ARKIV PÅ GÅNG 2:a
halvåret 2014:
(Se även gamla
artiklar tidigare år 2006 och framåt, resp 1:a
halvårtet 2014, resp
2015)
)
(Senast överst nedan:)
2014-12-28
Nu flyger SE-XZZ igen:
2014-12-23
Erbjudande från Blekinge FK att som gästmedlem fortsätta
flyga SE-LOY:
 |
-
2014-12-23
Vi gratulerar Blekinge
Flygklubb BFK och Jan-Otto Kleremark
till inköpet av SE-LOY.
Han meddelar att de av oss på KFK som är influgna
givetvis är
välkomna att som gästmedlemmar i BFK få fortsätta
flyga DA40 om så önskas.
-
2014-12-18
DA-40 med registrering
SE-LOY har idag blivit såld och kommer att
försvinna från
klubbens hangar i morgon fredag. I och med
detta plockas den bort från
MyWeblog och kommer inte längre att vara
tillgänglig för
bokning. /Martin M
-
Se även LOY-sidan
med typinflygning
|
2014-12-23
Bokebergsfältet är mycket sankt:
-
Meddelande
från
Hans Pålsson och Björn Alfer Hässleholms flygklubb:
Bokebergsfältet är f.n. mycket sankt och mjukt. Man bör
undvika att använda fältet med flygplan tyngre än UL.
PS
För
kännedom. Lokalt NOTAM på HFKs webbplats uppdateras löpande
på http://www.hlmfk.se
.
DS
2014-12-18
Lokaltidningen om att Sverigeflyg och Malmö Aviation går
samman:
 |
-
Sverigeflyg
och Malmö Aviation
går samman och blir stor aktör på
inrikesflyget. Man
står därmed för var 3:e inrikespassagerare. Man
blir även
en part med synpunkter på bevarande av Bromma
flygplats. Läs
artikeln
i Lokaltidningen här >>>
|
-
Info om ingående
flygbolagsdelar
från
http://www.malmoaviation.se/sverigeflyg:
"Sverigeflyg är samlingsnamnet för Gotlandsflyg, Kullaflyg,
Sundsvallsflyg,
Blekingeflyg, Kalmarflyg och Flysmaland och ingår som
systerbolag
till Malmö Aviation i koncernen som består av Malmö
Aviation,
Sverigeflyg, Braathens Technical, Braathens IT Solutions och
Braathens
Training."
2014-12-16
:
2014-12-09
Avstängning av vattnet i klubbhuset måndag 141215:
-
Jörgen
Stålhammar
meddelar: Vi har fått ett läckage på
ett rör som förser flygplatsen med vatten och detta måste
åtgärdas, för att göra minst "ont" för
er verksamhet kommer vattnet att stängas av måndagen
den 15 december vid klockan 13:00 och vara i gång igen på
tisdag
morgon vid klockan 06:00. Se
till att ni har
vatten så att ni klarar er under denna tiden. Med Vänlig
Hälsning
/ Best Regards Jörgen Stålhammar
2014-12-08
Nya klubbregler:
-
Senaste
styrelsemötet
2014-11-29 beslutade om 2
nya klubbregler
i enlighet med extra föreningsstämman i oktober. Reglerna
ersätter
de gamla 2 klubbreglerna från 2010 , se sidan
för klubbregler >>>
2014-12-07
Julmat med öppet hus, referat med film och bilder :


-
I
dag bjöd
klubben på julmat på flygklubben med öppet hus och
eftersits
till flygdagen. 45 medlemmar och vänner hörsammade
kallelsen,
och de flesta var på plats redan från början kl 13. Efter
inledande glögg blev det julbord med silltallrik, därefter
jultallrik
och efterrätt med julgröt och kaffe. Jan L tackade alla
som ställt
upp och jobbat så att flygdagen kunde bli lyckad. Vi
tackar även
de 5 medlemmar som ställt upp och gjort julfesten till vad
den blev.
-
Bilder klippta från
Jennys
film från dagen:









-
Se
Jennys film på vimeo här >>>
2014-12-03
Drönare intar luftrummet:
2014-12-01
TS om viktiga nya EU-flygregler från 4/12:
2014-12-01
Meddela ditt förslag till klubbaktiviteter för år 2015:
-
Från
Ulf
Liedholm: Nu är det snart dags för ett nytt
spännande
flygår. Jag vill gärna ha in förslag från er på
aktiviteter som vi kan ha under 2015 (email till
ulf.krfk(AT)gmail.com).
Tanken är att vi redan i början av året har en
årsplanering
där vi i god tid i förväg lagt in olika
aktivitetsdagar/kvällar.
Om vi dessutom lägger in dem i myweblog så kan man
prenumerera
på objektet "klubbaktivitet" och få in det i sin egen
digitala
kalender. /Ulf L
2014-11-28
Tomie rapporterar från flygsäkerhetsmötet Kristianstad
Österlen Airport 2014-11-18:
-
Ett
par
störningar har rapporterats med 4 luftrumsintrång, 3
RWI
(Runway incursion). Vi får hjälpas åt få ned siffrorna.
