Senaste Månadsblänkare
(eller ska vi kalla den Julblänkare), har äntligen kommit ut.
Höstens nyheter täcks upp. Blänkaren finns under menypunkt
Nyhetsblad
>>>
Håll tillgodo, samt God
Jul önskar styrelse och webbmaster ATr
2010-12-22
Nya sängar för boende i klubblokalen:
Tomie har av egna pengar köpt
2 enkla hopfällbara sängar för gäster i klubbstugan.
Han bör kunna kompenseras av övernattare i klubbhuset med 50:-
pr dygn och person som läggs i ett kuvert till motorflygchefen Tomie
Svenre. Se mera på Gästpilotsidan
>>> .
2010-12-22
Viktigt om vinterväder och klubbhuset:
Klubblokalen håller tillfälligt
något låg temperatur kring 12°. Med utetemperaturer på
-15 till -25 får den som lämnar klubbstugan sist av säkerhetsskäl
slå av huvudvattenventilen. Du finner vredet i förvaringsrummet
bakom köket (N om) vid frysboxens högra gavel. Stäng av/på:
av = vredet horisontellt, på = vredet vertikalt.
I väntan på nattens
snöoväder har vi ställt in 2-motormaskinen SE-MBO Gulf Stream
7 tillfälligt innanför hangardörren.
Tack
Tomie, Oskar m.fl. som har gjort ett fantastiskt jobb och skottat plattor
och utfarter från hangaren rena från snö i går.
I dag har ramppersonalen plogat
fram banljusen, samt passade på att jämna av snövallar
kring alla taxiways.
DZ och PF finns i hangaren.
VT kommer åter från 100-h service i Landskrona så snart
väder där tillåter.
Med dagens gnistrande blå
himmel och kall stabil luft blev flygturen en härlig upplevelse!
2010-12-16
Julbordet på klubben torsdag 16/12:
20-talet
medlemmar trotsade snöovädret och kom till flygklubbens julbord
16/12. Det umgicks och pratades mycket flyg till glöggen. Sedan
avåts sill, Jansson, skinka, prinskorv, rökt korv, leverpastej
med mera. Tomies julgröt var en perfekt avrundning.
Tomie övervakar Martin
och Ted som trancherar korv resp bröd i LAGOM tunna skivor.
Arne Johansson och Ulf låter
sig väl smaka.
Ülo, Ted och Michael Lindemann.
Eric Tenland Martin,
Jocke (delvis skymd), Johan Persson.
Vågar man gissa att det
är flyg som diskuteras?
2010-12-11
Anmäl snarast till IR-utbildningen jan 2011:
Nu drar vi igång IR utbildning
i Kristianstad (klubblokalen).
Planerad start är den 16
januari 2011.
Anmälan
gör lämpligast till mig snarast. /Filip N, 070-60
84 100 , info(AT)ivoklack.se
Du bör se upp med utbredd
rimfrost på vingarna. Sprayflastka finns under bardisken, fylls med
glukol/vatten (gärna uppvärmt) 50/50, läs Tomies råd
på tipssidan här >>>.
Ladda ned google earth här
>>> (du kan välja att avklicka 2 förvalda rutor
med Google Chrome)
Att flyga simulatorn: se
worddok
ATr här >>> . Här finns bl.a. info om hur du kan ställa
in in våra koordinater till ESMK på 55°55'00",
014°05'00" , eller inflygning
för landning bana 01 via KD på 55°52'00",
014°04'40" i "Mina Platser".
Nya flygplatsregler, så
här meddelar Transportstyrelsen: "Från och med den 21 januari
2011 gäller nya regler för flygplatser som inte ska vara godkända
av Transportstyrelsen. Hit hör framför allt flygplatser där
enbart en flygklubb har sin verksamhet, men även flygplatser som enbart
används av segelflyg. Reglerna har bantats jämfört med tidigare
versioner vilket kommer innebära lägre kostnader för de
flygplatser som omfattas. Samtidigt har reglerna förtydligats flygsäkerhetsmässigt.
En viktig förändring från tidigare är att det ska
finnas en utsedd person som ansvarar för att driften av flygplatsen,
inklusive anläggningar och utrustning, uppfyller kraven. Namnet på
denna person ska meddelas Transportstyrelsen. Den nya författningen
heter Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
(TSFS
2010:123) om utformning och drift av flygplatser som inte ska godkännas.
Reglerna har tagits fram med hjälp av en referensgrupp med deltagare
från branschorganisationerna KSAK, EAA och AOPA. Kommentar:
KSAK var aktiv i angiven referensgrupp. Jämfört med det ursprungliga
och olämpliga förslag som låg i botten för diskussioner
så var det så här långt vi kom. Dock var vi inte
helt överens i alla avseenden och lämnade ett formellt remissvar
som inte helt accepterats. Ni som har ansvaret för ett flygfält
bör snarast läsa denna föreskrift.
Från Flygfestivalen på
Gärdet:
Den
här länken visar den enda avancerade flygning som genomfördes
över Gärdet. Piloten är Pekka Havbrandt från segelflygklubben
i Eskilstuna.
Hälsningar Rolf Björkman
2010-12-04
Medlemmar kan nu tända banljusen själv då twr är stängt:
F.o.m. nu kan medlem använda
banljus och taxiljus på ESMK även då tornet är stängt
(gäller alltså ej de vita inflygningsljusen). Bra att använda
vid mörkerträning. Mera
detaljerad handhavandeinfo finns finns här under medlemsinloggning
(info om medlemsinloggning för den som glömt finns här
).
2010-11-22 Vad gäller om
du behöver flyga on top? Du ska kunna navigera VFR även på
sträckan, dvs se mark här och där. Problemet med BKN är
att just över molnen syns bara den vita monlytan, man får stiga
rejält för att kunna se. Lagom är blå fläckar
50% på himeln. Detta oavsett PPL el UL. Relevanta lagtexter:
VFR-regler finns i LFS
2007:58 Serie OPS, Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna
råd om privatflygning med flygplan. I 30
§ sida 11regleras molngenomgång inför landning.
I 31
§ sida 11 sägs att om tillförlitliga uppgifter
om molntäckeshöjd och VFR-förhållanden saknas vid
platsen för planerad molngenomgång måste en alternativ
flygplats kunna nås med tillförlitlig bränslereserv.
