ARKIV PÅ-GÅNG 2006:

(Se även gamla artiklar tidigare år , 2006 och framåt,  denna sidas rubriklistning här >>> )
(Senast överst nedan:)


2006-12-28 Till Pågång 2007 - fortsätt här >>>



2006-12-21 God Jul till alla i klubben!

Nu är det jul, här i vårt hus
julen är kommen hopp fade rallan la
Piloter i rött, tomtar så sött, flyger omkring
Planet står så vitt  och grant på plattan
Planet står så vitt  och grant på plattan
Trallala lalla, trallala lalla, tralalla la, tralalla la la.

/Carin M


2006-12-06 JULTRÄFF LÖRDAGEN DEN 16 DEC:
I år blir det ingen julmat men däremot julfika mellan klocka 12 och 15. Vi bjuder på gröt och glögg och kaffe. Ingen föranmälan behövs. Välkomna. /Ulo Pääbo
 
 
 

Bildedit /Jenny
 
 
 
 
 
 


2006-12-18--19 Besök av en UL- Seamax på klubben:
 SE-VKU - ett UL-amfibieplan av typ Seamax övernattade på klubben under leveransflyg från Roskilde till slutdestinationen i Söderhamn.
Den som var på plats fick se ett mångsidigt och intressant UL-plan av modernaste snitt. Otroligt med all denna funktionalitet i ett litet UL-plan.
Efter övernattning i Åhus avresa så snart dimman lättat tillräckligt. Här tillsyn före flygning vilket även innebär inspektion av motorn, en 100 hästars Rotax.
Lennart Forsmark gör en snabb sista genomgång inför avfärd.
Kl är 10 och taxar ut till bana 01 för start mot Barkarby. Sammanfattningsvis ett besök av ett mycket spännande plan som förenar gammalt koncept med modern teknik och material. Typen bidrar till att ytterligare sätta focus på den allmera konstgjorda gränsen mellan UL och normalklassat flyg. 
Lennart är UL-instruktör och har flugit UL i Barkarby sedan 80-talet. Det är spännande att lyssna på en initierad pilots synpunkter. Exv tog han upp att Schengenland innebär tullunion, dvs jag behöver ej tullanmäla mellan sådana länder. Nya EU-länder som ej är med i Schengen har tullgräns även inom EU vad vi förstår, exv vid resa till/från Tjeckien. Innebär att du tullar ut från tullflygplats i Tyskland innan du fortsätter till Prag. Vad gäller internationellt UL-flyg till Tyskland räcker det med ATS-färdplan som enda formalia. Vad gäller Danmark är det helt speciellt. Det är förbjudet att flyga svenskt UL i danskt luftrum utan ansökan och tillstånd i mycket god tid. Utan tillstånd kan det bli mycket dyra böter. Se . Belgien har liknande problematik men gäller bara landning, att flyga genom luftrummet lär gå utan ansökan.

Se i övrigt gärna en artikel i Pilot Briefing 3/2005 där importören Lennart Forsmark beskriver planet - hans företag heter i AirMax med hemsidan http://www.fly4fun.nu/där filmer visar på prestanda och egenskaper. Eller kolla en reseberättelse via Kungsbacka UL-flygklubb . /Anders Tr
 
 
 
 
 
 
 
 


2006-12-06 Medlemsavgift 2007:
Hej på Er aviatörer. Nu när höstrusket drar fram och håller oss i ett stadigt grepp tryckta mot moder jord så kan det ju vara trevligt att blicka fram mot nästa års trevligt flygupplevelser. Som vanligt gäller att man inte flyger innan medlemsavgiften är betald. Styrelsen har beslutat att justera avgiften för 2007 något. Huvudmedlem betalar 1 250 kr. Gästmedlem betalar 850 kr Stödmedlem betalar som tidigare 100 kr. Den fasta avgiften är som tidigare 3 000 för helår eller 1 500 kr / halvår om man så vill. Eleverna betalar ingen fast avgift. Som vanligt får man guldstjärna av kassören om man betalar innan årsskiftet. /Martin
För uppdaterade detaljer se  /ATr

2006-11-27 Uppvärmning av klubbstugan:
Hallå på Er. Klubben har investerat i en luft-luft värmepump som från och med idag sitter uppmonterad i klubbstugan. För att vi ska kunna sänka våra uppvärmningskostnader så är det viktigt att fortsättningsvis när siste man/kvinna åker från klubben trycker ner värmen till 16 grader. Fjärrkontrollen sitter vid ljusknappen som är placerad vid tidningsstället. Plocka upp fjärrkontrollen, rikta den mot värmepumpen och tryck på \"ner-knappen\" tills displayen visar 16 grader. Ett pip ska höras från värmepumpen som en bekräftelse. När ni kommer till klubben får ni givetvis dra upp värmen (20-21 grader brukar vara lagom). Ha det bra. Hälsningar /Martin


2006-11-23 Ett gott skratt förlänger livet:
Skrattvideon på lille Wille som skrattar hör egentligen ej hemma på denna flygsida, men ändå, nästan lika roligt som att flyga. Så jag länkar till den svenska videon som just nu gör segertåg i hela världen. Titta och njut! /ATr