En bra vana är att anmäla sina avsikter även om twr är
stängt.
-
RDP,
Radar
descent point, dvs en fiktiv punkt där IFR-trafik
ska börja
sin sjunk vid radarledning för NDB-inflygning (utan DME),
kommer att
försvinna den 4/12, denna kommer i framtiden att ersättas
av
APV procedurer.
-
500
fot-separation
försvinner den 4/12, istället kommer det att krävas 1000
fot mellan VFR och IFR trafik (dock finns visuell
separation kvar)
-
Utryckningsgrindar
i
Norr samt söder har blivit vandaliserade och
förstörda.
Rapport är skriven och händelsen är även polisanmäld.
Grindarna kommer inte att ersättas med nya utan kommer att
ersättas
med staket. En tillfällig lösning finns på plats till allt
är reparerat.
-
Flygfria
dagar:
Julafton och juldagen samt Långfredag, Påskafton.
Fler flygfria dagar under 2015 meddelas på nästa
flygsäkerhetsmöte.
Öppethållande
under
Jul och Nyårshelgen ser i nuläget ut enligt följande,
de är preliminära och kan komma att ändras. För aktuella
öppettider hänvisar vi till Notam.
-
Gräsbana
11/29
kommer att hållas stängd 1/12 till 31/3 (som
det ser ut i dagsläget)
-
Flygfyren
KD är utbytt och fugerar numera felfritt.
-
Chartertrafiken
ökar, under 2015 kommer Turkietresor under
mars-oktober att flyga
varje fredag till Turkiet från Kristianstad.
Scandjet kommer
att flyga sammanlagt 7 avgångar till Kroatien samt
Sicilien
under 2015.
2014-11-27
Utbildning i förfarande, när haverier eller allvarliga
olyckor
sker:
-
KSAK
har
gjort infoutskick om utbildning i åtgärder vid haveri.
Kursen
har tidigare genomförts i mellansverige med gott
resultat. Denna
gång genomförs utbildningen i kristianstad. Den är
framtagen av Staffan Worning, och ges i samarbete med
KSAK. Innehåll
listas
i inbjudan här .
Tid
och
plats: lördagen den 10 januari kl. 10:00 – ca 16:00
plats
kristianstads arena v:a storgatan 69
Anmälan
till Staffan Worning 0705-115
125,e-post.staffan.worning(AT)mail.com senast16
december. Ange flygklubb och antal.
Priset
är
3,750: - per flygklubb max 2 personer.
2014-11-26
Vinterkyla:
2014-11-17
Skånes flygsportförbund Klubbkonferens 141122 i Malmö:
-
Skånes
flygsportförbund håller Klubbkonferens. Närmare info
här .
-
När:
141122. Samling kl 0900.
-
Var: Quality
Hotel, Konserthuset i Malmö
-
Programmet
handlar
om ungdomsarbete, förbundets roll i flygsporten - vilken
nytta har
vi av Flygsportförbundet? Dessutom får vi besök av
Länsstyrelsen
i Skåne i anledning av miljöfrågan.
-
Anmälan:
deltagaranmälan
senast 19/11. Deltagande
är
utan kostnad.
/Enl
meddelande
från Skånes Flygsportförbund
2014-11-14
Ny trevlig färdplaneringstjänst :
-
Fick
just
ett mail om en ny och trevlig onlinetjänst för
färdplanering
VFR, samt e-hjälp för hantering av din personliga info.
Sidan
är väl värd ett besök. Brevet:
 |
-
Hej! Jag
heter Daniel och är pilot i Göteborg, men driver
också
flightlogbackup.com.
En sida för piloter med elektronisk loggbok,
funktioner för att
hålla koll på papper, lite community och mycket
mer. Men framförallt
har vi i år tagit fram och lanserat ett riktigt
fint och bra VFR-färdplaneringsverktyg.
Som är helt gratis för den enskilde piloten.
Hälsn Daniel
Skoglund daniel(AT)flightlogbackup.com , www.flightlogbackup.com
|
/ATr
2014-11-13
Viktiga nya EU-flygregler:
-
Senaste
Pilot
Briefing uppmärksammar viktiga nya EU-flygregler:
-
TSFS
2012:6 (rättad länk) (med föreskrifter och
allmänna
råd om flygtrafikledningstjänst) anger 1000 ft
höjdseparation
i ctrz (tidigare 500 ft). Gäller från 141204. Nytt sätt
beräkna genomgångsnivån så att det ska vara minst
1000 ft mellan denna och genomgångshöjden.
-
TSFS
2010:145
med trafikregler
främst
VFR ersätts
2014-12-04 av SERA-genomförandeförordningen,
Europeiska unionens officiella tidning EU nr 923/2012 .
Finns på
svenska här
(eur-lex.europa.eu).