Om du har synpunkter eller hittar
annan relevant info så meddela gärna till mig här
>>> . /Anders Tr
2010-11-12
Nästa styrelsemöte flyttat:
Nästa styrelsemöte 27/11
flyttas fram en vecka till 4/12 kl 10. /Jan
2010-11-08
Jennys söndagsbilder:
Några bilder från dagens
äventyr på flygklubben, finns via cloudjenny
här >>>
M v h /Jenny
2010-11-05
Hangarens elsystem:
Har du någon gång funderat
på hur elsystemet i hangaren hänger ihop? Här är ett
bildmontage från SV-hörnets insida:
Uteströmbytaren: belyser
S gaveln
Taklampan: Sitter i nock
5 m från S gaveln. Lampan värmer upp långsamt efter påslag.
När du stängt av den går den ej att tända på
½ min. Det finns även en taklampa nr 2 just innanför
S hangarportens mitt med persondetektor som känner av ett fåtal
m in i hangaren. Den har ingen strömbrytare.
Huvudströmbrytare: 2
st, på in- resp utgång av proppskåpet ska båda
ständigt vara påslagna (läge 1).
Jordfelsbrytaren: skyddar
anslutningar ut från denna modul.
Vägglampor: De 2 strömbrytarna
närmast dörren reglerar tillsammans 5 st lampor längs långsidorna
2010-10-31
Söndagen den 7 november kl 11 på klubben har Illka E arrangerat
Avance-demo inför kurs till våren:
Illka E meddelar: "Den 7
november dvs nu på söndag så kommer Lennart Wahl från
Roskilde med sin Bellanca Decatlon. Det bör finnas tid för lite
provlektioner
med början kl. 11 eller 12 beroende på väder. Blir
det risigt väder kommer han dock med bil och vi börjar först
ca kl 13. Han ska prata om avancerad flygning. För dem som sedan blir
intresserade kommer skolning i ava att ske under våren. I kursen
får man sporrhjulsbehörighet på köpet. Man kan själv
bestämma om man bara vill göra en del av kursen typ spinn etc.
Bellanca Decatlon är ett av de bästa flygplan för ava-skolning
och fungerar även för tävling upp till intermidget-klass.
Vad finns det sen för möjlighet att flyga avance när man
är
klar ? Tja ! det finns en Skybolt på fältet som går att
hyra. /Hälsn Ilkka E "
OBS! Du
som kommer nu på söndag 7/11 kan gärna föranmäla
till: Ilkka
på tel 044 - 12 98 41, 0706 - 78 31 36, eller e-adr ihkservice(AT)bredband2.com
Meddelande från Jörgen
Stålhammar, flygplatschef, Kristianstad Airport: Torsdagen den
4 november kl 10:15 och ca 2- 3 timmar framåt kommer EON-ES att
bryta
strömmen in till flygplatsen, detta innebär att vi under
denna tid kommer att övergå till enbart reservkraft på
flygplatsen. MVH/Jörgen
2010-10-27
Att använda mobilen till våra internetsidor:
Våra moblier har med tiden
fått allt mer egenskaper som lämpar sig för användning
på nätet. Hemsidor har ofta en litet avskalad version som lämpar
sig för användning med mobilen (så även KFK, och MyWeblog):
På http://www.krfk.se/wapkan
du ta METAR och väder, även radarväder mm. Du kan surfa
in och komma åt KFKs kompletta internetsidor, eller med ändre
lågupplöst telefon välja mobil vänstermeny med kortsidor
överst. Saknar du viktiga ting på dessa enkla menyer bygger
jag gärna på här efter dina önskemål, hör
av dig! >>>.
Internetinstallation
i mobilen:
Nyare iPone och Androidtelefoner
installerar sig själv för nätet.
De flesta äldre telefoner
med färgskärm har internetfunktioner som får installeras
manuellt av användaren: surfa in på din kortleverantör
med dator och skapa "konto"/logga in på "Mina sidor". Du får
då möjligeht ladda din telefon för internet och e-post
(välj gärna "alla 4 funktionerna"). Välj först din
telefontyp. Klicka sänd funktionerna till din mobil. Nästan genast
får du 4 SMS i följd utan annat innehåll än några
kodsiffror, svara ja, installera på vart och ett (men håll
reda på kodsiffran så att du verkligen installerar alla 4).
Oavsett telefontyp och kortleverantör
kan jag rekommendera att du köper tilläggstjänst "fri surf"
för ca 50:-/mån. Du får då högre surfhastighet
(ca 1Mbit/sek), samt ingen kostnad för surf (som annars kan kostar
ca 20:-/Mbyte. Det blir billigast i längden om du börjar surfa.
Förmodligen vill du komplettera
din iPhone eller Android med ett par basala tilläggsapplikationer,
"appar". Själv har jag laddat hem en läsare/editor för
Office-filerna .doc, .exl, ppl, samt .pdf-filer. Du kan ladda hem applikationer
från huduvmenyns Market, sök sedan upp höger på förstoringsglaset.
Sök exv på "doc". Den jag laddade hem "Documents To Go by DataViz"
är visserligen gratis, men genom att betala ca 60:- fick jag full
funktionalitet för alla filtyperna ovan och är mycket nöjd.
2010-10-26
Rolf Björkman rekommenderar: förnya dina avgifter till Transportstyrelsen
före 2011-06-30:
I förra veckan hade Transportstyrelsen
konsultation med marknaden angående nästa års avgifter.
Det mesta rörde alla de avgifter som drabbar trafikflyget. Gällande
de direkta avgifterna som vi drabbas kan vi tolka ut följande. Fram
till 30 juni 2011 ligger alla avgifter kvar oförändrade.
Det du kan göra innan det datumet, förnya certet t ex, bör
du göra. Sedan sker en successiv avgiftshöjning i ett antal steg
om inte regeringen backar. För en tid sedan meddelade regeringen att
man avsåg ta bort den s k "passageraravgiften" som finansierar en
del av Transportstyrelsen. Myndigheten skulle helt finansieras via direkta
avgifter. Transportstyrelsen sände en konsekvensbeskrivning där
avgiftshöjningarna inte är roliga att läsa. Regeringen sände
denna på remiss. KSAK har svarat. Du kan läsa vårt
svar här >>> .