2006-11-23 Stadgar för Kristianstads flygklubb:
Stadgar för Kristianstads flygklubb antagna sept 1994 finns utlagda på denna sida för medlemmar under medlemslogin, klicka -knappen längst upp till höger, användarnamn: medlem, lösen: har du fått på klubben.
2006-11-19 Nytt på säkerhetssidan:
Påminnelse om säkerhetssidan, se . Jag har nu lagt ut tips om några övningar som man kan göra för att öka säkerheten (se gul text) /mvh Jenny
2006-11-18
Emelie B har gjort två uppflygningar idag, två-motor och IR, och helt utan anmärkningar. Vi gratulerar Emelie till de nya behörigheterna!!!!!!! /Styrelsen
 
 


2006-11-09 Nytt filmklipp från Kristianstad Airshow 2006 on line:
Hej allesamman! TeamM har släppt ett filmklipp från kommande (?) film från Kristianstad Airshow 2006. Kort men sevärt! Ha det gott i höstmörkret! /Hans Pålsson
Filmen länkas in på vår filmsida:
2006-11-07 Grattis Daniel till EK:
/Jenny


2006-11-03

Det har varit så många tråkiga haverier den senaste tiden så jag tror att vi alla kan må bra av att ha en flygsäkerhetsträff. Stefan Siggelin är inte bara en erfarenpilot och flygledare utan också en bra och sansad berättare, så jag tror att vi alla kan ha stort utbyte av kvällen. /m v h Jenny.
PS: Titta gärna då och då på Jennys sida för  .
 
 
 
 
 
 
 
 


2006-10-28 Jenny skolar PPL med DZ:
Jenny skolade med Sven idag och gjorde bland annat två landningar på Sturup. Härliga bilder via flygjennys sida.
Tips: Du behöver inte klicka på pilen du kan klicka var du vill på bilden så växlar den till nästa.
2006-10-25 Fler bilder på SE-XFP:
Hej, den mullrar fint den nya hangargästen! några bilder på skönheten kan ni se här på flygjennys sida (miljöklassning är förmodligen ett betydligt senare fenomen) / m v h Jenny
2006-10-10 SE-XFP, tillökning i hangaren:
Stort GRATTIS till de tre lyckliga nya ägarna av en Zlin 226, SE-XFP, som igår landat hemma på klubben och som nu gör flygplanparken i KFK än mer intressant! De tre är Ulf Hansson, Bo Magnusson och Peter Skoglund. Jag vet ej om det figurerar något foto på just XFP, men för den som undrar hur en sådan tingest ser ut, är här en länk till en faslig massa Zlinar av samma typ (bilderna är klickbara):
Namnet kommer sig av att om man oförhappandes zlinter på roderkontrollerna i luften, så gör den konstiga krumbukter. Det kan man göra max. 226 ggr. på en dag innan man mår illa. En annan trevlig omständighet är att det nu blivit en majoritet av Sporrhjulsflygplan i hangaren!! (Och är inte det en sporre för Everöds SporrFlygEntusiaster och för KFK, så säg....) MVFlygH, /Per F.

Tillägg: Hej, Här kan man hitta en bild på just denna individ: http://www.eaa.se/flygandeXmain.htm , eller direkt till bilden här. /Anders Bonder
Tillägg2: Tips - Gör XFP-bilden till desktopbakgrund: På din Pc tar du fram bilden på XFP. Högerklicka sedan bilden och väj göra till desktop (funkar för Pc). Om desktokpbilden blir liten kan Du sträcka ut den till att fylla hela dektop genom att högerklicka desktop, välj Egenskaper, välj fliken Skrivbord, Position välj Anpassad. /Anders Tr



2006-09-23 Reseberättelse VPF till Tyskland:
22/9 gjorde Anders Tr en endagstur till Güttin på Rügen, se

2006-09-23 Bensinpris för Euro-gäster:
Info om bensinpriset: Om det kommer någon utländsk pilot som vill köpa bensin och betala med Euro så är priset 1.30 €/liter. Som ALLTID är det kontanter som gäller om det kommer någon utifrån och vill köpa bensin av oss. /Martin


2006-09-15 Hangarfest 23/9 påminnelse:
Hej flygare. Påminner att senaste anmälningsdatum för hangarfesten är  onsdagen den 20 september. Lite förtydligande kanske är på sin plats. Anhöriga (respektive partner är givetvis också välkomna att deltaga i festen) Kommiteen. /Tomie Svenre
Meddela tomie(AT)telia.com
2006-09-12 Skolbokningar som försvunnit:
Det verkar som flertalet av skolpassen bokat av elever har \"försvunnit\" i det fördålda efter uppdatering i bokaplan. För att dessa ska bli synliga igen så måste de bokas av och bokas på nytt. För att slippa missförstånd bör detta göras. /Fredrik P W
2006-09-08 Jenny rapporterar från Duxford flygmuseum i England:
Hej. Jag har lagt ut ett album med 240 bilder från mitt besök på flygmuseet i Duxford från den 1-3 september. Bilderna är tagna under tre dagar och en del flygplan återkommer ett antal gånger men jag tror inte man kan se för många bilder på Spitfire... så håll till godo. Det var ett minst sagt minnesvärt besök! Att bli överflugen av en hop spitfire lämnar nog ingen oberörd, och att jag sen fick besöka två andra favoriter Catalinan och Concorden gjorde inte besöket sämre. Det hade varit roligt om vi kunde åka över ett gäng nästa sommar - jag återkommer med mer information när jag fått mer fakta om de olika flygdagarna i Duxford 2007. /m v h Jenny
PS Se även länk till Duxford flygmuseum. /ATr