Mycket
rör
mörkerändringar:
Def av
mörker ändras till tiden då solens mitt är under 6
grader under horisontplanet
VFR mörker,
flygsikt ändras till 5 km.
VFR mörker,
minimihöjder ändras.
VFR mörker,
färdplan krävs om du lämnar en flygplats närhet.
VFR mörker,
flygning över moln inte tillåtet.
VMC
under
10000 ft är 5 km. Fortfarande gäller fritt från moln upp
till den högsta höjden av 3000 ft över hav och 1000 fot
över land, samt avstånd till moln 1500 m horisontellt och
1000
ft vertikalt.
-
TSFS 2009:11
Om det finns ett AFIS så är dess ansvarsområde TIZ/TIA.
Träder i kraft 1:a kvartalet 2015.
Regler
finns
på:
-
TS
hemsida: under meny Regler, Regler för luftfart, Författningar
luftfart, eller Regelpatket
för allmänflyg.
-
EU-förordningar:
Hittas
i vissa fall via TS. I andra fall får du googla, exv EASA
1178/2011, eller EU 1178/2011, för att få certifikatregler
med
medicinska krav här.
Regelverket är ofta formulerat i "Europeiska unionens
officiella tidning",
goggla detta med tillägg av ett ämne, så kommer du ofta
fram till en svensk översättning direkt.
-
Se
även
KFKs
sida lagar o regler >>>
Flera
pågångnotat i samma ämne:
150623
TS Handbok Trafikregler - visuellflygregler (VFR)
150508
Om TS VFR-regler, resp Färdplan eurocontrol
141201
TS om viktiga nya EU-flygregler ,
141113
om SERA-förordningen 141113
2014-11-12
Dynamicsidan uppdelad i publik resp medlemsdel:
-
Dynamicsidan
behöver
ett område för bara medlemsinformation. Därför
är sidan från idag uppdelad i 2 delar:
2014-11-08
Mjuk bana på Bokeberg:
-
Roger
hälsar
att han fått ett meddelande från Hässleholm idag lördag
8/11 om att en av våra PA28:or körde fast i leran på deras
bana. Han vet inget mera om detaljerna. Det kan vara på
sin plats
att den som vill besöka Bokeberg kontaktar för
bankondition före
ett evt landning.
2014-10-20
Hemsidan för KFK har nu fått ny webbserver :
-
Hemsidan
kan
behöva ett modernare gränssnitt för att möta upp
den digitala utvecklingen. Unix-servern som vi använt
hittills klarar
ej våra modernare behov, så nu har vi bytt till
windowsserver
(sedan kl 22.30 idag). Förhoppningsvis ska allt fungera
som tidigare
och du bör ej märka någon skillnad på serverbytet.
/Anders Tr och John Haraldsson.
-
Se
även
byte
av server till Linuxpaket 2015-01-15.
2014-10-17
Ändrade avgifter för flygverkstäder och flygskolor:
-
Transportstyrelsen
har
beslutat tidigarelägga sänkning av avgifter för
flygverkstäder och flygskolor till 2014, se
TS här >>> .
De
nya
beslutade avgifterna finns i författning TSFS
2014:62 beslutade den 30 september 2014. Kap 4
tar upp verkstadskostnader,
Kap 6 tar upp skolkostnader. De tidigare nu delvis ändrade
avgifterna
finns i författning TSFS
2013:70 .
2014-10-16
Klubben har fått ny nätverksskrivare:
-
2014-10-16
Klubbens
gamla Cannonskrivare har fallit för åldersstrecket
och är nu ersatt av en ny nätverksskrivare OKI MC360.
Den
är ansluten direkt till routern och nås därmed från
alla PC-datorer. Om du vill nå den direkt från din egen
laptop,
så anslut den via Start, Skrivare, Lägg till ny skrivare,
välj
Nätverksskrivare, och du hittar den som OKI_MC360_nät2. Du
uppmanas
då lägga till drivrutin. Bäst väljer du hämta
driver via Windows update, efter en stund kan du nu välja
OKI_MC360.
Lycka till. Klubbdatorn har den som standardskrivare. Obs
att du från
klubbdatorn även kan skriva till lektionsrummets
Brother-printer
(om lektionsdatorn är på), se tidigare
notat om trådlöst nätverk. /Mange och Anders
Tr
-
2015-02-17
Exempel
på installation på laptop av trådlös anslutning
till
klubbens skrivare OKI MC360. Installationen tar ca 10 min.
På Windowsdator
välj startknappen, Skrivare, lägg till skrivare,
nätverksskrivare.
Du får nu en lista att välja ifrån, välj OKI, modellen
heter MC360, sannolikt finns den ej på svarslistan, välj
då
i stället att hämta via alternativet Windows uppdate. Tar
lång
tid innan du får en svarslista (ca 5 min på min
windows
8 dator). Men nu finns valet för både OKI och modell
MC360.