En del ägare av UL-flygplan
har hört av sig eftersom man fått en faktura gällande flygtillstånd
som man inte helt förstått. Så här ligger det till:
Avgifterna för 2010 beslutades i december 2009 och gavs ut på
TFS i januari. Alla flygplansägare drabbades av höjningar. Sedan
har flygtillstånden successivt förnyats under åren. När
KSAK tog in avgiften skedde detta i anslutning till att flygtillståndet
utfärdades. Nu har TS valt att i vart fall i år samlat sända
ut alla fakturor i oktober. Man har gett betalningsanstånd till sista
december. Alla har således fått ett ansenligt betalningsanstånd
i vart fall om man förnyade sitt flygtillstånd i början
av året. Vart går pengarna frågar många. TS har
delegerat tillsynen av UL-systemet till KSAK. För det använder
vi 2,5 tjänster. Vi har ett kansli som till del skall klara av detta
med hyra telefon osv. Flygsäkerhetsarbetet i form av information och
haveriutredningar skall genomföras. Den direkta tillsynen av verksamheten
i landet skall genomföras och tillsynsorganisationen utbildas och
kontrolleras. Allt detta skall betalas av avgifterna som inte räcker
för detta i dagsläget. Vår tillsynsverksamhet kostar nästan
1,5 miljoner. För att klara den kostnaden skulle det behövas
500 UL-flygplan. Det finns det inte. Mellanskillnaden kommer idag från
bl a passageraravgiften. Transportstyrelsen tar mera för motsvarande
tillsyn av normalklassat flyg. KSAK kan inte välja nivån på
tillsynsarbetet utan är strikt omgärdad av regelverket.
Hälsningar Rolf Björkman
2010-10-21
Webbtidningen mofly:
mofly Newsletter är
en innehållsrik webbtidning som har utkommit sedan 1980-talet! Utgivare
Göteborg Aeroklubb med en redaktion på 4 personer. Med utgivning
var annan månad har med tiden samlats variationsrik och mycket spännande
info om flyg, inte bara lokal sådan utan även av intresse för
hela flyg-Sverige. Bläddra, läs, och njut! Se
vår länksida under webbtidningar >>> /ATr
I mofly Newsletter Okt 2010
finner du på sida 10 ett reportage om Akka One!, länkat
direkt här >>> (länken leder med pc helt fram till
artikeln, på MAC-dator får du scrolla ned till sida 10 manuellt).
2010-10-20
Ulf påminner - hög tid göra ditt engelska språktest:
Alla tidigare svenska piloter
måste ha gått igenom engelskt språktest mars 2011. Det
kan bli trångt om kursplats på slutet. Dags planera nu. Vi
har språktestare inom klubben. Läs
mer på radiosidan här >>>
2010-10-12--15
Björman info om haverier, resp fraseologi:
Rolf Björkman KSAK rapporterar:
Haverier: Två s. k.
"typiska" haverier har inträffat. Ingen skadades allvarligt enligt
tillgängliga uppgifter:
Engelsk fraseologi: Snart
dagas att förnya språkbehörigheten för de flesta.
Här kommer en länk som öppnar en bok "A
guide to phraseology" som är gjord för allmänflyg. En
utmärkt bok att lära sig eller repetera. Det är bara att
bläddra!
2010-10-12 Komplettering
från Björkman: Det jag skrev är korrekt om att
det snart är dags för språktest och den länk jag gav
till ett utmärkt kompendium men bör inte kopplas samman fullt
ut. Så här skriver en medlem: "Länken är utmärkt
för oss "gamlingar" som kan behöva damma av sina kunskaper då
och då men den hjälper inte till ett dugg inför språktestet.
Språktestet har ingenting med fraseologi att göra utan är
ett test för att röna ut hur bra piloterna kan kommunicera på
engelska utanför den standardiserade fraseologin eftersom det många
gånger brister just där. Eftersom jag själv är språkkontrollant
så vet jag hur tokigt det kan bli när någon har pluggat
fraseologi i tre veckor före testet för att sedan upptäcka
att det inte dyker upp en enda standardfras under testets gång. Transportstyrelsen
har skickat ut korrekt information till samtliga certifikatinnehavare för
ca två och ett halvt år sedan och den gäller fortfarande.
En korrekt länk till
vad
testet går ut på finns här >>>. Jag har själv
hört hur KSAK-representanter säger att det bara är att gå
till närmsta PC-kontrollant så skriver han på pappren.
Riktigt så enkelt är det inte. Eftersom väldigt få
piloter inom allmänflyget har genomgått testet så är
det väldigt hög tid att de gör det och att man går
ut med korrekt information. Vi som är kontrollanter kommer förmodligen
inte att hinna med alla som kommer de två sista veckorna innan behörigheten
på engelska går ut.
Hälsningar Rolf Björkman
2010-10-11
Jörgen Persson har klarat EK-PPL:
Ulf H. meddelar
att Jörgen Persson i dag klarat EK - PPL. Klubben gratulerar till
framgången. /Ulf genom ATr
2010-10-09
KDZ flyger åter:
Tomie meddelar att KDZ nu är
klar efter förgasaröversyn. Passa på och flyg. Oktoberpriserna
är oslagbara!
2010-09-30
Passa på och boka flygplanen - flygrabatt
hela oktober!!!:
Hej alla flygare. Styrelsen
har beslutat att sänka timpriset på våra flygplan hela
oktober. Sänkningen är 300 kr / timme på våra
PA-28or och 200 kr / timme på vår Dynamic. Grundpriset blir
efter sänkningen 920 kr / timme på SE-KDZ och SE-KVT och 560
kr / timme på SE-VPF. Har man betalat in fast avgift kommer den rabatten
givetvis ytterligare till på det sänkta timpriset. Har man betalat
in fast avgift flyger man alltså som privatpilot KDZ och KVT för
620 kr / timme och VPF för 360 kr / timme. Givetvis gäller de
vanliga skatterabatterna för skolningen så även alla elever
får i oktober möjlighet att flyga till ett fantastiskt lågt
timpris. Exempel: Om en elev skolar PPL och har betalat in fast avgift
kostar KDZ och KVT endast 420 kr / timme. Samma förutsättningar
med VPF ger ett timpris på bara 260 kr. Utan fast avgift blir timpriserna
för skolning 720 kr för PPL och 460 kr för UL. Hjälp
nu till att bidra till att flygplanen är mer i luften än på
marken i oktober. /Hälsningar styrelsen i Kristianstads flygklubb.