2006-09-07 Helene R i Kristianstads Twr meddelar att "reducerad separation" försvinner:
From: helene.rosenqvist(AT)lfv.se
Sent: Thursday, September 07, 2006
Subject: Reducerad separation

Hej på er piloter och flygentusiaster! Hoppas allt är bra med er och att ni fick tillfälle att njuta av våra flygdagar förra helgen, som deltagare eller besökare. Jag skriver till er i ett ärende som ni kanske redan känner till. I så fall är detta ett förtydligande. För er andra är det nyttig information. Fr o m den 1 september i år utgick en av våra separationsformer: "Reducerad separation". Detta p g a att det var en svensk regel och vår strävan att ha samma flygtrafikregler inom hela EU-regionen gjorde att den togs bort.
"Reducerad Separation" innebar att vi mellan startande & landande VFR-flygningar kunde i gynnsamt väder ha kortare avstånd än annars. Nu utgår alltså denna regel vilket innebär att våra separationskrav skärps. Detta i sin tur medför att ni piloter kan vid vissa tillfällen förvänta er en något längre väntetid vid samtidig start & landning av VFR-flygningar i fortsättningen. Ni kommer dock förhoppningsvis inte märka någon större skillnad. Har ni några frågor är ni välkomna att ringa mig. Må gott och tänd många ljus nu när mörkret närmar sig. Vänligen, Heléne Rosenqvist LFV, ATS Kristianstad 044-23 88 58, -59


2006-09-04 Höstens landningsövning:
Hej alla flygare i KFK! Vi är inbjudna till hangarfest den 23:e september, vilket som vanligt kommer att bli jättetrevligt, naturligtvis. Jag tänkte att vi skulle kunna kombinera den här festen med en landningsövning till i höst, nu när säsongen närmar sig slutet. Eller som byfånen sa, när han kom flera timmar för tidigt till ett kalas: "Dan var ju ändå förstörd." Således: Jag har bokat båda kärrorona den 23:e september mellan kl 10:00 och 15:00. Ta med headsetet och flygardojorna och kom ut då så kör vi vardera tre landningar på stråket 01/19. Det blir lika som i våras: En bedömningslandning och två motorlandningar varav en över hinder. Lägg märke till att vi kallar det landningsÖVNING! Ingen förhandsanmälan behövs, utan det är bara att komma ut. Väl mött hälsar Tommy J.

PS Även elever - gamla som nya - kan ha nytta av att komma, det är lärorikt att åka med eller att se på. /Jenny 060906


2006-09-04 Hangarfest den 23 september:
Flygdagen är inte slut förrän vi haft en efterfest och den tänker vi hålla på klubben. Alla som ställde upp för klubben och gjorde flygdagen möjlig (medlemmar och anhöriga) inbjuds att deltaga. Vi hade tänkt dra igång på lördag eftermiddag vid 15 tiden med fika och flygsnack, därefter sätter kockarna igång grillarna. Under kvällen visar Jenny bildspel från flygdagen. Alla som har egna bilder att visa ta med dessa. Mat och kaffe med tilltugg bjuder vi på, men starkare saker att dricka får ni ta med själva. Välkomna till en trevlig eftermiddag i glada vänners lag. Tänk på att ta med varma kläder vid kallt väder. /ülo
OBS Meddela tomie(AT)telia.com senast onsdagen den 20 september hur många som kommer till festen så han kan planera inköpen. /Tomie S

2006-09-03 Spaka-själv-dagen blev succée:
(Bilden klickbar till marknadsgruppens spaka självsida)
Trots litet marginellt väder med en del turbulens och moln var det många som sökte sig ut till klubben för en första flyglektion och testrunda med lärare. Så fort molnhöjden drog sig en bit över 1000 fot satte vi igång och första "eleven" var i luften kring kl 10. Vi hade även besök av ett par familjer där hela familjen avser börja flygskolning... Det kan man kalla rätta virket! Vi tackar även lärarna och främst Ola Å för en svettig dag. För dem som ej hans med i dag har läraren Mathias S bokat in kommande söndag 10/9 för fortsatta spaka själv-lektioner.
Alla nya pilotelever hälsas härmed varmt välkomna till klubben. För Er del kan Ni läsa vidare på skolsidan, klicka vänstermenyknappen . Marknadsgruppen /Anders Tr
 
 


2006-08-30 Oj vilken makalös helg det blev..... vackert väder och en otrolig flygshow:
Jag ville bara skriva några rader för att tacka alla fantastiska medlemmar och deras anhöriga som ställde upp och slet i våra tält. Jag har sällan sett en sådan uppslutning. Jag kan också meddela att vi sammanlagt drog in smått otroliga 208 407 kr. Nu väntar jag på några saftiga räkningar innan jag återkommer igen med vad vi får över när allt är betalt. Det tar nog några veckor skulle jag tro. Är det någon som är nyfiken på vad ett visst tält sålde för så hör gärna av er till mig. Än en gång ett jättestort tack till alla ni som jobbade och slet i helgen. Lova mig att ni hälsar och tackar era anhöriga som ställde upp för klubben. Vi gör väl om detta om två år eller?????????????????? Sköt om er. /Vänliga hälsningar Martin Malm
Se Team Ms film från uppvisningsflyg med Vampire här:


2006-08-19 Spaka-själv-dagen närmar sig, se marknadsgruppens sida för spakasjälv.