OK, klart. Ser sedan Portnamn 192.168.2.105, med
dataformat: RAW. /ATr
2014-10-02
Nu finns Svenska Flygfält även för android:
-
Du
som har
Svenska Flygfält i pappersformat har även tillgång till
dataversionen. För iPad har den funnits sedan 2011. Nu
finns den även
för android. Sök i PlayButik på "Svenska Flygfält".
Om du glömt ditt licensnr så ring KSAB. Ladda sedan ned
alla
kartor och textsidor via ditt WiFi, så att du har dem
snabbt tillhands
vid dina flygningar. Telefonen har man ju nästan alltid
med. Ovärdeligt
smidigt att ha snabb tillgång till alternativa
flygplatskort mm v.b.
Obs att kartorna försvinner när din licens går ut.
2014-10-01
Nya vädersajter:
(Se
även
vädersidan. Kanske har
du fler förslag på vädersajter? - kontakta
webbmaster här >>> )
-
Det
finns
många vädersajter som är användbara i flygsammanhang.
Gamla ippc.no är "obligatorisk" för väder längs rutten.
Eller icm.pl med väder på olika höjder och tider på
den punkt i metrogrammet du anger. Se vädersidan
för detaljer.
Martin
M
föreslår nu även dessa 2 nya sajter:
-
Prova gärna
nya spännande sajter som exv Theyr , Isländska
Precision
Weather Planner http://www.theyr.tv
-
Eller spanska
vädersidan OGIMET: http://www.ogimet.com
.
Den ger ruttprofil med molnskickt. Martins instruktion:
Börja
med
att välja ”English version” ute till vänster.
Välj
därefter
”Gramet aero” en bit ner till vänster.
Ni
kommer
nu in på en sida där några fält ska fylla i och här
kan man göra på två sätt:
Alt
1/:
Fyll i Departure och destination med ett understreck
i mellan,
t ex ESMK_EDDH i den översta rutan. I nästa ruta fylls
starttiden
i med utgångspunkt från nuvarande tid. Alltså om du ska
starta om 4 timmar från nu skriver du i en fyra i rutan. I
den tredje
rutan fyller du i när du beräkna att landa på din
destination
beräknat från nuvarande tid. Om du räknar med att landa
om 6 timmar fyller du i en 6:a i rutan. I den sista rutan
fyller man i
flygnivån man vill flyga på. En flygning mellan
Kristianstad
och Hamburg kan alltså se ut på följande vis:
ESMK_EDDH
4
6
100
Tryck
därefter
på ”submit”
Alt
2/:
Man kan också välja att bara fylla i EN flygplats
för att se väder över tid, fylla i mellan vilka
tider
(upp till 135 tim) man vill se hur vädret ändrar sig på
just den flygplatsen. Exv:
ESMK
0
10
Det
fungerar
bara att ange de lite större flygplatserna. Lycka till.
/Hälsningar
Martin Malm
2014-09-30
Landningsträning
samt
avrostningsflygning med lärare nu på lördag 4/10:
Nytt
notat
2014-09-30, ersätter det gamla:
-
Nu
på
lördag är det dags för landningsträning igen.
Blir ungefär samma upplägg som vanligt, d.v.s. några
funktionärer
på backen med radio som bedömer var man landade samt 3-4
flygplan
i luften som turas om att studsa i närheten av 0-an. Det
blir bana
01-29 som vi nyttjar.
-
Passa
även
på att ta en avrostningsflygning med instruktör,
har
du tur blir det sidvind eller varför inte testa några
studsar
på gräsfältet. Kan även fundera på avbrutna
landningar samt motorstopp under start. (nytt klubbkrav är
ju en årlig
flyglektion så att vi håller en god och säker miniminivå).
-
Det
blir
inget besök av eventuellt framtida PPL plan denna gång,
utan
vi skjuter på detta tills vi har kommit igång ordentligt
med
funderingarna kring nytt flygplan.
Agenda:
0900-0930:
Samling,
kaffe & planering
0930-1200:
Landningsträning
(2 piloter per plan och timme, först till
kvarn...)
1200-1300:
Lunch
(Funktionärer och deltagare får äta
så mycket korv man orkar, bara man grillar den själv. )
1200-1400:
Avrostningsflygning
med Martin Malm och VT
1400-1600:
Avrostningsflygning
med Roger Höglund och PF (eller för dig som
PPL pilot kanske första passet på att flyga in dig på
PF)
Anmälan
landningsträning
till Ulf L på ulf.krfk(AT)gmail.com
senast fredag 1800, ange om du flyger eget, KVT eller VPF
på träning.
Anmälan
avrostningsflygning
direkt till Martin (martinmalm(at)bredband.net)
eller Roger (sportpilot(at)live.se), senast fredag 1800.
Slutligen
så
påminner jag om att huvudsyftet är att bli lite säkrare
på att landa samt att vi passar på att lär av och stöttar
varandra.