2010-09-26
Dags planera ditt engelska språktest:
Alla tidigare svenska piloter
måste ha gått igenom engelskt språktest mars 2011. Det
kan bli trångt om kursplats på slutet. Dags planera redan nu?
Vi har språktestare inom klubben. Läs
mer på radiosidan här >>>
2010-09-23
Regionmöte KSAK Syd:
Nästa regionmöte KSAK
Syd äger rum på Ängelholms flygklubb den 2 oktober 2010
kl 11.00 - 15.00. Kallelse och dagordning kommer inom kort att finnas på
KSAK
regionsida Syd >>> .
Senaste KSAKmötet region Syd
hölls i Kristianstad 2010-04-17, se notat
KFK 2010-04-17 här. Anteckningar från mötet finner
du här
>>> .
2010-09-16
Om klubbdatorn:
Eftersom det varit en del problem
med datorn i klubbstugan kommer jag senare i höst eller i vinter att
göra en så kallad fabriksåterställning på den.
Därför vill jag redan nu uppmana alla som har program eller filer
inlagda på datorn att på något sätt göra säkerhetskopior
på detta material. En fabriksåterställning innebär
bland annat att samtliga dokument och filer raderas från datorn.
Jag återkommer med ytterligare ett meddelande några veckor
innan jag utför återställningen. /Martin M
2010-09-16
Reducerad banseparation vid ESMK:
2010-09-16 Från Helene
R i tornet: Vi kan se tillbaka på en säsong som inneburit
en fantastisk ökning av VFR-flyget vid Kristianstad Flygplats – jätteroligt
tycker vi. Rörelsestatistiken april-augusti visar en ökning på
nästan 70%! För att kunna smidigare och mer effektivt hantera
denna mängd trafik (viktgräns lägre än 7000 kg) kommer
ATS ESMK fr o m 1 oktober införa ”Reducerad banseparation”. Banan
behöver därmed inte vara fri för att vi ska kunna ge ”Klart
landa” & ”Klart starta”. 600 m separation räcker, förutsatt
att bl a nedan nämnda kriterier uppfylls:
gäller bana 01/19 på
Kristianstad flygplats
endast i dagsljus, från 30
min efter soluppgång till 30 min innan solnedgång
sikt vid marken minst 5 km och
molntäckeshöjden lägst 1000 ft
Exempel på fraseologi: ”S-DZ,
framförvarande PA28 startar söderut, bana 19, reducerad separation
klart landa”. För att undvika eventuella missförstånd kan
frasen ”Efter landning fortsätt utrullning” ges till framförvarande
landande luftfartyg.
Syftet med denna info är
att ni piloter inte ska, i flygande stund, undra vad ”reducerad separation”
innebär när ni får det i er klarering. Det är fortfarande
vårt (flygledarens) ansvar att se till att samtliga kriterier uppfylls
innan vi ger en klarering om reducerad separation.
Välkommen att höra
av er om ni har några frågor. /MVH Heléne Rosenqvist
Operativ chef ATS Kristianstad Flygtrafiktjänsten. helene.rosenqvist(AT)lfv.se
Tel växel 044-23 88 00
2010-09-14
Klart landa på stråket 11/29:
Tveka ej att använda
stråket vid kraftigare sidvind rwy 01/19
Stråket 11/29
är nu iordningställt med markeringar och stopplampor för
mittöver passerande f.d. militära taxibanan. Efter en bra insats
av Tomie och ett antal entusiasiska medlemmar sista helgen i augusti har
flygplatschefen Jörgen Stålhammar godkänt stråket
för vår användning, t.o.m. 19/9 enligt flygledarens bestämmande
i det enskilda fallet.
Efter den 19/9 kommer stråket
att kunna användas fullt ut för landningar och starter. Användning
av taxiway för taxning av flygplan från Ö sidan ut till
banan är inte tillåtet om inte RGL-ljusen är inkopplade
genom hopparnas försorg. Jag har pratat med elektrikern som ska koppla
in ljuset, han tror att han kan göra detta på lördag den
18/9, men absolut senast den 19/9. Vi kommer att göra en riskanalys
av användning av stråket och skicka in denna till transportstyrelsen
så att vi kan publicera stråket i AIP. /MVH Jörgen.
Anm: RGL = Runway Guard
Lights, vilka står som varningsljus på taxibana framför
bana i användning. När dessa lyser är tornet öppet.
2010-09-14
Kondoleanser till Bertil Gerhardt:
2010-09-14 Rolf Björkman:
Om du vill sända dina kondoleanser med anledning av Bertil Gerhardts
bortgång kan du klick på denna länk.
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Tragisk-olycka1
. Kondoleanslistan nås via sidan för att sända egna kondoleanser.
Den är mycket lång vilket visar hur uppskattad Bertil var. Hälsningar
Rolf Björkman
2010-09-14
Författningssidan uppdaterad:
Flygförfattningar har
nu flyttat länkplats från luftfartsstyrelsen till transportstyrelsens
server. Vår lag- och regelsida har
nu fått uppdaterade laglänkar, så ni som tröttnat
på trasiga länkar hittar åter rätt. Om du hittar
trasiga laglänkar på andra sidor så kontakta
mig gärna . /ATr
2010-08-09: Pär Erixon
i Göteborg meddelar att man nu är 5 piloter i
Chalmers
Flygklubb som är nöjda med sina nya brusreducerade AVIATOR
ANR 1000 headset, se specifikation
här >>> . Du köper dem billigt via Danmark online här:
http://www.anr-headset.com/group.asp?group=2
, och just nu till extrapris för svenska
piloter månaden ut!: "The normal retail price is SEK 3.735:-.
Order your headset before 31. August and get it for SEK 2.900:- ", enbart
frakt tillkommer, läs
mera här >>> (pdf-fil). Pärs uppfattning efter några
flygturer med Chalmers Flygklubbs PA-28 är att de fungerar bra. Beställ
pr e-post eller tel så får du prova headsettet utan att betala
i förtid, och gillar man det inte så skickar man tillbaks det.