 



2006-08-16 Grattis Karl-Erik till EK med VPF!

Karl Erik Eriksson tog sin EK flygning med VPF med glans 16/8 och vi var några på plats som tog emot honom efter landningen. /Jenny
Förklaring EK = Enkel Kommando, dvs första ensamflygningen ... , (den känslan går knappast att beskriva!)

2006-08-08 Klubben byggs ut:

Det är mycket aktiviteter på klubben just nu och en tapper kärntrupp har snart byggt färdigt den nya uteplatsen, och mitt i allt arbete har de minsann hunnit med att montera upp en ny fin vindstrut! Nu kravs det bara att vi alla hjälper till på flygdagarna!!!
/Jenny
2006-08-07 Skolbokning, Fredrik P Werneskog ny organisatör:
Fredrik P Werneskog samordnar kontakten mellan lärare och elever så att bokning av skolpass blir lättare, se eller .

2006-08-03 Skolbokning, Matrin tar nytt grepp:
OJ OJ OJ vad konstigt det har blivigt när elever och lärare ska boka skolning. Efter att jag idag pratat med Ulf och Henrik vill jag nu förklara hur ALLA lärare OCH elever ska boka i fortsättningen: För att förklara det snabbt så ska ni göra precis som i gamla boknings systemet, d v s läraren bokar flygplanet och eleven bokar skolpass som ligger precis under SE-KDZ och SE-VPF. Svårare är det inte. Jag vet att www.bokaplan.se har ett eget sorts skolboknings system, men det verkar vara väldigt krångligt så vi gör på detta viset i fortsättningen. Är det några frågor får ni gärna höra av er till mig. Se  /Martin Malm
2006-08-02 Flygdagen:

Flygdagarna 26-27/8 närmar sig raskt. Medlemmar i flygklubben förväntas deltaga som funktionärer. Du som ännu ej har skrivit dig på anslagstavlan i klubben bör göra det nu! Eller så har du nu bekvämt möjlighet anmäla dig online här. Du har att välja på deltagande i någon av följande grupper:
  1. Lunchservering o frukostfika beredning, behövs 10 personer
  2. Korvgrillare kassapers bemanna grillstation, 30 personer
  3. Kaffekokare o övrigt i klubbhuset, 4 personer
  4. Försäljning läsk glass godis mm, 4 personer
  5. Försäljning tröjor mm, 2 personer
  6. Flygplansparkering, 4 personer
  7. Utställarservice, 2 personer
  8. PR Rekryteringsgrupp, 6 personer
  9. Sjukvård läkare
  10. Kurir, 2 personer
  11. Oförutsedda uppgifter, 5 personer
  12. Annat
Anmäl dig nu! För info se projektsida flygdagen . /Ülo

2006-07-29 Äntligen, bredbandet på klubben funkar nu!:
ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så har vi då till slut fått igång vårt bredband i klubbstugan. Ett JÄTTESTORT tack till Anders Svensson som genom sina kontakter satte fart på Telias tekniker. Intruktion: Starta datorn om den inte är igång. Logga om som medlem, inget lösenord behövs. När datorn startat upp, dubbelklicka på Internet explorer-ikonen. Ingen inloggning till Internet behövs. Lycka till. /Martin

2006-07-30 Säkerhetssidan igen:
Du kollar väl vår säkerhetssida ibland (redaktör Jenny). Annars kan det vara lämpligt att du tittar in under menyknapp  .
I dag kom följande e-post: "Hej Jenny! Glad att jag ramlade in på dina sidor av en slump. Blev kvar här ett par timmar. Imponerad räcker inte som beskrivning av vad jag tycker. Är gammal f.d. privat- och yrkespilot, som varit runt på många gräsfält och asfaltbanor runtom i Europa genom åren. Slutade flyga -94 efter mer än 25 aktiva flygår. Har faktiskt inte varit speciellt flygsugen sedan dess . . . . men dina bilder och hela upplägget gjorde att jag nästan börjar tänka om!! Keep up the good work! Vilken kamera använder du? Mina bilder blir inte så bra som dina!? Snygg layout på sidorna har du också. //Bengt W. "
2006-07-27 Teknikkurs WT-9:
Rapport från teknisk kurs 060727 på vår WT-9 Dynamic finner du här: .

2006-07-27 Grattis Patrik till PPL-certet!:
Patrik klarade sin uppflygning i torsdags. Klubben gratulerar sin nya pilot. /Styrelsen
 
 
 


2006-07-27 Flygguide Danmark resp England:
Vill tipsa er som ännu inte upptäckt de behändiga flygguiderna över Danmark och Storbritanien: Länkar till respektive guide hittar du på min sida .