/Uffe
Liedholm
2014-10-12
Rapport från KSAK-Syd regionmötet i Kalmar:
-
2014-10-12
Jan rapporterar från mötet:
Kristianstads
Flygklubb deltog i regionmöte med KSAK Syd i lördags
den 11 oktober.
Mötet genomfördes hos Kalmar Flygklubb som också var
värd.
Klubbens lokal var den byggnad som piloterna på en
flygdivision använde
som tidigare fanns i Kalmar. Fotot visar klubben
byggnaden.
12 person
deltog på mötet som leddes av ordförande Sven E
Andersson.
Här kommer några punkter som togs upp:
Information
om KSAK och vad vi som medlemmar och klubbar
kan få hjälp
med. KSAK ger ut tidningen Pilot Briefing. Vi får
gärna skicka
in artiklar till tidningen. Nämndes även kort om det
nya certet
LAPL. Kristianstads Flygklubb fick redovisa vårat
upplägg och
erfarenheter av Flygets dag den 24 augusti.
Togs
upp olyckor och tillbud som även har skickats ut på
mail genom
Rolf Björkman.
Senare
kommer ett utförligare protokoll från KSAK. |
 |
-
2014-09-29
KSAK
Syd kallar till regionmöte Kalmars FK 2014-10-11, läs inbjudan
på KSAK här >>> . Se även
Protokoll
från Regionmöte Sturup 2014-05-10 här >>>
2014-09-27
Incident med barn som gick på manöverområdet:
-
En
incident
har skett där 2 gästande barn gick ut på manöverområdet
för att vinka av klubbplanet. Flygplatsen och twr har
gjort en anmälan
till TS. Störningsrapporten har delgetts flygchef, pilot,
flygplatschef
samt flygplatsens securityansvarige.
-
Händelseförlopp
i
sammanfattning enl twr anmälan: SE-KDZ hade fått tillstånd
att taxa ut och ställa upp bana 19. Medan SE-KDZ kör banan
tillbaka
upptäcker twr två barn i gräset på väg ut mot
banan och flygplanet men vänder när de är ca 10m från
banan. SE-KDZ informeras om att han får vänta.
Styrelsemötet
har
idag diskuterat händelsen. Följande gäller:
-
Klubben har
satt upp avgränsning för gästers vistelse runt
klubbhusets
altan.
-
Nuvarande
reglerna för säkerhet gicks igenom. Obs klubbhuset ska
vara låst
mot bilsidan om det är tomt i klubben, likaså ska
bilgrinden
vid nya hangaren hållas låst. Sara N ska göra nytt
säkerhetsavtal
med KFK.
-
Föräldrar
håller uppsikt över barn.
-
Twy D:
Inför flygning, drag fram planet ej längre än i höjd
med nya skylten ”D” tvärs flygklubben. För att
därifrån
rulla vidare ut på twy D krävs färdtillstånd.
-
Diskuterades
höja ribban för säkerhetstänk. Här ingår
klubbregeln om årlig lärartimme. Vi presenterar punkten
på
extra föreningsmötet 19/10.
 |
 |
 |
Klubben
har satt upp avgränsning för gästers vistelse runt
klubbhusets
altan. |
Bilgrinden
vid nya hangaren ska hållas låst |
Twy
D: Inför flygning, drag fram planet ej längre än i
höjd
med nya skylten ”D” tvärs flygklubben. För att
därifrån
rulla vidare ut på twy D krävs färdtillstånd. |
-
Från KID utgivna AR
Airport
Regulations:
-
Airport
Regulation 2012-01-16: (ihoptklippt till 1 blad av
ATr)
-
Uppträdande på
Taxningsväg
-
Uppträdande efter
landning
för taxning till flygklubb
-
Uppträdande inom
färdområdet
på Kristianstad Airport då flygtrafiktjänst inte
erhålls.
-
Airport
Regulation 2010-04-06: Uppträdande inom
flygplatsområdet
på Krisitanstads Airport
2014-09-24
Grattis Fredrik G till dagens PPL-EK:
 |
-
Fredrik Grönvall
har idag flugit sin EK. Flyglärare Martin M och
styrelsen gratulerar.
/ATr
|
Se även bilden
i fullformat här
2014-09-22
krfk.se stoppas vid servermigrering 24/9 kl 20--02:
-
Webbmaster
meddelar
för kännedom: KFK hemsida www.krfk.se stoppas för
servermigrering i samband med att vårt webbhotell flyttar
till ny
linuxmiljö den 24/9 kl 20--02. Sidan bör därefter fungera
precis som tidigare. /ATr
2014-09-21
Extra Allmänt möte KFK söndagen den 19 oktober:
-
2014-10-19
Rapport från mötet idag:
-
Beslutades
att ändra stadgarnas §19 så att Stödmedlem ej har
rösträtt. Stadgeändringen beslutades för andra gången.
Det innebär nu att Stödmedlem inte har rösträtt.