Se
även här vad andra piloter tycker här >>> . Ett tillfälle
att köpa ett bra ANR headset för inte så mycket mer än
vad ett vanligt headset kostar. /ATr
2010-09-12
Landningsträning Bokeberg, se film:
Landningsträning Bokeberg.
Filmen vänligen tillhandahållen av Hans Pålsson
Bokeberg, och publicerad med Vimeo-teknik.
2010-09-06
Akka One är nu åter hemma i Kristianstad:
2010-09-05
kväll: Akka One har flugit klart och är åter hemma i hangaren
på ESMK.Tisdag 7/9 avslutas projektet i skolan i V Ingelstad
dit Ted och Kicki tar sig med bil.
2010-09-04--05 Akka One
har landat Ljungbyhed för att vara med på Ljungbyhed
Airshow söndag 5/9.
2010-09-06
Googling på Akka one, se här ett axplock resultat:
I mofly Newsletter Okt 2010
finner du på sida 10 ett reportage om Akka One!, länkat
direkt här >>> (länken leder med pc helt fram till
artikeln, på MAC-dator får du scrolla ned till sida 10 manuellt).
2010-09-05 Här är
några av Jenny E:s alla bilder från dagens soliga och fina
flyguppvisning i Ljungbyhed, se
Jennys sida här >>>.
2010-09-03 Påminner om
flygdagen i Ljungbyhed nu på söndag, se programmet via vår
Flyin-lista
>>> . Även deras hemsida
är värd ett besök. Här finns en del fina länkar
till Gripen filmer mm.
2010-09-01
Claes Hermansson klar PPL-pilot 1/9:
2010-09-01 Claes Hermansson
flög upp i dag med godkänt PPL-cert för Olle Bertilsson.
Vi alla i klubben njuter med honom och gratulerar! /Ulf H genom ATr
2010-09-01
Reagera nu och påverka frågan om allmänflygplats i Stockholm:
2010-09-01 Rolf Björkman:
I
det förra meddelandet försökte jag få er att stötta
oss i strävan att få till en ny flygplats i Stockholmsregionen.
Ni som hörsammade, tack för det! Men 170 svar gör mig lite
besviken. Jag hade väntat mig 1000 minst. Efterlyses ditt stöd
enl nedan:
2010-08-30 Rolf Björkman
efterlyser manifestation som stöd för allmänflyget i Stockholm
sedan Barkarby är nedlagt: Han föreslår att du sänder
ett mejl till rolf@ksak.se . Skriv
i ämnesraden "Allmänflygplats i Stockholmsområdet". Klistra
in ett av följande tre meddelanden. Skriv under med ditt namn och
adress eller telefonnummer. Sänd gärna även meddelande 1
till dina vänner och be dem bidra med sitt stöd (smidigast kopiera
länken till detta notat och sända vännen: http://www.krfk.se/arkiv_pagang10b.htm#100830
)
Alternativ 1: Jag är inte
själv pilot men jag anser att det är viktigt att det finns flygplatser
för allmänflyget i Stockholms närhet och att nedläggning
av Tullinge och Barkarby som klubb- och allmänflygplatser inte borde
ha fått ske utan att ersättningsflygplatser funnits. Nya flygplatser
bör därför byggas snarast.
Alternativ 2: Jag är pilot
och bor i Stockholmsregionen. Jag anser att det är viktigt att det
finns flygplatser för allmänflyget i Stockholms närhet och
att nedläggning av Tullinge och Barkarby som klubb- och allmänflygplatser
inte borde ha fått ske utan att ersättningsflygplatser funnits.
Nya flygplatser bör därför byggas snarast.
Alternativ 3: Jag är pilot
men bor inte i Stockholmsregionen. Däremot anser jag det vara självklart
att jag skall kunna flyga till huvudstaden. Jag anser att det är viktigt
att det finns flygplatser för allmänflyget i Stockholms närhet
och att nedläggning av Tullinge och Barkarby som klubb- och allmänflygplatser
inte borde ha fått ske utan att ersättningsflygplatser funnits.
Nya flygplatser bör därför byggas snarast.
/Rolf Björkman via ATr2010-08-23
Kjell-Åke Hurtig avliden:
Tomie meddelar att Kjell-Åke i dag plötsligt och oväntat
avlidit i hemmet. Han har varit noga med att besöka klubben varje
torsdagseftermiddag, och även i övrigt varit aktiv och ständigt
närvarande i klubbhuset. Då han varit medlem i KFK sedan 50-talet
är det många medlemmar som nu saknar hans trygga vänliga
närvaro. /ATr
2010-09-14
Om Bertil Gerhardts Spitfirehaveri:
2010-09-14 Rolf Björkman:
Om du vill sända dina kondoleanser med anledning av Bertil Gerhardts
bortgång kan du klick på denna länk.
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Tragisk-olycka1
. Kondoleanslistan nås via sidan för att sända egna kondoleanser.
Den är mycket lång vilket visar hur uppskattad Bertil var. Hälsningar
Rolf Björkman
2010-09-01 Rolf Björkman:
Den allra senaste informationen modifierar det tidigare meddelande något
och stärker känslan av att allt inte stod rätt till med
Bertil Gerhardt vid landningen på Tynset i Norge. Han gjorde inte
en träningsflygning över fältet som jag skrev utan gick
direkt in för landning. Snarare forcerades landning vilket tyder på
att det brådskade att komma ner. Landningen skedde in på halva
banan som var 900 meter gräs. Piloten hjullandade. Han brukar alltid
trepunktslanda. Efter landningen har flygplanet rört sig i en rät
linje från sättningen till avåkningen ut i en åker
vid sidan av banans slut utan försök till kurskorrigering från
pilotens sida. Personer närstående Bertil kan bara dra slutsatsen
från dessa olika iakttagelser att han vid ankomsten för landning
på något sätt hade en nedsatt fysiologi. Till skillnad
mot vad som tidigare meddelats omkom piloten omedelbart vid rundslagningen.
Sista ordet lär inte vara sagt om detta haveri. Det har väckt
väldigt liten uppmärksamhet i allmänna media medan hela
Flygsverige talar om detta och vill på alla sätt hedra denne
den förmodligen störste av våra uppvisningsflygare.