/m v h Jenny
 
 
 


2006-07-23 SDS reklamartikel för UL-B:
Artikel i SDS om UL-B-flyg från Söderslätt, trevlig läsning! /Johan K
2006-07-22 Nyhetsblad:
Du följer väl med och läser redaktör Johan Kihlanders nyhetsblad? Ett nytt (nr 2) har nu utkommit, se  .
2006-07-16 Den danska säkerhetsskriften OY-SIK:s temanummer om GPS:
Hej, Vill gärna tipsa er alla att vid tillfälle kika på den danska säkerhetsskriften OY-SIK:s temanummer om GPS!
Ni hittar den här. /m v h Jenny


2006-07-11--12 Sveriges 1:a Dynamic på besök:
Torbjörn Hansson från Troslanda flygklubb har besökt vänner i Åhus. Han kom tillsammans med dottern i Sveriges första Dynamic och landade tisdag 11/7 vid 11-tiden. Torbjörn är UL-instruktör på Troslanda flygklubb och har skolat in i storleksordningen 40 elever om jag fattade det rätt. Han har en hel del synpunkter på hur Dynamic funkar bäst. /Anders Tr

SE-VPF anlände till klubben idag och piloten fick kaffe och passageraren fick möjlighet att byta kläder och försågs med nya "kräkpåsar"... det hade tydligen varit en ganska skumpig färd. De blev hämtade av bekanta och om jag förstod det rätt så skulle de stanna till i morgon.  /Jenny
(bilden klickbar)
 
 
 
 


Tack Torbjörn för en trevlig och givande samvaro! På bilden drar Torbjörn med dotter iväg för att lämna mot Trosa sent onsdag e.m. 12/7. PS Vi får gärna titta in till Torbjörn på Troslanda flygklubb .  /ATr
(bilden klickbar)
 
 
 

Torbjörns placering av GPSmap196
(bilden klickbar)
 
 
 
 
 


2006-07-07 Restips, ny menypunkt:
Arbetsgruppen Information hälsar Lars Petersson välkommen som medarbetare. Han har ställt sig positiv till att förmedla litet av sitt rika kunnande på denna sida om resmål och restips för privatpiloter i Kristianstads flygklubb. Håll ögen öppna och kolla in på denna sida ibland. Kolla på knappen .
2006-07-01 Flygrestriktioner på Everöd sönd 9/7 och 23/7:
Påminns om beslut från luftfartsverket Dnr 171-230-95 att:             /ATr

2006-06-30 Exempel på helt tydlig skolbokning:
Skolbokningstest, exempel:
Hej Henrik. Ser att du testerbjuder flyglärartider återkommande måndag tidig morgon. Jag testbokar mig nu som pilotelev för dig 3/7. Jag tror inte att du reserverat ett plan? Jag bokar samtidigt VPF vilket går bra ändå! Resultatet blir nu tydligt för oss båda under meny Skolning, HA, samt syns även om man går in på meny Veckovis, VPF, och även på meny Dag, VPF. Skolbokningen är alltså nu helt tydlig för alla! Se även Bokaplaninfo. /Anders Tr
2006-06-29 Dags för medlemmarna att flyga in sig på Dynamic:
Nu har vi massor av flyglärare för UL. Det är dags för medlemmarna att flyga in sig !!! se kontaktsidan med lärare. Se även Anders första flygerfraenheter via  (användarnamn: medlem) eller direkt här. /ATr
2006-06-24 Nyheter från skolavdelningen:
Skolavdleningen hälsar ytterligare en flyglärare välkommebn till klubben! Det är Ola Åkerlund som tills vidare skolar PPL-elever, se kontaktsidan med lärare. /UH
2006-06-17 Nyheter från skolavdelningen:
Årets UL-elevkull har nu kommit igång bra med skolning på vår Dynamic. I och med att vi nu har fått ytterligare 2 nya lärare på UL-sidan är det även dags för de medlemmar som vill flyga in sig att kontakta lärarna om flygtider, se kontaktsidan med lärare.

2006-06-14 CD med info kring vår Dynamic:
För dig som är intresserad av vår Dynamic har vi fått en ny CD med info från levrantören lsas. Du  finner CD-innehållet online på medlemssidan som du når via (användarnamn: medlem) , se särskilt om EFIS DYNON.  /Anders Tr
2006-06-13 Att flyga in sig på Dynamic:
Min 1:a flygtur med Dynamic gav bra vibrationer och klar mersmak. Läs om mina erfarenheter efterhand. Läsningen riktar sig i än så länge till medlemmarna i klubben, och läggs därför under medlemssidan. Kolla vidare via (användarnamn: medlem) eller direkt här. /Anders Tr

2006-05-18 E-post via flygklubbens adress?:
Jag har nu tillgång till max 100 e-postadresser till klubben. Jag föreslår adresser enligt denna mall: förnamn.efternamn@krfk.se . Den som behöver en sådan e-postadress kan kontakta mig. Jag har även skapat ett par gemensamma adresser för klubben, se kontaktsidan. /Anders Tr
2006-05-18 för medlemmar i Kristianstads flygklubb:
Längst upp till höger har Du från i dag en inloggning avsedd för medlemmar. Här finns medlemsmatrikel. Hit har jag även flyttat styrelseprotokollen. Kommer Du på mer material som lämpar sig att lägga under denna inloggning så kontakta mig . /Anders Tr
2006-05-14 Tvätta bort flugorna!:
Hej flygare. Nu MÅSTE vi försöka att efter flygning tvätta bort all ohyra som fastnat på flygplanen.Detta MÅSTE även göras av elever. /Tomie Svenre