-
Beslutade
mötet att godkänna försäljning av KDZ, samt att en
flygplansgrupp skall tillsättas för att ta fram en
strategi för
klubbens framtida flygplanspark samt ta fram förslag om
inköp
av "nytt" flygplan.
-
Informerades
om flygsäkerhet, klubbregel flyglärartimme, säkerhet
runt
klubbhuset. Beslutades att styrelsen får hantera
uppkomna diskussionspunkter
kring frågan och återkomma.
För
detaljer
se mötesprotokoll
under medlemsinloggning (info om medlemsinloggning här).
-
2014-09-21
Kallelse
till extra Allmänt möte söndagen den 19 oktober
kl 15:00. Kallelse
här.
Punkter
på
mötet:
-
Förslag
stadgeändring från årsmötet i mars 2014
-
Information
om flygdagen den 24 aug och förslag på försäljning
av KDZ
-
Information
om flygskolans framtida organisation RF/ATO
-
Flygtidsuttaget
hitintills i år och ekonomin, en punkt från årsmötet
i mars 2014
-
Information
om flygsäkerhet, klubbregel flyglärartimme, säkerhet
runt
klubbhuset.
2014-09-11
Brandövning på klubben:
-
I
går
hade flygplatsen en brandövning som inkluderade vår nya
klubbhangar.
Det var rökigt värre. Se Jennys bilder:

2014-09-11
Skånes Flygsportförbund har Klubbkonferensen lördagen
141122 i Malmö:
-
Reservera
lördagen
den 22 november för Skånes Flygsportförbunds
årliga klubbkonferens som kommer att avhållas på
Quality Hotell, Konserthuset i Malmö. Programmet är inte
helt
spikat men vi har fått klart med Länsstyrelsen i Malmö
att de deltar och att vi då får presentera vår
verksamhet
för dem. Detta i anledning av den propå som gjorts om
miljörestriktioner
i det skånska luftrummet. Program och kallelse kommer i
sinom tid.
/Med flygsportsliga hälsningar Egon Ny
-
Se
tidigare
notat om fågelrestriktioner.
2014-09-28
Landningsträning på Bokeberg lö den 27 september:
-
2014-09-28
Hans
Pålsson meddelar att gårdagens landningsträning på
Bokeberg i går bokstavligen blåste bort. Se rapport
och bilder på HFK hemsida
-
2014-09-09
Björn
Alfer från Bokeberg meddelar: Vi kör en landningsträning
lö den 27 september på Bokeberg, eventuellt med en
enklare navrunda
om vädret blir hyfsat. Start vid 10-snåret. Kanske kommer
grillen
fram på eftermiddan? Kom ut till klubben och förkovra dig
i
flygeriets ädla konst i stället för att shoppa bort
månadslönen
på massa onödiga prylar som ändå bara hamnar på
tippen till sist.
-
Björns
3 busenkla regler för landningsövning å Bokeberg
2014-09-02
Inför
din nästa bokning måste du kontakta Martin:
-
Vår
klubbregel
om flygpass med lärare varje 12-månadersperiod är nu
inlagd
i myWeblog.
Om mer än 1 år gått sedan du senast gjorde flyglärartimme
så är myWeblog blockerad för bokning. Alla medlemmar
har nu fått > 1 år som default och är därmed spärrade
för flygplansbokningar. Titta efter hemma när du hade
lärartimme
senast och meddela detta till Martin på adr martinmalm(AT)bredband.net
så
skrivs ditt rätta datum in i myWeblog i stället för
default,
och du kan göra bokningar igen (tills 1-årsgränsen
överskrids).
Syftet
med
klubbregeln är gott då den ökar säkerheten. Merarbetet
nu för dig och Martin uppvägs av bekvämligheten att systemet
sedan hjälper dig hålla reda på denna klubbregel.
Klubbregeln
om
lärartimme lyder: En gång per tolvmånads period
genomföra ett flygpass med flyglärare (oavsett om man flugit
eller ej) för att hålla sitt flygtrim, (enl beslut på
styrelsemöten 2010-02-27 resp 2010-04-24). Läs mer på sidan
för klubbregler >>> /Styrelsen KFK
2014-08-24
Idag "Flygets Dag Kristianstad 400 år":

-
Flygets
Dag
Kristianstad 400 år arrangerades av KFK flygklubb på ESMK
söndagen
2014-08-24, se separat
sida >>>
2014-08-22
Kristianstad/Österlen airport startar charterlinje till
Kroatien i
sept:
2014-08-18
Rolf Björkmans meddelanden:
-
2014-08-18
Från Rolf B, här följer 3 meddelanden:
1.
Motorflygets
dag viktig händelse: 30-31 augusti (andra datum kan
förekomma i vissa flygklubbar) gäller Motorflygets Dag över
hela landet. Kolla på http://ksak.se/artiklar/motorflygets_dag_2014
. Där ser du vilka flygklubbar som hittills anmält
aktiviteter.
2.