2010-08-30 Rolf Björkman:
Vi
har tidigare orienterat om det tragiska haveriet med Biltemas Spitfire
i Norge 21/8 där Bertil Gerhardt omkom. Den senaste informationen
direkt från Norge säger följande. Efter flygning från
Sverige till Tynset i mellersta Norge gjorde Bertil en träningsuppvisning
över fältet och gick sedan in för landning. Han kom in med
hög fart och höjd över banänden. Sättning skedde
ca 450 m in på den 900 m långa gräsbanan. I slutet av
banan gick flygplanet av banan åt vänster och slog runt. Piloten
avled kort efter haveriet. I vanliga fall skulle jag ha sagt att detta
var ett typiskt haveri där piloten borde dragit om. När det gäller
Bertil Gerhardt tror jag inte att detta skulle vara ett riktigt påpekande.
Om allt stått rätt till skulle han inte ha kommit in på
en så kort bana på annat sätt än med rätta värden
över banans början. Om han ändå skulle ha gjort en
felaktig inflygning så hade han inte accepterat sättning in
på halva banan utan dragit om. Alla piloter, hur erfarna de än
är, kan göra felbedömningar men jag och många med
mig känner att något annat måste ha påverkat. Vi
får se om utredningen kan komma sanningen närmare.
2010-08-23 Rolf Björkman
kommenterar: Bertils sista flyguppvisning blev på Stockholms
Flygfestival på lördagen. Senare flög han till Tynsets
flygplats i Mellannorge för att delta i en flyguppvisning på
söndagen. Vid landningen hände något som gjorde att flygplanets
landställ kom utanför banan åt vänster. Följden
blev att flygplanet slog runt och hamnade på rygg och Bertil omkom.
Vad som egentligen orsakade avåkningen är inte känt. Det
har funnits många rykten. Bl a han nämnts ett tidigare fel på
landstället. Vid förbiflygningen på Gärdet tog Pilot
Briefings fotograf Robert Björkmana foton som visar att det vänstra
landstället hänger delvis ute. I Norge har man sagt att man inte
tror att det fanns något samband. Videoupptagning ger inte vid handen
att landstället varit felaktigt, bild på flygplanet på
rygg visar båda landställen intakta. Den norske haveriutredaren
har sagt att han inledningsvis inte tror på ett samband eftersom
man vände flygplanet och kunde rulla in det till en hangar utan problem.
Detta är för Flygarsverige en stor förlust. Bertil Gerhardt
var den meste flygaren man kunde tänka sig och hade flugit det mesta.
Han hade över 30.000 flygtimmar. 2008 utsågs han till Årets
Flygare av KSAK och fick vår förtjänstmedalj. /Rolf Björkman
2010-08-22 Rolf Björkman
rapporterar från flygdagarna på Gärdet: Stockholms
Flygfestival blev en dundersuccé. Det blev en fin manifestation
för det ideella flyget och för Stockholmsproblematiken med flygplatsbrist.
De utställare jag talat med har fått mycket god respons. Som
exempel kan nämnas Swedish Ultrflyers där flygdagarna genererade
drygt 70 kontaktblanketter. Av dem sorterar drygt 40 under kategorin "Intresserad,
vill bli kontaktad." Bosse Danielsson ansåg sig ha fått avsevärt
fler namnunderskrifter för en allmänflygplats än han förväntat
sig. Publiksiffran är omöjlig att fastställa i och med att
det var ett gratisarrangemang men vissa bedömare har nämnt 50.000.
Mikael Carlson genomförde inte mindre än sex flygningar med Tekniska
museets Blériot varav den sista i ganska så stark och byig
vind. Två av flygningarna var förträning och pressvisning.
Nu är flygplanet inställd i museet hel och fin och skall enligt
planerna inte flygas någon mer gång. Flygplanet var av exakt
samma modell som det flygplan Carl Cederström flög på gärdet
för 100 år sedan. Detta skedde under en flygvecka på Gärdet
arrangerat av SAS som senare bytte namn till KSAK. Vi i KSAK har således
haft nöjet att stå som huvudansvariga för två arrangemang
med 100 års mellanrum där man flugit samma flygplanstyp båda
gångerna. /Rolf Björkman
2010-08-20
Lars Peterssons vädertips:
Lars föreläser meteorologi
för KFKs flygelever. Han har därmed anledning följa med
och värdera den snabba utvecklingen av vädersajter på nätet.
Se hans vädertips på tipssidan >>>
.
2010-08-16
Rapport från öppet hus 14/8:
Vi kom igång efter någon
timmes väntan eftersom molnbasen började på 200 ft. Sen
hade vi tur! Det regnade överallt utom i Everöd. Alla som ville
fick flyga. Det blev elva flygningar och några av dessa är blivande
elever. /Allan L
2010-08-14
Klubbpärmarna för AIP o NOTAM förvinner nu:
Ulf meddelar att klubbens pärmar
för AIP och NOTAM nu spelat ut sin roll och vi avslutar denna prenumeration
för att ersättas med motsvarande onlinefunktioner.
Vi behöver massor av frivilla
till våra flygdagar på Gärdet i Stockholm 21-22 augusti.
Om vi inte får dem måste vi begränsa eller ställa
in flygningarna som berör marken vilket vore katastrofalt och naturligtvis
inte får hända. Hoppas du kan göra en ideell insats för
flyget och ställa. Vi satsar ju hela detta arrangemang för att
göra reklam för flyget och för flygplatsfrågan i Stockholm.
Det är gratis inträde så vi har minst sagt ont om pengar
för administrationen. Gör din insats, snälla du! Anmäl
om du kan ställa upp lördag 09-18 eller söndag 09-16 eller
båda dagarna. Ring Ulla Bornholm 08-764 60 95 eller ulla(AT)ksak.se
och ange mnamn, telefonnummer och när du kan vara med.
Vi har nya mailadresser på
KSAK: förnamn(AT)ksak.se Allmänna meddelanden
kan sändas till info(AT)ksak.se De gamla adresserna fungerar
ett tag till.
Idag har jag fått besked
att markeringana är klara till stråket. Då är min
tanke att märka ut nu på lördag så att rampen sedan
klipper dessa områden under kommande veckan.