2006-05-05 Martins reklamaffischer för flygdagarna i augusti:
Hej på Er. Jag var inne på flygplatsen idag och hämtade reklamaffischer för flygdagarna i augusti. Vi tänkte sätta upp några av dom på de flygklubbar som vi kommer till under vår eskaderflygning om några veckor. Resten av affischerna har jag lagt på bordet med kartan och glasskivan ute på klubben. Om ni tänker flyga till någon av våra grannklubbar den närmaste tiden så snälla ni, ta med en affisch och be någon på den klubben att sätta upp den så att alla ser den. /Martin
2006-05-05 Rapport från mötet ATCC på Sturup 2006-05-03:
Vi var en liten tapper skara på 4 personer som mötte upp denna 1:a sommarkväll på ATCC på Sturup. Flygledare Jeanette Ultege föreläste en timme för oss och skingrade mysterierna i sin beskrivning av de 17 olika sektorerna. Därefter fick vi sitta med flygledarna Elisabeth (Planner), och Frida (Executive) i deras flygledning i en sektor. En sektor bemannas alltså med 2 flygledare, en Executive som samtalar med flygplanen, samt en Planner som coatchar och förbereder innan ett flygplan kommer in i sektorn. Man jobbar alltså i par där båda har samma utrustning: en stor fyrkantig radarskärm som visar sammanslagen information från ett antal radarstationer i Sverige, samt en datorskärm. Så nu vet vi bättre hur flygledning i sydsverige fungerar.

Kort info om ATCC:

Kort historik:
1935 ATCC Malmös historia inleddes när den första flygledaren i Sverige började arbeta.
1953 hanterade man 60 flygningar per dag.
1960 infördes radar.
1963 hanterades 280 flygningar.
1983 flyttade ATCC Malmö till Sturup från Malmö-Bulltofta.
1985 Flygledningscentralen i Göteborg flyttar till ATCC Malmö.
2001 ATCC Malmö tar över bevakningen av allt högre luftrum - från 8000 meters höjd - söder om Stockholm.
Se även följande länkar: Flygledning hittas på  Företagsgruppen Malmö Airport -  http://www.flybiz.se  under fllik Sök medlemmar.  Svensk flygledarförening. /Jenny och Anders Tr
2006-04-30 Uppgradering av Din GPS för senaste flygkarta, samt nya waypoints:
  • Hej! Du kör väl med färsk karta i Din GPS... Jag har skrivit ned mina erfarenheter kring uppgradering av Garmin-GPS såväl operativsystem som flygkartor, och gjort en beskrivning av lämplig arbetsgång. Har Du waypoints i dataformat för Din Garmin så sänd dem gärna till mig så bygger vi ett waypointbibl. Jag har lagt ut mina skånska punkter för inpassering och väntelägen. Detaljerna finner Du på GPS-sidan. /ATr

  • 2006-04-30 Ökad bensinkostnad. Timpriset ökar med 10:- för HT och DZ:
    Dyrare bensin. Från och med 2006-05-01 ökar vi påslaget för bensinpris. Lägg på timmkostnaden pr plan med 10:- i tim för HT och DZ. Se prissidan . /Tomie Svenre

    2006-04-29 Segelflygsektionen GS Going-Soaring har flyttat till Sövde:
    Georg Carlsson meddelar att segelflygsketionen har flyttat till Sövdeborgs flygplats. Sektionen som nu heter GS Going-Soaring var tidigare en sektion av Kristianstad FK och har tidigare haft namnen KSFK (Kronobergs Segelflygklubb) och därefter kortvarigt Göinge Segelflygklubb. Du finner dem och deras läckra hemsida på http://www.going-soaring.se/index.html. /ATr
    2006-04-26 Om Simones film "Konsten att flyga till Kabul":
    Hej! Vill anknyta till det Jenny skrev fotnot om Simone Aaberg Kaerns film. SE DEN! Biografer som visar filmen finner du här. /Per F. Simone har nu snart också sin största separatutställning med sin konst, som alltid har anknytning till flygning och frihet på olika sätt. Se info på: http://www.konsthall.malmo.se/o.o.i.s/3273 . Det är vernissage onsdagen 24/5 kl. 19-21 på Malmö Konsthall (alla flygare naturligtvis extra välkomna) och utställningen öppnar dagen därpå(=Kristi Flygardag!), pågår sedan hela sommaren till 20/8. Missa inte att gå på den.
    2006-04-26 KSAK rapporterar Fly in mm:
    Rolf Björkman KSAK rapporterar EVENEMANGSTIPS till alla medlemmar i KSAK. Det finns ett antal trevliga FLY IN och flygdagar under våren och sommaren. Här kommer en lista över dem som ligger nära i tiden. Det kan bli trevliga flygmål. Klicka på länkarna. Du når samtliga även via vår hemsida www.ksak.se på nyhetsplats. På KSAK hemsida www.ksak.se "Flygtidtabellen" hittar du mer. Där finns också uppgifter om ett antal tävlingar av mer eller mindre formell karaktär. Din klubb får inom några dagar inbjudningar till SM i Precisionsflyg, Rikslandningstävlingen och Riksnavtävlingen.
    VIKTIGA REMISSER: /Hälsningar Rolf Björkman

    2006-04-26 Guten rapporterar om flyg med klass VLA:
    Anm. Baspriset inkl. tysk moms. Katana finns bara som begagnad.