Vad händer i övrigt:
23/8
Wings
and Wheels i Strömstad
24/8
Flygdag
i Kristianstad
30/8
Flygdag
i Kalmar
31/8
Flyg
och motordag i Nyköping
7/9
Flyg
och motordag i Vallentuna
4/9
Höstens
första föredrag på Tekniska museet
Mer
info
om sådan finns hittar du under Eventkalendern på ksak.se
3.
Flygsäkerhet:
Eftersom förra meddelandet inte nådde
alla upprepas denna text: Det har hänt några haverier med
UL-flygplan
under sommaren. Ingen har skadat sig allvarligt. I två
fall har haverierna
orsakats av galopp. I ett fall kan man se att flygplanets
noshjul träffat
marken först och långt in på banan varvid noshjulet
kollapsat
direkt och flygplanet slagit över på rygg. Piloten tappade
medvetandet
vid rundslagningen och minns inget av händelsen. Man kan
dra slutsatsen
att piloten kommit i med för hög fart över banänden
och försökt trycka ner flygplanet på banan. Detta är
det klassiska sättet att få galopp. Landa inte med för
hög fart utan dra om istället. Landa aldrig ett flygplan
med
noshjul om inte noshjulet är så högt att sättning
sker enbart på huvudhjulen. Detta gäller alla flygplan med
alldeles
särskilt UL-flygplan. Du vinner inge på att sätta ner
flygplanet
med hög fart och låg nos för att bromsa jämfört
med att flyta vidare i luften och sätta ner flygplanet med
hög
nos. Om du måste landa i ett läge med för hög fart
i banänden så låt inte stressen ta överhand utan
hålla flygplanet i luften tills farten är låg. Då
blir följdverkningarna minst om det nu ens blir några. Ta
med
en kunnig kollega eller instruktör om du inte klarar detta
och träna
upp din förmåga.
Hälsningar
från
KSAK Rolf B
-
Tidigare
meddelande
från KSAK se notat
2014-07-28
2014-08-06
John Haraldsson klarade uppflygning för UL cert idag:
 |
-
Ulf H meddelar
att John Haraldsson klarat sin uppflygning för
UL cert idag. Vi gratulerar
honom till kompetensen! /Styrelsen
|
2014-08-03
Historik kring militärflyget i Sverige :
-
Det
finns
många filmer på nätet som beskriver Svenskt militärflyg.
Här följer ett antal intressanta filmer:
-
Svenskt militärflyg
del
1 , del
2 , del
3 , del
4 , del
5 , del
6
-
Flygande
Tunnan i våra hjärtan del
1 , del
2 , del
3 , del
4 , del
5
-
SAAB
J21 (med skjutande propeller)
-
Saab J35
Draken
Marketing
video
-
JA 37 F10s
avskedsfilm
-
Jas 39 Gripen
HD-film,
resp JAS-39C
Gripen at RIAT July 2011
2014-08-03
Nyfiken på teknik kring ADS-B, resp Eurocontrol mode S
programme?:
-
ADS-B
står
för Automatic Dependent Surveillance-Broadcast. "Out"
teknologi innebär
att ditt plan sänder dina positionsdata till ATS och till
de andra
flygplan som är utrustade med "In" teknologi. Tekniken
blir obligatoris
i USA från 2020. I Europa blir "Out" obigatorisk bara för
plan
med take-off mass över 5700 kg, eller max TAS-förmåga över
250 kt i samband med IFR. Tekniken bygger på
GPS/WAAS-positionering.
Är du nyfiken så finns en bra smf finns från Garmin på
http://www.garmin.com/adsb
. Eurocontrol har en sida på http://www.eurocontrol.int/tags/ads-b
och
en broschyr
här.
-
Läs
om
Eurocontrol Mode S Programme på http://www.eurocontrol.int/modes
2014-07-28
Rolf Björkmans meddelanden:
-
2014-07-28
Från Rolf B, här följer 3 meddelanden:
-
8-10 augusti
sker Kräftstjärtsvängen med huvuddag 9/8, troligen
årets
största Fly In. Detta måste du vara med på. I år
är detta även ett KSAK-Fly In och KSAK står för ett
seminariepaket under eftermiddagen den 9/8. Exempel på
programpunkter
är ”Presentation av elektroniska navigeringshjälpmedel
och den
nya kart-appen (Lennart Abrahamsson)” och ”Demonstration
av möjligheterna
i AROWeb och info om hur man lämnar färdplan mm (Åsa
Persson).
Härutöver kommer det flera olika programpunkter som du
kan ta
del av. Programmet presenteras i Siljansnäs. En stor del
av KSAKs
styrelse kommer att finnas på plats. Detta Fly In är
bara ett
måste och säkerligen det trevligaste av alla.
-
Sunne
UL-Fly In helgen efter dvs 16-17 augusti. Du som
flyger UL får
inte missa detta. Här finns KSAKs UL-folk och
handläggare från
Transportstyrelsen med chans till ”grillning”. På KSAKs
Eventkalender - http://ksak.se/kalender
hittar du detaljinformation.