Lördagen den 21 /8 kl 0800
vill jag ha hjälp med utläggningen. Meddela mig senast 19/8
om du kan hjälpa till. Min tel är 044 - 24 26 87 (hem), 044 -
24 28 52 (arb), 0706 - 70 79 74 , eller e-posta till tomie.svenre(AT)hotmail.com
. Vi ska slå ner 168 spikar som ska hålla fast plåtarna
så om någon kan ta med en mindre handslägga är
det bra. Frukost först på klubben 0800.
(OBS 31/8 stängs stråket
om vi inte är klara med jobbet. Men som sagt vi ska vara klara en
vecka innan ...)
/Tomie S
2010-08-10
Nya datormusen:
Den gamla datormusen var utsliten
och vi har köpt ny. För den händige finns här info
om den
nya datormusens funktion här
>>> (skannat till wordfil).
2010-08-04
Vi diskar efter oss på klubben!:
På förekommen anledning
vill vi meddela att vi inte har någon mamma som diskar och plockar
iordning i köket i klubbstugan. Vi killar måste hålla
iordning själva! Lämna kök och toalett i det skick som du
själv vill bli mött. Vi flygare ska vara lika nogranna i klubbstugan
som vi är med våra flygplan. Styrelsen /Ted
2010-08-03
Gästjour på klubben:
Hittills har främst Jan och
Filip skött ankommande gästflyg till KFK. Det är nu gags
att börja ett gästjoursystem med klubbens medlemmar. Syftet är
att kunna ha en person per vecka som skall vara beredd att ta emot telefonsamtal
och gästande plan mm.
Som gästjourmedlem erhåller
man ett reducerat timpris på planen med - 200 kr den aktuella jourveckan.
Krediteringen för utnytjad flygrabatt tillgår så att den
som flugit och ska ha jour-rabatten
kontaktar
Martin efter utförd(a) flygning(ar) så krediterar han medlemmen
detta.
Tidsperiod: Gästjourperioden
sätts till mellan fredag kl 08.00 till nästkommande fredag kl
08.00. Bakjour är nästa veckas jourmedlem som vid evt
hög belastning kan kontaktas om tillgänglig.
Gästjourlistan
excelfil (via
medlemsinloggning, info här)
uppdateras månadsvis av Anders. Du kan alltså lätt överlämna
ett kommande gästärende då du går av ditt pass, eller
om så önskas själv programmera om vidarekopplingen på
jourtelefonen till nästa, se nedan.
Som gästjourmedlem kan du
nå alla jourmedlemmar via gruppadressen gastjour(AT)krfk.se .
Särskild
mobiltelefon har införskaffats som
jourtelefon med kontaktkortsabonnemang via Telenor. Telnr: 0734 – 42 68
60 . Det är detta nr gästpiloten söker oss på.
Den förvaras på expeditionen. Handhavandeinfo finns via medlemsinloggning
här >>> ( medlemsinloggning info
här) . Det kan vara lämpligt att vidarekoppla den till ditt
eget telnr.
Medlemmar intresserade att deltaga
som gästjour anmäler sig senast den 14 augusti till Anders
på adr anders.tronnberg(AT)gmail.com eller pr tel 044 - 24 05 90,
0704 - 83 88 80 .
Diskussionsforum för gästjourmedlemmar
kan gärna föras genom nya gruppadressen gastjour(AT)krfk.se där
hittlillsvarande medlemmar samt undertecknad finns med.
/ATr
2010-08-03
Filip N lånar ut bil till gästpiloter:
Fredag den 6 augusti ställer
Filip Nilsson en bil (Mazda årsmod 1990, OMU 906) på klubben
för uthyrning till hugade gästpiloter. Vi gör nu en testperiod
för att se att det fungerar. Hyrpriset är 24 Euro /24 timmar
+ tankning. Meddela direkt till Filip Nilsson +46 706 08 41 00 eller info(AT)ivoklack.se
. Bilnyckeln hänger i nyckelskåpet. Bilen är halvförsäkrad
och Filip lånar ut den till piloter.
Från Martin: Hej roteflygare!
Måndag till torsdag vecka 37 blir det tillfälle att avsluta
rotekursen. Passen är kl 16.00 – 17.30 samt 17.30 – 19.00 . Kontakta
din rotekompis och bestäm tid. Maila sedan till Ted som bokar in.
Flygplanen är redan reserverade. /Martin
Med inloggning (du måste
vara medlem i eaa och ange ditt medlemsnr som användarnamn) får
du dessutom tillgång till: meny Flygplan x-klassade och egentillverkade
UL. Meny Biblioteket nu utvidgat med Medlemmar, Blanketter, Haverirapporter,
EAA försäkring, EAA-nytt, mm. /ATr
2010-07-28
Dagens småflygplan för framtiden:
Dagens småflygplan
som pekar mot framtiden finns bland klasserna UL, VLA, och ELA. De kombinerar
goda prestanda med låg bränsleåtgång, miljötänkande
och bekvämlighet. De som annonseras mest idag är:
Shark UL. Shark kombinerar
extrem prestanda med komfort och aerodynamisk nytänkande.
Tomotoaviation
med CTLS SE-MBV, Sveriges första ELA (LSA) flygplan.
2010-07-27
DZ tändningslås är åtgärdat:
2010-07-29 DZ har nu bytt tändningslås,
därmed är broblemet med nyckeln borta. /Tomie S
2010-07-27 DZ tändningslås:
Som upplysning, nyckel går att ta ut i läge R. SE TILL ATT NYCKELN
ÄR I LÄGE OFF NÄR NI DRAR UT DEN /Tomie S
2010-07-25
Flygdagböckerna bokas nu i 5-min-perioder:
I dag har vi på klubben redigerat
flygdagböckerna så de stämmer med datorn. I fortsättningen
loggar vi tider med 5 min perioder, kolla efter loggning så det stämmer.
/Tomie Svenre
2010-07-24
Rapport från "Pinch Hitter"-utbildningen:
Fyra st glada och förväntansfulla
damer kom till Pinch Hitter teorin den 15/7. Förutom att vi lade grunden
till flygpassen hade vi frågor i massor som vi också fick svar
på. Naturligtvis bekantade vi oss med "cockpit" på våra
flygplan. Nu är det dax för flygning i veckan som kommer (v30).
/Christina Hagelborg - Pinch Hitter deltagare.
OBS:
Med denna sökmotor kommer du fram till resp sidas översta del
, sedan får du själv hitta fram till rätt rad på
sidan, exv med vanligt Explorersök
på svarssidan med tangenttryck "Ctrl + F" och skriva in hela eller
del av ditt korta sökta ord igen.