    Det finns naturligtvis fördelar och nackdelar med maskiner i VLA-klassen (VLA är en byggnorm – maskinerna flygs och servas som normalklassade maskiner).
    Bland fördelarna ligger väl främst att de är hyfsat billiga i drift, både vad gäller bränsle och service. De är lättflugna och lätta att hantera på marken.  För piloter, som omväxlande flyger UL med Rotax-motor och VLA med Rotax, är likheterna stora.  Fördelarna kommer att bli markanta, när vi drabbas av beskattad flygbensin och flygpriset på en  vanlig Warrior eller Cessna 172 stiger med kanske 300:- SEK per timme.
    Bland nackdelarna finner man att de inte ger möjlighet till IFR-skolning eller IFR-träning. De ca 200 kvarvarande I-piloterna med PPL/A (IR-SE-SP) kan inte använda maskinerna för träning eller resor IFR. Alla är inte ens godkända för mörkerflygning (bör man kolla upp speciellt om man tänker köpa – det är mörkt tidigt här vintertid). Dessa maskiner finns bara som tvåsitsare, man kan inte ta med familjen om den är större än totalt 2 personer.  Så en IFR-utrustad fyrsitsare är kanske inte så dum att ha kvar på klubben, men mycket av grundskolningen kan nog med fördel läggas på en VLA. Liksom de allra flesta lokala flygturer (stjärtsvängar), som vi privatflygare brukar göra.
    Detta bara för din orientering . Alla läser ju inte tyska Aerokurier. /Guten
     

  • Se även KFK andra notat om småflygplan.


  • 2006-04-08 Rapport från infoträffen Sturup twr 060405:
    Rolf Hildén Twr hälsade oss välkomna. Vi var ett 50-tal personer från olika klubbar i Skåne. Vi var många från Kristianstads flygklubb: Ulo, Tomie, Lars P, Gösta, Magnus R, Fredrik Fostvedt (nedrest från Göteborg), Jenny, Victoria, Anders Tr (vem har jag glömt?)

    2006-04-08  Flyg till Härjedalen Hedlanda i sommar, med björnar, härjedalingar och aktiviteter:
    Ta med era flygkompisar och gör en sommarutflykt till Härjedalen. På sidan http://www.vemdaleninfo.se/hedlanda/klubbflyg06.htm erbjuder Hedlanda flygförening i Härjedalen tillsammans med researrangören Gema Life och Sonfjällscampen en sommarutflykt till Härjedalen. Erbjudandet gäller vid 3 tillfällen: 26-28 maj 2006, 2-4 juni 2006 samt 16-18 juni 2006. Intresserad kontakta: Gun Myhr- Andersson  /Guten.

    2006-04-08  Tävla med en berättelse om flygsäkerhet och vinn en Flight Simuator:
     
    För att få igång säkerhetsdiskussionen i klubben, inte minst för alla nya elever och piloter, så ber Jenny er med lite mer erfarenhet att gå i spetsen och skriva in lite tips och berättelser på säkerhetssidan,), som hon sköter. Det behöver inte vara några litterära mästerverk!, ett par rader om något som kan vara bra att tänka på räcker - får vi bara snöbollen i rullning så tror hon att fler följer med. Jenny lockar med en modern version av Flight simulator, se bilden. /Jenny 

    2006-04-02 Jenny rapporterar från KSAK-möte 060402 i Kallinge:
    Jag ska här i korthet försöka redogöra lite för vad som diskuterades på KSAK:s regionmöte i Kallinge, Blekinge Flygklubb var värdklubb, som jag och Viktoria var på idag. Först och främst så vill jag säga att jag tror att det är rätt viktigt att vi ser till att det finns någon som är med på dessa möte för det var en hel del matnyttigt som togs upp och det blev faktiskt en ofrivillig "PR-kupp" att det var två tjejer som dök upp på mötet för vi stack onekligen ut i sällskapet av idel herrar.
    1. Bland säkerhetsfrågorna tog man särskilt upp behovet av att träna sidvindslandningar och någon klubb berättade att de hade frångått tävlandet (för då kom bara de som redan var duktiga) och istället hade rena träningsdagar med nybörjare och erfarna piloter blandat. Kanske kan vi försöka planera in en sådan dag under maj månad? Vi elever kan kanske delta som passagerare och lära oss hur det ska gå till - disskutera det i styrelsen och säg vad ni tycker. Man tog också upp behovet av att få in momentet om hur man gör "omdrag" vid landningar i UL-utbildningen eftersom det har skett en del haverier som tyder på att denna del försummas i utbildningarna.
    2. Klubben bör utse någon som kan vara UL-representant i KSAK:s UL-råd (om vi inte redan har gjort det).
    3. Om det genomförs förändrade krav på nödsändarnas utformning och funktion kommer KSAK att ta initiativ till nationella inköp för att pressa priserna så mycket som möjligt.
    4. Vanligtvis medföljer det en CD-skiva till EFIS och flera föreslog att om man har en sådan skiva så borde den göras tillgänglig för medlemmarna så att man i lugn och ro kan lära sig den framför datorn - om vi har en sån till den nya maskinen så kan vi kanske göra några kopior som man kan låna och som kan finnas tillgängliga på klubben - detta är ju också intressant för PPL-piloter som ska flyga in sig på maskinen.
    5. Rolf Björkman uppmanade klubbarna att utnyttja möjligheten att anmäla upp till tio e-postadresser för att få direktinformation från KSAK - förslagsvis hela styrelsen. Även vanliga medlemmar kan anmäla att de vill ha direktpost och det har jag faktiskt gjort vid något tillfälle och det var bland annat genom ett sånt utskick som jag fick veta om Infoträffen i Sturup.
    6. I Kalmar har man nu fått en simulator för pa 28 och det kan kanske vara en idé att samordna ett besök hos dem så att vi kan få titta på den. De räknar med att om eleverna tränar på den så kommer behovet av extra flygpass utöver de 45 timmarna som krävs att minska och därmed kommer certifikatkostnaden att sjunka.
    7. Nästa Regionsmöte kommer att hållas den 7 oktober i Landskrona. /Jenny