-
Flygsäkerhet:
Det har hänt några haverier med UL-flygplan under
sommaren.
Ingen har skadat sig allvarligt. I två fall har
haverierna orsakats
av galopp. I ett fall kan man se att flygplanets
noshjul träffat
marken först och långt in på banan varvid noshjulet
kollapsat
direkt och flygplanet slagit över på rygg. Piloten
tappade medvetandet
vid rundslagningen och minns inget av händelsen. Man kan
dra slutsatsen
att piloten kommit i med för hög fart över banänden
och försökt trycka ner flygplanet på banan. Detta är
det klassiska sättet att få galopp. Landa inte med för
hög fart utan dra om istället. Landa aldrig ett flygplan
med
noshjul om inte noshjulet är så högt att sättning
sker enbart på huvudhjulen. Detta gäller alla flygplan
med alldeles
särskilt UL-flygplan. Du vinner inge på att sätta ner
flygplanet
med hög fart och låg nos för att bromsa jämfört
med att flyta vidare i luften och sätta ner flygplanet
med hög
nos. Om du måste landa i ett läge med för hög fart
i banänden så låt inte stressen ta överhand utan
hålla flygplanet i luften tills farten är låg. Då
blir följdverkningarna minst om det nu ens blir några.
Ta med
en kunnig kollega eller instruktör om du inte klarar
detta och träna
upp din förmåga.
Hälsningar
från
KSAK
Rolf
Björkman
Generalsekreterare
KSAK/KSAK-M
2014-12-04
Flygtidsstatistik :
-
Månadsstatistiken
nu uppdaterad
t.o.m. 2014-12-04.
 |
-
Bilden
avser illustrera
senaste
månadernas totala flygtid för KFKs klubbplan
jämfört
med tidigare års samma månad. Bilden uppdateras
här
månadsvis, senast 2014-12-04, (om din PC
bara visar bilden t.o.m.
föregående månaden - gör uppdatering F5). Nov
har ett lågt flygtidsuttag i år. Det beror
främst på
KVT och VPF. Trots det blir prognosen för
totala årsuttaget
ganska oförändrat för senaste 5 åren.
-
Filer:
Flygtidsuttaget
lagras efterhand i myWeblog. Anders Tr gör
sammanfattande översiktstabeller
och grafer i följande filer:
-
Kalkyl med
bearbetade siffror från myWeblog finns i
flyguttag_myweblog.xls,
visar flygtid pr flygplan mm.
-
Historik
fram till 2013 finns i flyguttag.xls
-
Presentation
2013
samt månadsstatistik fram t.o.m. nov 2014 inkl
grafer för
de olika planen finns i flygtidstatistik_kfk.ppt(kräver
medlemsinloggning).
|
-
Se
även
tidigare
notat med flygtidstatistik 2013
/ATr
2014-07-25
Bristell ny spännande UL/LSA-maskin efterträdare till
Eurostar:
Foto i
Hildersheim: Anders
Tr |
-
En av norra
Tysklands största UL-skolor - UL-Flughschule
Hildesheim http://www.ultraleicht-schule.de
- fasar ut sina Eurostar, och har nu
ersatt 2 av dem med Bristell
som lär komma från samma utvecklare. Man är
mycket nöjd
med planet även om priset är ganska högt med ca
130’ Euro.
Länkar:
|
2014-07-24
VD Jonas Haak tror på KID Airport:
2014-07-22
Se Peter S:s resbilder på facebook:
2014-07-17
Gott om besökare vid senaste torsdagens flygarpytt:
-
Det
var gott
om besökare vid senaste torsdagens flygarpytt, ett tiotal
portioner
serverades. Det blev mycket flygarsnack.

Bilder:
Intressantaste besöket var en Seawind hemmahörande i Eslöv.
Ägaren berättade spännande om dess historia och hans övertag
av maskinen 2013. Den nya Lycoming motorn på drygt 300 hp
gav ett
härligt ljud vid uppstart för avfärd. Se även Seawind
start up augusti 2013 >>>
2014-07-10
Grattis Poul Bjerre till godkänd uppflygning som PPL-pilot!:
2014-07-08
AVAflyg, sporten där man måste vara på G:
-
Trevligt
om
SM i AVA-flyg 2014:
2014-07-08
Återstarta bränsledepån efter spänningsbortfall:
Att åtgärda
om bränsledepån har el-bortfall:
 |
 |
 |
Gå
till elskåpet närmast i bild |
Nyckeln
hänger på dess högra gavel. |
Öppna
skåpet. Tryck på gröna resetknappen. Klart! |
2013-07-01
Till
Pågång
1:a halvåret 2014 - fortsätt här >>>
Åter
till början av denna sida
Åter
till start wap-html
Åter
till startsidan
Webbmaster
Anders Trönnberg
Kontakta
webbmaster här >>>
Kristianstads flygklubb
Senast ändrad 2015-09-11