Senaste indexeringav
hela hemsidan gjord 2012-07-19
2010-07-23 Skapat sökmotorn:
Då
innehållet på hemsidan efterhand blivit allt omfångsrikare
har jag nu kompletterat den med en sökmotor. Du finner den även
från blå huvudmenyn ovan. Du får en svarslista på
ditt sökta ord/mening. Då du klickar vidare här leds du
till resp sida med den sökta frågan. /ATr
)
2010-07-21
Kom ihåg avfuktare, resp tvätta planen efter din flygning:
Kom ihåg avfuktaren!
Var på klubben i dag o ser att avfuktaren går fast att det
inte finns några flygplan. När båda pa28 är ute,
stäng avfuktaren!
Sen vill jag också påminna
om att tvätta efter flygning det är tyvärr si o så
med detta. Vissa får ofta tvätta efter ANDRA tänk på
det.
/Tomie S
2010-07-20
Grattis till Mårten Perssons EK!:
Mårten Persson får
Svenska Flygfält efter genomförd EK flygning 20/7 av Flygklubben
genom Ted H. Grattis säger vi alla. /ATr
Anders T har fög upp med
RV6: SE-XZZ. Såg massor av gamla deltagande veteranbilar, och jättestor
utemarknad för bilprylar. Något mindre var inslaget av tillresta
flygbesökare. Utställare var Flyghistoriska föreningen i
en av de tömda hangarerna. Även Flyget i Sverige 100 år
hade en utställning. Ur flyguppvisningsprogrammet klipps:
En DC3:a demonstrerar kortfältslandning
300 m.
Bengt Andersson avancerar med
Pitts S2
Micael Carlsson flyger med
sin Blériot Xl
Kjell Nordström showar
med Harvard
Sten Svensson med sin berömda
T 28 Trojan
Åke Jansson klarar 300
meters kortfältslandningar med sin gamla pålitliga DC-3 ”Congo
Queen”
Jan Emilsson avancerar med
Sukhoi.
Vi kommer också att få
se fyra kamoflagemålade Piper L-4 Cubar med D-dags stripes i formation
och några mer överraskningar i rockärmen.
Sammanfattningsvis en härlig
sommartur med tillhörande obligatoriskt sommarbad i en av de 5 badvikarna.
Kristallklart vatten minst 22° varmt, härligt! Vi kommer gärna
tillbaka. Mera info finns via flygklubben
i Varberg >>>
Nästan hemma igen över Hässleholm /ATr
2010-07-14
Tackmail från våra engelska gästbesökare:
From: Remohca(AT)aol.com . Subject:
Engelskt besök på ESMK: Hi and thank you so much for your
assistance at Kristianstad and as you can see we were able to depart yesterday.
We did encounter some bad weather SW of Malmo but squeezed thru' and arrived
safely at Maribo. Then departed to Eelde at 3 to 4000 feet. Night
stopped at Eelde and travelled back to UK via Oostende, mostly at 3000
feet. Stopped for fuel and crossed the channel at 4000 feet and once over
the UK slowly descended due weather to 800 feet at Southampton, thinking
we would have to divert to an alternate. We popped thru' and cloudbase
lifted to 3000 feet and all was OK to Bournemouth landing at 1310 UTC.
Oliver and are are pleased to say that it was a very good trip although
very tiring. Thank you once again for your assistance and that of Ted who
we met on Tuesday morning, and should you venture this way would be pleased
to meet you and offer assistance but i am afraid it wouldn't be to the
standard we received.
This trip was with respect
of the World Scout Jamboree in Sweden next year and there is a 'blog' on
http://www.ukist.co.uk/flight-to-sweden
if you care to visit. Best Regards /Richard and Oliver Micklefield
2010-07-14
Klubbdatorn är reparerad efter åsknedslaget och är nu piggare
än någonsin:
2010-07-14 Åskan gick via
telefonsladden och skadade modem, nätverkskort och den trådlösa
routern. Allt är nu bytt och internet har blivit betydligt snabbare
än tidigare. /ATr
2010-07-13 Det har åskat
nära klubben i dag. Därefter funkar ej internetuppkopplingen
i klubbstugan, Martin och Anders följer upp. Tag gärna
med egen laptop med egen uppkoppling om du vill kunna göra briefing/debriefing,
väder mm. Vi återkommer på denna sida då problemet
är löst. /Anders o Martin.
2010-07-13
Jenny har tagit vackra flygbilder på KDZ:
ESMK-ESTL-ESMK: Här är
länken
till kvällens bilder . Det blev en del fina bilder på
DZ i luften! /M v h Jenny
Lördag 10/7 kl 1000-1800 flyger
Åhus modelflygklubb åter med större modellplan på
ESMK. För evt ankommande gästflyg har Kristianstad Radio passning
på sedvanlig ESMK-frekvens 129.35 MHz. Se även http://www.ahusmfk.net
.
2010-07-06
Klubben gratulerar Filip N till UL-behörigheten:
Filip! Grattis till din utökning
av kompetensen med gårdagens godkända UL-behörighet. Visst
är det läckert att även få flyga den smäckra
Dynamicen! Ulf H och klubben gratulerar!
2010-07-02
Anmäl dig till "Pinch Hitter"-utbildningen nu:
2010-07-12 Kursstarten framflyttad
till kl 18 nu på torsdag. Hittills har 3 damer anmält sig.
Det finns plats för flera! Övertala din fru, man, sambo eller
vän i cockpit. Anmäl deltagande snarast!
2010-07-02 Ta chansen anmäl
dig eller din anhörig till utbildning av "Ersättare - Pinch
Hitter". Det kommer att ge mer glädje i framtida flygningar. Ted Hagelborg
håller i kursen såväl teoretiskt som praktiskt. Ted är
flyglärare på klubben.
Läs: "Plan för
utbildning av Ersättare - Pinch Hitter" här
>>>
Sista anmälningsdagen:
måndagen den 12 juli. Anmäl
på pinch@krfk.se eller ring
Ted H direkt på 0735 - 01 12 56, eller 044 - 24 85 11 .
Kursstart: torsdagen
den 15 juli kl 18.00 med 2 timmar introduktion på marken.