    2006-03-26  Vi går över till Bokaplan 1/4:
    Hallå på Er. 2006-04-01 går vi över till www.bokaplan.se. Har du inte fått ditt lösenord så hör av dig till Anders Trönnberg eller till mig så ska vi ordna det till dig. Efter den 1/4 kommer bokningar som är gjorda på den gamla bokningssidan sidan inte att vara giltiga. /Hälsn Martin M

    2006-03-26  Säkerhet:
    Inspirerad av Allans tal om flygsäkerhet på årsmötet, så har jag lagt ut en sida om just  flygsäkerhet och där finns nu alla H50P publikationerna att hämta, men jag ser gärna att ni lämnar nya friska tips och berättelser till flygjenny(AT)bredband.net. /Jenny  .
    Kommentar: Sidan är så bra att vi själklart lägger den under denna knapp i vänsterkollumen:. Jenny tar nu formellt över som klubbens H50P ansvarige. /ATr och Martin
    2006-03-07  Vi öppnar nu en Dynamicsida:
    Följ med vad som händer kring vår Dynamic. Björn Ek ansvarar för vår nya Dynamicsida. Här läggs till löpande info efterhand som det händer. Titta gärna på sammanfattningen av informationsmötet på klubben 2006-03-02.
    ckert!
    2006-02-19  Kristiansdad Air Show 2006 blir landets 3:e största flygshow:
    Se länk: http://www.airshow2006.com2006-02-05 Teknisk kurs för PPL-medlemmar som vill flyga Dynamic:
    (Lördagen 25/2 kl 09:00) planeras en teknisk kurs på vår nya WT-9. Björn Ek håller i genomgången av flyghandboken, fortsättning när maskinen kommer i mitten på mars.
    2006-02-03 Börja flyga krfk, Jennys affisch med Dynamic på moln:
    Jenny på marknadsföringsgruppen har gjort en underbart vacker reklamaffisch på dynamic i solsken ovan moln, se den och sprid den! Finns här som gif-fil 200 kB, resp pdf-fil 59 kB. Får jag föreslå att du gör gif-fil 200 kB till skrivbordsbild på din dator: Högerklicka på länken och spara bilden på din hårddisk. Tag fram skrivbordet, högerklicka det, välj Egenskaper, Skrivbord, Bläddra, välj filen du just sparat ned. OK. Klart. Visst blir det va

    2006-01-16 Bokaplan, nytt bokningsprogram för våra plan:
    Bokaplan.se är nu uppstartat för Kristianstads flygklubb för testning av styrelsemedlemmarna. Så snart vi slipat av detaljerna här startar vi skarpt läge för bokningen och avslutar sedan den gamla wasadata-bokningen. Medlemmarna informeras på denna sida om igångsättningen inom någon vecka. Ni kan redan i dag logga in på demoversion med följande användardata:
    Vanlig Klubbmedlem:
    Användarnamn: kalle162
    Lösenord: aerofk

    Flyginstruktör:
    Användarnamn: sven552
    Lösenord: aerofk

                  /ATr


    2005-12-23 Kristianstadsbladet med artiklar om Kristianstads airport:
    Till Kristianstadsbladets artiklar om Kristianstads Airport. Prova sedan skriva in följande sökord, sök på ett i sänder (ger olika svar): "Kristianstads airport" , "Kristianstad airport" , "flygplatsen" , "flygklubb" , "flygklubben" i sökboxen upp till höger för att se artiklarna. Artikel om Kristianstads Airport 2005-12-23: Passagerarstatistik minskar för tredje året i rad, intervju med Thomas Bengtsson .

    2005-12-21 Testa mobiltelefon-inloggning till flygklubben och till väder:
    Mobiltelefonen kan användas inte bara till att tala i, utan även till enkel internetsurfning. Får vi föreslå att du lägger in 2 bookmarks, det ena till flygklubbens wap-sida http://www.krfk.se/wap , samt det andra till Metar för Kristianstad.

    Hur gör man då? Du Förutsätts ha en någorlunda modern mobiltelefon som säkert även har internettillgång även om du ej tänkt på det.

    Åter till början av denna sida
    Åter till start wap-html
    Åter till startsidan

    Webbmaster Anders Trönnberg
    Kontakta webbmaster här >>>
    Kristianstads flygklubb
    Senast ändrad 2013-07-14