlingen,
en vacker publiksport. De många Cessnorna som övervägde
sattes ned ganska bestämt i närheten eller på nollinjen
utan att studsa, alla var mycket skickliga, men en finsk pilot utmärkte
sig och kunde kamma hem denna delseger.
På kvällen
prisutdelning i samband med banketten på Åhus Strand där
de flesta tävlande också bodde.
På söndagen
hade de flesta piloterna bråttom att ge sig hem till Norge, Finland,
Danmark resp Sverige då vädret hotade bli dåligt. Det
unga Norska laget från Bergen hade IFR-kompetens ombord och kunde
ta en välförtjänt sovmorgon. De lämnade som sista plan
NM:et vid 12-draget, varefter flaggorna halades och städningen tog
vid.
Många
medlemmar deltog i markservicen för NM från torsdag till
avslutningen i söndags, och KSAK var mycket nöjda med våra
insatser. Ett stort tack till alla dessa!
På
Official Board-sidan kan du se en del av den info som gavs de tävlande
på klubbens anslagstavla inför start (med tävlingskarta,
Turning Point, målfoton, dukmål).
Jennys
bilder: FlygJenny har publicerat ett antal härliga foton
från NM,finns
här >>> .
Filmsekvens från
landningstävlingen där SE-CXD landar på nollfältet
finns på Hässleholms
Flygklubb
Sponsorerna:
Även
ett stort tack till sponsorerna Volvo i Kristianstad, Hertz biluthyrning,
Statoil, samt till Flygplatsen i Kristianstad för välvilligt
stöd.
/Anders Tr